افزایش سایه تورم مسکن بر روی فقیرترین گروه جامعه

اقتصاد 100- در شهریورماه، دهک اول جامعه، که فقیرترین اقشار را شامل می‌شود، بالاترین تورم ماهانه را تجربه کرده است. این موضوع به سهم بالای تورم مسکن در سبد این دهک مربوط می‌شود. بر اساس گزارش اکوایران، تورم ماهانه کل کشور در این ماه ۱.۷۴ درصد بوده است. از این میزان، ۰.۳۱ واحد درصد به دلیل افزایش قیمت خوراکی‌ها و ۱.۴۳ واحد درصد ناشی از افزایش قیمت غیرخوراکی‌ها و خدمات بوده است.

افزایش سایه تورم مسکن بر روی فقیرترین گروه جامعه

در شهریورماه، دهک اول که کم‌درآمدترین قشر جامعه محسوب می‌شود، بالاترین تورم ماهانه را تجربه کرد. اگر سبد خوراکی‌ها در ماه گذشته افزایش قیمتی نداشت، تورم کل کشور به ۱.۴۳ درصد می‌رسید. بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار، در مقابل، دهک دهم که ثروتمندترین قشر جامعه است، کمترین تورم ماهانه را ثبت کرده است.

با وجود اینکه افزایش تورم اقلام غیرخوراکی بیشتر از خوراکی‌ها بوده، سهم بالای تورم مسکن در سبد دهک اول باعث شده این دهک تورم بیشتری را تجربه کند. به ویژه، در ماه گذشته، اجاره مسکن افزایش قابل توجهی داشته است.

اهمیت اقلام خوراکی و غیر خوراکی در محاسبه تورم

در محاسبه تورم، هر کالا ضریب اهمیت خاصی دارد. اقلامی که بیشتر مورد استفاده خانوارها قرار می‌گیرند، اثر بیشتری در محاسبه تورم دارند. به عنوان مثال، مسکن به دلیل موقعیت خاص خود در کشور، سهم بالایی در محاسبه تورم دارد و هر تغییر در قیمت مسکن یا اجاره، می‌تواند به‌طور قابل توجهی تورم کل را تحت تاثیر قرار دهد. سهم اقلام خوراکی و آشامیدنی در محاسبه تورم کل کشور حدود ۲۹ درصد است، اما این عدد برای هر دهک متفاوت است.

اثرگذاری بالای تورم مسکن بر فقیرترین قشر جامعه

سهم اقلام غیرخوراکی و خدمات در محاسبه تورم کل کشور حدود ۷۰ درصد است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که مسکن سهم بسزایی در سبد مصرفی غیرخوراکی‌ها دارد و به تنهایی بیش از یک سوم تورم کل کشور تحت تاثیر تغییرات قیمت مسکن و اجاره است.

در میان دهک‌های درآمدی، بیشترین ضریب اهمیت کالاهای غیرخوراکی و خدمات برای دهک دهم است که نزدیک به ۷۸ درصد از تورم این دهک تحت تاثیر اقلام غیرخوراکی قرار دارد. با این حال، سهم مسکن به‌عنوان یک کالای غیرخوراکی در سبد دهک اول بالاتر از دهک دهم است. به‌طوری‌که اهمیت مسکن در تورم دهک اول ۳۶ درصد و در تورم دهک دهم نزدیک به ۳۳ درصد است. بنابراین، نقش مسکن در تورم دهک اول حدود ۱ واحد درصد و در تورم دهک دهم ۰.۹ واحد درصد است. این تفاوت موجب می‌شود که دهک اول در ماه گذشته با تورم ماهانه ۱.۸۷ درصد و دهک دهم با تورم ماهانه ۱.۶۳ درصد، تورم بالاتری را تجربه کند.

در نهایت، افزایش تورم در میان دهک‌های مختلف به‌ویژه در دهک اول، ناشی از افزایش سهم مسکن در سبد مصرفی آنهاست. این موضوع به‌ویژه در شرایطی که قیمت مسکن و اجاره بالا می‌رود، نیاز به توجه و تدبیر بیشتری دارد. در این راستا، سیاست‌های اقتصادی می‌تواند نقش مهمی در کاهش فشارهای تورمی به قشرهای کم‌درآمد ایفا کند.

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما