سرمایه گذاری روی طلا یا ارزهای دیجیتال؟ مقایسه‌ای کامل و بی‌طرف

اقتصاد 100- هزاران سال است که طلا به عنوان یکی از باارزش‌ترین و گرانبهاترین عناصر در طبیعت به شمار می‌رفته و برای تجارت و سرمایه‌گذاری مورد استفاده قرار می‌گرفته است. در حقیقت طلا از دیرباز بر اقتصادها و بازارهای جهانی تسلط داشته است، اما حضور ارزهای دیجیتال در قرن بیست و یکم، این معامله را بر هم زده است.

سرمایه گذاری روی طلا یا ارزهای دیجیتال؟ مقایسه‌ای کامل و بی‌طرف

با راه اندازی بیت کوین در سال ۲۰۰۹ و ظهور سایر ارزهای دیجیتال در سال‌های پس از آن، بسیاری به جای سرمایه‎گذاری روی طلا، به این عناصر نوظهور ولی ارزشمند روی آوردند.

بدین ترتیب در روزگار ما و در عصر حاضر، روش‌های سرمایه‌گذاری تنوع زیادی به خود گرفته است. در نتیجه سرمایه‌گذاری سنتی روی طلا و سایر فلزات گرانبها، رقیب و جایگزین جدیدی به نام ارز دیجیتال پیدا کرده است که روش حفظ سرمایه قدیمی را به چالش می‌کشد. حال سرمایه‌گذاران با این پرسش جدی مواجه هستند که آیا هم‌چنان به شیوه روی طلا سرمایه‌گذاری کرده یا ارزهای دیجیتال را به عنوان جایگزینی برای حفظ و رشد منابع مالی خود انتخاب کنند؟ در این مقاله به مقایسه‌ای کامل و بی‌طرف از این دو شیوه سرمایه‌گذاری می‌پردازیم.

سرمایه گذاری روی طلا یا ارزهای دیجیتال؟ مقایسه‌ای کامل و بی‌طرف

مقایسه بازدهی طلا و ارزهای دیجیتال در دهه اخیر

طلا یک دارایی به قدمت تاریخ است که ارزش آن در دوره‌های طولانی حفظ شده است. در مقابل آن ارزهای دیجیتال عمری کمی بیش از یک دهه دارند و به عنوان یک سرمایه‌گذاری جوان شناخته می‌شود. با این همه بر اساس آمار و ارقام می‌توان گفت که میزان بازدهی ارزهای دیجیتال در دهه اخیر نسبت به طلا بسیار بیشتر بوده است. به منظور اثبات این حرف و در مقایسه بازدهی ارزهای دیجیتال با طلا، میزان بازدهی آن با بیت کوین را طی ده سال گذشته بررسی می‌کنیم.

در مقایسه بازدهی طلا و بیت کوین به عنوان یکی از معروف‌ترین و معتبرترین ارزهای دیجیتال می‌توان آنها از منظر میزان تقاضا، ارزش، پشتوانه و کاربرد آنها بررسی کرد. حوادثی نظیر بروز کرونا، جنگ اوکراین و روسیه و... موجب ایجاد افت و خیزهای زیادی برای این دو دارایی شده است. با این همه می‎توان دید که قیمت طلا در بازارهای جهانی با افزایش از ۱۸۰۰ دلار به ۱۹۴۰ دلار رشد زیادی داشته است. در ایران نیز طلا طی ۵ سال اخیر ۱۰ برابر رشد قیمت را تجربه کرده است.

از سوی دیگر، بیت کوین با یک رشد انفجاری مواجه بوده و قیمت آن که در ابتدای شکل گیری ۵ دلار بود، در حال حاضر بیش از ۵۸۵۰۰ دلار است. این افزایش قیمت تنها طی ده سال شکل گرفته است و قیمت آن در سال ۲۰۲۳ به حدود ۱۶۰۰۰ دلار نیز رسیده و رشدی بیش از ۱۵۰% را تجربه کرده است. در مجموع میزان بازده این ارز دیجیتال طی ده سال رقم بسیار بزرگی بوده است و بالای ۸۰۰ میلیون درصد رشد کرده است.

نوع سرمایه

بازده در یک سال اخیر

بازده در ده سال اخیر

طلا

۱۱.۵ درصد رشد

۱۹.۷ برابر

بیت کوین

۹۳ درصد رشد نسبت به طلا

۸۵ درصد

سرمایه گذاری روی طلا یا ارزهای دیجیتال؟ مقایسه‌ای کامل و بی‌طرف

مقایسه نقد شوندگی طلا و ارزهای دیجیتال

مسئله نقد شوندگی یکی از موضوعات مورد بحث در مقایسه طلا و ارزهای دیجیتال است. نقدشوندگی یعنی امکان تبدیل دارایی مورد نظر به ارز فیات و پول رایج کشور. در واقع امکان نقدشوندگی طلا و فروش آن نسبت به ارزهای دیجیتال بیشتر است. اگر سرمایه‌گذاران می‎خواهند که در مدت زمان کوتاهی با کمترین ضرر یا حتی سود کردن سرمایه خود را نقد کنند، طلا گزینه مناسب‌تری به نظر می‌رسد.

با این همه هم اکنون بیش از ۲۳۰۰۰ ارز دیجیتال در بازار رمز ارزها وجود دارد و خرید و فروش ارزهایی نو ظهور همچون همستر کامبت و ارزهای قدیمی و معتبری همچون بیت کوین و تتر (USDT)، در کنار سایر ارزهای دیجیتال کار سختی نیست. این ارزهای دیجیتال بر اساس ارزش بازار عموما دارایی‌هایی بسیار نقد هستند زیرا حجم معاملات زیادی دارند و امکان خرید و فروش آنها از طریق صرافی‌های ارز دیجیتال به سادگی صورت می‎گیرد. بنابراین هر چند در ابتدا به نظر می‎رسد که مقوله نقدشوندگی برای طلا آسان‌تر از ارزهای دیجیتال است، اما با حضور صرافی‌های ارز دیجیتال مشکل نقدشوندگی برای رمز ارزها وجود ندارد.

مقایسه ریسک طلا و ارزهای دیجیتال

ریسک افزایش و کاهش قیمت طلا در طول تاریخ بارها و بارها دیده شده است. بروز جنگ‌ها، رکودهای اقتصادی، بیماری‌های همه‌گیر و حوادث طبیعی نظیر زلزله و... بر قیمت جهانی طلا تاثیر گذاشته‌اند و آن را به یک دارایی ریسک‌پذیر تبدیل کرده‌اند. از سوی دیگر ارزهای دیجیتال نیز در طول عمر کوتاه خود نشان داده‌اند که تحت تأثیر رسانه‌ها، احساسات سرمایه گذاران، اقدامات نظارتی و شایعات قرار دارند. اخبار مربوط به حوزه ارزهای دیجیتال می‌تواند سرمایه‌گذاران را به وحشت انداخته و تصمیمات سریعی اتخاذ کرده و به سرعت قیمت ارزهای دیجیتال را بالا یا پایین بیاورند.

با این همه در ابتدا به نظر می‎رسد که هر چند ارزش طلا نیز دچار نوساناتی می‌شود، اما میزان ریسک آن نسبت به ارزهای دیجیتال کمتر است و می‌تواند آن را به یک دارایی ایمن‌تر با ریسک کمتری تبدیل کند. اما در سال‌های اخیر، چندین ارز دیجیتال به نام ارزهای دیجیتال پایدار یا استیبل کوین (Stable Coin) راه‌اندازی شده‌اند که هدفشان ایجاد ثبات در بازار ارزهای دیجیتال است زیرا قیمت‌ آن‌ها به ارزهای فیات یا دارایی‌های پایدار دیگر مرتبط بوده و همانند طلا ریسک‌پذیری کمتری دارند.

نقش تورم و ارزش‌گذاری در طلا و ارزهای دیجیتال

بروز تورم پیامدهایی نظیر بالا رفتن ارزش طلا را به همراه دارد زیرا هنگام افزایش تورم سرمایه‌گذاران با سرمایه‌گذاری در بازار طلا، قصد محافظت از دارایی خود را دارند که همین موضوع باعث بالا رفتن قیمت طلا می‌شود. از آنجایی که طلا ارزش خود را حفظ می‌کند عملکرد خوبی در بازار دارد زیرا نسبتی مناسب با تورم دارد.

اما ممکن است ارزهای دیجیتال در رابطه با تورم روندی جهشی را تجربه کنند. به عنوان مثال در سال ۲۰۲۰ و با رکود اقتصادی در سراسر جهان به دلیل شیوع کرونا، سرمایه‌گذاران دریافتند که ارزش بیت‌کوین در کنار ارزش سهام کاهش نمی‌یابد. بدین ترتیب با تزریق سرمایه به بازار ارز دیجیتال و قیمت آن بیش از ۱۵۰ درصد افزایش یافت.

سرمایه گذاری روی طلا یا ارزهای دیجیتال؟ مقایسه‌ای کامل و بی‌طرف

مقررات دولتی: طلا در برابر ارزهای دیجیتال

یکی از موارد مهم در مقایسه سرمایه‌گذاری طلا با ارزهای دیجیتال، بررسی مقررات دولتی در مورد این دو نوع سرمایه است. در واقع مقررات دولتی هیچ کس را از خرید و داشتن طلا منع نمی‌کند اما جابجایی بین‌المللی طلا دارای مقررات ویژه‌ای است و هیچ فردی نمی‌تواند بیش از مبلغ معینی طلا را از مرز خارج کند. این مقوله در مورد ارزهای دیجیتال برعکس است زیرا هیچ محدودیتی در زمینه نقل و انتقالات بین‌المللی برای ارزهای دیجیتال وجود ندارد.

مقایسه امنیت سرمایه‌گذاری روی طلا و رمز ارزها

سیستم امنیتی طلا به هنگام خرید و فروش مشخص کردن عیار، وزن و بررسی کاغذ خرید آن است. کلاهبرداری یا تقلب در مورد طلا کار بسیار ساده‎ای نیست. اما از سوی دیگر حفظ طلا و ذخیره کردن آن به عنوان یک کالای فیزیکی ممکن است مشکلات امنیتی به همراه داشته باشد و باید برای نگه‌داری آن از گاوصندوق‌های مطمئن استفاده کرد.

در حوزه ارزهای دیجیتال نیز حفظ امنیت بسیار مهم است. باید رمزگذاری را به شیوه‌ای انجام داد تا هکرها موفق به سرقت دارایی‌های افراد نشوند. علاوه بر این صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر، زیرساخت‌های نظارتی دقیقی دارند که با افزایش امنیت کاربران، از دارایی دیجیتال آنها به صورت جهانی و بی‌مرز مراقبت می‎کنند.

منبع:ایسکانیوز

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما