جزئیات ثبت درخواست متقاضیان مشاغل سخت و زیان آور

اقتصاد 100- در نیمه اول سال جاری، بیش از ۱۵ هزار شغل سخت و زیان‌آور در استان تهران شناسایی شده است که مشمول بازنشستگی می‌شوند.

جزئیات ثبت درخواست متقاضیان مشاغل سخت و زیان آور

بر اساس تبصره ۲ ماده ۷۶ قانون بیمه تأمین اجتماعی ، مشاغل سخت و زیان‌آور به کارهایی اطلاق می‌شود که در آن‌ها عوامل فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی محیط کار غیر استاندارد بوده و فرد در حین انجام این مشاغل تحت فشار جسمی و روانی بیشتری نسبت به ظرفیت طبیعی خود قرار می‌گیرد، که منجر به بیماری‌ها و عوارض مختلف می‌شود.

دسته‌بندی مشاغل سخت و زیان‌آور

ماده یک آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور این مشاغل را به دو دسته تقسیم می‌کند:

  1. گروه الف: مشاغلی که می‌توان با به کارگیری تمهیدات بهداشتی و ایمنی از سختی و زیان‌آوری آنها کاست.
  2. گروه ب: مشاغلی که ذاتاً سخت و زیان‌آور هستند و علی‌رغم به کارگیری تمهیدات ایمنی، سختی و زیان‌آوری آنها همچنان باقی می‌ماند.

شناسایی مشاغل سخت و زیان‌آور در تهران

به گزارش اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران، در ۶ ماهه اول سال جاری بیش از ۱۵ هزار شغل سخت و زیان‌آور که مشمول بازنشستگی هستند، شناسایی شده‌اند. از مجموع ۶۶۹۳ درخواست بررسی مشاغل سخت و زیان‌آور، تعداد ۱۵ هزار و ۳۳۲ عنوان شغل به عنوان مشاغل سخت و زیان‌آور شناخته شده است. همچنین، ۲۸ کارگاه به صورت گروهی درخواست بررسی خود را ارائه داده‌اند که شامل ۱۸۳۲ عنوان شغل است و از این تعداد، ۹۹۳ شغل سخت و زیان‌آور تشخیص داده شده‌اند.

روند ثبت درخواست مشاغل سخت و زیان‌آور

در ماه‌های گذشته، کارگران مشاغل سخت و زیان‌آور می‌توانستند از طریق سامانه‌های آنلاین، درخواست خود را ثبت کنند. سامانه اولیه به نشانی sakht.mcls.gov.ir و سپس سامانه جدید به نشانی srk.mcls.gov.ir راه‌اندازی شد تا متقاضیان بتوانند پس از احراز هویت، درخواست خود را ثبت کنند.

آمار و روند رسیدگی به درخواست‌ها

محمد آذرپناه، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران، اظهار داشته است که از میان درخواست‌های اولیه، ۱۳۸۲ متقاضی با ۳۹۳۸ عنوان شغل به آرای کمیته بدوی اعتراض کرده‌اند و پس از بررسی‌های مجدد، تعداد ۱۸۵۰ شغل به عنوان سخت و زیان‌آور شناخته شده‌اند. همچنین، ۱۰ کارگاه نیز به آرای بدوی اعتراض کرده و ۵۵۰ عنوان شغل سخت و زیان‌آور در کمیته تجدیدنظر تأیید شده است.

الزامات برای کارفرمایان

کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون تأمین اجتماعی موظف‌اند قبل از واگذاری مشاغل سخت و زیان‌آور به کارگران، معاینات پزشکی لازم را انجام دهند و از نظر قابلیت و استعداد جسمانی آنها را برای نوع کار مورد نظر بسنجند. همچنین، این معاینات باید به‌صورت دوره‌ای تکرار شود.

تأثیر مشاغل سخت بر سوابق بیمه‌ای

سوابق کاری در مشاغل سخت و زیان‌آور یک و نیم برابر محاسبه می‌شود. افرادی که ۲۰ سال سابقه کار متوالی یا ۲۵ سال سابقه کار متناوب در این مشاغل دارند و حق بیمه این ایام را پرداخت کرده‌اند، می‌توانند برای بازنشستگی درخواست دهند.

افزایش درخواست‌ها برای شناسایی مشاغل سخت و زیان‌آور نشان‌دهنده افزایش آگاهی کارگران و کارفرمایان نسبت به حقوق قانونی آنهاست. بهبود فضای سلامت نیروی کار و کاهش عوامل سختی کار می‌تواند به ارتقاء شرایط کار و افزایش کیفیت زندگی کارکنان منجر شود. همچنین، بهبود و استانداردسازی محیط کار و ارائه آموزش‌های ایمنی و سلامت، پشتوانه‌ای برای نیروی کار و نظام تولید خواهد بود.

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما