قیمت این خودرو 2 هزار درصد بالا رفت!

اقتصاد 100- قیمت هیوندا النترا رشد بیش از دو هزار درصدی را تجربه کرد. مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرد نرخ خودرو در بازه زمانی سال ۹۶ تا ۱۴۰۳ قله‌های متعددی را فتح کرده است.

قیمت این خودرو 2 هزار درصد بالا رفت!

براساس محاسباتی که بازوی پژوهشی مجلس انجام داده نرخ هیوندا النترا در سال ۹۶ حول و حوش ۱۳۴ میلیون تومان بود اما این خودرو در امسال با قیمتی حدود دو میلیارد و ۸۶۰ میلیون تومان در بازار داد و ستد شد. این جهش نرخ به زبان درصد از رشد بیش از دو هزار درصدی را نشان می‌دهد.

آن طور که مشخص است رشد نرخ ارز را می‌تواند به عنوان دلیل اصلی درباره افزایش نرخ بازاری خودرو مورد توجه قرار داد.

اما هنگامی که نرخ ارز را در در فاصله زمانی سال ۹۶ تا ۱۴۰۳ بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم رشد نرخ بازاری خودرو تنها از این مسئله تاثیر نپذیرفته و عامل پنهان دیگری نیز در این افزایش لجام گسیخته نرخ خودرو تاثیر داشته است.

کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس در بررسی‌های خود اعلام کردند نرخ ارز طی سال هاس ۹۶ تا ۱۴۰۳ رشدی بیش از هزار و ۴۵۰ درصدی را به خود دیده است.

سال ۹۶ هر دلار با نرخ حول و حوش سه هزار و ۸۰۰ تومان در بازار داد و ستد می‌شد اما در سال ۱۴۰۳ هر دلار در بازار با نرخ حدود ۵۹ هزار تومان خرید و فروش شده است.

اما چه مسئله‌ای سبب شده تا نرخ خودرو بیش از نرخ ارز جهش کند. به نظر می‌رسد دلیل سبقت نرخ خودرو از نرخ ارز را باید در ممنوعیت واردات خودرو جست و جو کرد.

سیاست‌گذار در تیر ۹۷ به دنبال بازگشت تحریم‌های اقتصادی به ناگاه تصمیم گرفت به بهانه مدیریت منابع ارزی کشور جلوی ورود محصولات برندهای جهانی خودروساز به کشور را بگیرد؛ همین اتفاق رشد نرخ خودرو به نسبت نرخ ارز را رقم زده است.

البته بعد از حدود چهار سال آیین نامه اجرایی واردات خودرو بار دیگر در دولت سیزدهمم تصویب شد تا قفل از در ورود خودرو به کشور برداشته شود. این مسئله به کاهش حباب نرخ خودرو به‌خصوص خودروهای وارداتی کمک کرده است. به نظر می‌رسد چنانچه سیاست واردات خودرو در دستورکار سیاست‌گذار کلان باشد و نوسان ارزی را شاهد نباشیم و نرخ ارز در دامنه فعلی نوسان محدودی داشته باشد، نرخ خودروهای وارداتی همچنان جا دارد تا کاهش یابد.

منبع:سرانه

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

در شرایط فعلی کدام بازار را برای سرمایه گذاری مناسب تر و کم ریسک تر می دانید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما