هشدار بانک مرکزی به 10 بانک خطرناک

اقتصاد 100- دکتر فرشاد محمدپور با اشاره به وضعیت فعلی بانک‌ها بیان کرد که در حال حاضر ۱۰ بانک که برخی از آن‌ها در زمره بانک‌های ناتراز قرار می‌گیرند، نسبت کفایت سرمایه آن‌ها با استانداردهای مورد نیاز مطابقت ندارد و حتی در برخی موارد این نسبت منفی است. به همین دلیل، تمرکز اصلی بانک مرکزی بر نظارت و اصلاح وضعیت این بانک‌ها قرار گرفته است.

 هشدار بانک مرکزی به 10 بانک خطرناک

دکتر فرشاد محمدپور، معاون نظارت و تنظیم‌گری بانک مرکزی، در خصوص تکلیف شبکه بانکی در برنامه هفتم توسعه برای ارائه برنامه اصلاحی نسبت کفایت سرمایه، توضیحاتی ارائه داد. او تأکید کرد که براساس جزء الف ماده (۸) این برنامه، بانک‌های غیردولتی می‌بایست حداکثر تا ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ برنامه اصلاحی خود را برای افزایش نسبت کفایت سرمایه ارائه می‌کردند. بانک مرکزی نیز موظف است، حداکثر تا دو ماه پس از دریافت برنامه‌ها، آن‌ها را با اصلاحات لازم به بانک‌ها ابلاغ کند.

محمدپور افزود که تا کنون تنها یک یا دو بانک برنامه‌های خود را ارائه کرده‌اند و بانک مرکزی نیز طی یک یا دو هفته گذشته مکاتبات لازم را برای ارسال برنامه‌های باقی‌مانده بانک‌ها انجام داده است. او همچنین تأکید کرد که مهلت ارائه این برنامه‌ها قابل تمدید نیست و بانک‌ها باید طی ۱۰ روز آینده برنامه‌های خود را به بانک مرکزی ارائه کنند.

وی اشاره کرد که بانک‌های دولتی نیز موظف به تهیه و ارائه برنامه‌های خود به بانک مرکزی هستند. در صورت عدم ارائه برنامه‌های اصلاحی توسط بانک‌ها، قانون برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی کرده است که بانک مرکزی می‌تواند به‌صورت مستقیم مجامع عمومی بانک‌ها را برگزار کرده و سهام آن‌ها را در بازار سرمایه به روش سلب حق تقدم عرضه کند. هدف این اقدام، تأمین سرمایه مورد نیاز و اصلاح نسبت کفایت سرمایه است.

محمدپور با اشاره به استانداردهای بین‌المللی و مصوبه‌های داخلی گفت که براساس نسخه سوم کمیته بال، بانک‌ها باید نسبت کفایت سرمایه ۸ درصدی داشته باشند، یعنی حداقل ۸ درصد از دارایی‌های بانک‌ها باید از طریق سرمایه تأمین شود. این نسبت در ماده (۷) برنامه هفتم توسعه برای بانک‌های ایرانی نیز الزامی شده و بانک‌ها باید تا پایان این برنامه این نسبت را رعایت کنند.

او همچنین به مصوبه هیأت وزیران در سال گذشته اشاره کرد که بر اساس آن، حداقل سرمایه بانک‌ها ۲۰ هزار میلیارد تومان تعیین شده است. موسسات اعتباری غیربانکی باید حداقل ۱۵ هزار میلیارد تومان و بانک‌های قرض‌الحسنه ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه داشته باشند. وی توضیح داد که برخی بانک‌ها باوجود داشتن نسبت کفایت سرمایه بالای ۸ درصد، هنوز به سرمایه ۲۰ هزار میلیارد تومانی نرسیده‌اند و باید در این زمینه نیز تلاش کنند.

محمدپور ادامه داد که در پنج یا شش ماه گذشته، دو مصوبه مهم برای افزایش سرمایه بانک‌ها تصویب شده و بانک مرکزی به عنوان ناظر بر روند اجرای این مصوبات فعالیت می‌کند. او خاطرنشان کرد که تاکنون به بانک‌های ناتراز و بانک‌هایی که سرمایه لازم را ندارند، برنامه اصلاحی ابلاغ شده است. بانک مرکزی به‌طور منظم و هر سه ماه یک‌بار وضعیت این بانک‌ها را بررسی می‌کند.

محمدپور در پایان تأکید کرد که بانک‌ها ملزم به ارائه برنامه‌های جدید و تصویب آن‌ها در مجامع خود هستند. برنامه‌های قبلی بانک مرکزی نیاز به تصویب در مجمع نداشتند، اما اکنون با توجه به الزامات برنامه هفتم توسعه، این تصویب ضروری است. او ابراز امیدواری کرد که با اجرای این برنامه‌ها، شبکه بانکی تا پایان برنامه هفتم توسعه از وضعیت بهتری برخوردار شود.

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

به نظر شما مجمع تشخیص ،پیشنهاد عضویت ایران در FATF را تصویب می کند؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما