یک بام و دو هوای قیمت سیمان/ علت گرانی سیمان چیست؟

اقتصاد 100- قطعی مکرر برق در تابستان باعث کاهش تولید کارخانه‌ها و افزایش قیمت سیمان از ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان به ۲۰۰ هزار تومان شد. اما قیمت سیمان دوباره کاهش یافته و به ۱۳۰ هزار تومان رسیده است. فعالان صنعت سیمان تأکید می‌کنند که ناترازی برق همچنان بر تولید و قیمت‌ها تأثیرگذار است.

یک بام و دو هوای قیمت سیمان/ علت گرانی سیمان چیست؟

علی محمد بد، عضو سابق اتحادیه صنعت سیمان، درباره علت گرانی قیمت سیمان اظهار کرد که این کالا زیربنای سازندگی در کشور است و به دلیل عدم امکان ذخیره‌سازی آن، تولید در سال اخیر به شدت کاهش یافته است. او افزود که از ابتدای سال، ساخت و ساز و سرمایه‌گذاری به حداقل رسیده و این امر باعث افزایش هزینه‌های جاری کارخانه‌ها و در نتیجه افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت سیمان شده است.

بد عمده دلایل گرانی سیمان را به شهادت رئیس‌جمهور، افزایش نرخ سود بانکی و نرخ اوراق قرضه دولتی نسبت داد که موجب ضرر پیمانکاران و کاهش ساخت و ساز شده است. همچنین، وی به مشکل قطعی برق در تابستان اشاره کرد و گفت که امسال تولید سیمان به جای ۵ میلیون تن در ماه به ۲ میلیون تن کاهش یافته و ظرفیت تولید بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است. در پنج ماه اول سال، تولید کل سیمان نیز ۱۰ درصد کاهش داشته است.

وی افزود که با وجود کاهش تولید، قیمت سیمان حداقل ۳۰ درصد افزایش یافته است و تقاضا برای خرید نیز کم است، زیرا انبوه‌سازان به دلیل رکود بازار مسکن تمایلی به ساخت و ساز ندارند. بد همچنین به افزایش هزینه‌ها، تورم، عوارض گمرکی و کرایه‌های حمل بار به عنوان عوامل دیگر گرانی سیمان اشاره کرد.

فرشید پورحاجت، دبیرکل کانون سراسری انبوه‌سازان، پیش‌تر گفته بود که شرکت‌های تولیدکننده و سازوکار بورس شرایطی ایجاد کرده‌اند که هر زمان بخواهند، قیمت سیمان را افزایش دهند. او تأکید کرد که عملکرد شرکت‌های تولیدکننده قابل دفاع نیست و آنها باید به احداث نیروگاه اقدام می‌کردند تا از نوسانات و کمبود تولید در فصول مختلف جلوگیری کنند. پورحاجت معتقد است که نباید با یک نوسان کوچک، دچار کمبود و گرانی سیمان شویم و این بی‌توجهی به زیرساخت‌ها و تأمین برق و گاز تأثیر مستقیم بر تولید دارد.

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما