موج افزایش قیمت در بازار خودرو؟/ خبر بد برای متقاضیان این دو محصول

اقتصاد 100- تولید کوییک و ساینا تا پایان مرداد 1403 به نسبت مدت مشابه سال گذشته افت حدود 20 درصدی را تجربه کرده است و آن‌طور که سایپایی‌ها در سایت کدال اعلام کردند تا پایان دومین ماه از تابستان 1403 در مجموع حدود 85 هزار و 150 دستگاه انواع کوییک و ساینا در خطوط تولید این خودروساز تولید شده است.

موج افزایش قیمت در بازار خودرو؟/ خبر بد برای متقاضیان این دو محصول

این در حالیست که در همین بازه زمانی در سال گذشته نارنجی‌های جاده مخصوص نزدیک به 105 هزار و 900 دستگاه انواع کوییک و ساینا را در خطوط تولید خود تکمیل کردند. بنابراین به لحاظ تیراژ، تولید ساینا و کوییک حدود 20 هزار و 750 دستگاه کاهش یافت. اُفت تیراژ کوییک و ساینا برای متقاضیان این خودروها در بازار خبر بدی محسوب می‌شود.

بررسی ها از  قیمت خودرو ها نشان می‌دهد خانواده کوییک و خانواده ساینا به نوعی کف قیمت را در بازار خودرو های صفر کیلومتر به خود اختصاص می‌دهند. کاهش تیراژ تولید اعضای این دو خانواده خودرویی می‌تواند جاده عرضه به بازار را باریک کند. فعالان بازار همواره کاهش عرضه محصولات خودروسازان را یکی از عوامل اصلی رشد نمودار قیمت خودرو در بازار قلمداد می‌کنند. بنابراین پیش‌بینی می‌شود افت تیراژ تولید کوییک و ساینا می‌تواند محرکی باشد تا قیمت بازاری این خودروها را افزایش دهد. به تعبیر دیگر رشد قیمت خانواده ساینا و کوییک کف قیمت را در بازار بالا می‌آورد. اما چرا خودروسازی سایپا در تولید ساینا و کوییک با افت مواجه شد؟ به نظر می‌رسد ریشه این مساله را باید در تغییر برنامه این خودروساز برای تولید محصولات خانواده X200 جست‌و‌جو کرد. 

خودروساز ساکن کیلومتر 15 جاده مخصوص بعد از حذف خانواده X100 یا همان پراید، تمرکز خود را روی تولید خانواده X200 قرار داد. نارنجی‌های جاده مخصوص ذیل خانواده X200 سه خانواده خودرویی یعنی خانواده تیبا، خانواده کوییک و خانواده ساینا را تولید می‌کردند. اما خانواده تیبا در میان آن‌ها به نوعی دست بالا را داشت. البته خانواده تیبا هم به فاصله‌ای کوتاهی بعد از خروج پراید از خطوط تولید در مسیر موزه سایپا قرار گرفت. مدیران این خودروسازی در سال 1401 پرونده تیبا را هم بایگانی کردند. 

همزمان با به موزه فرستادن تیبا خبرهایی در مورد تولید اطلس و سهند به گوش رسید. براساس اخبار منتشر شده اطلس به نوعی فیس لیفت کوییک و سهند نیز فیس لیفت ساینا بود. انتشار این اخبار نشان می‌داد کوییک و ساینا نیز قرار نیست به صورت طولانی مدت در سبد محصولاتی نارنجی‌های جاده مخصوص باقی بمانند. برنامه مدیران سایپا این است که اطلس و سهند را جایگزین کوییک و ساینا کنند. البته سهند در حال حاضر در خطوط تولید پارس خودرو (شرکت زیر مجموعه سایپا ) تولید می‌شود و به طور مستقل سایپایی‌ها آمار تولید اطلس را اعلام نمی‌کنند. 

با توجه به روند تغییر در سبد محصولاتی سایپایی‌ها، به نظر می‌رسد دلیل اصلی افت تولید خانواده X200 را باید در همین جا‌به‌جایی و ورود و خروج محصولات جست‌و‌جو کرد. آنچه مسلم است به دلیل قیمت گذاری دستوری، شرکت‌های خودروساز ترجیح می‌دهند تا هر چه زودتر با محصولات قدیمی خود خداحافظی کرده و با ارائه محصولات جدید شانس خود را برای دریافت قیمت‌های جدید و بالاتر از سیاست گذار خودرویی آزمایش کنند. اما این رشد قیمت کارخانه‌ای به بازار سرایت می‌کند و دست متقاضیانی که در وضعیت مناسب مالی قرار ندارند از خرید محصولات صفر کیلومتر خودروسازان کوتاه می‌شود.

 
 منبع:افکارنیوز
کیف پول من

خرید ارز دیجیتال
به ساده‌ترین روش ممکن!

✅ خرید ساده و راحت
✅ صرافی معتبر کیف پول من
✅ ثبت نام سریع با شماره موبایل
✅ احراز هویت آنی با کد ملی و تاریخ تولد
✅ واریز لحظه‌ای به کیف پول شخصی شما

آیا دلار دیجیتال (تتر) گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری است؟

استفاده از ویجت خرید ارز دیجیتال به منزله پذیرفتن قوانین و مقررات صرافی کیف پول من است.



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما