آیا سرمایه گذاری در بیت کوین با شرایط فعلی منطقی است؟

اقتصاد 100- بازار طلای ایران؛ بطور کلی در موضوعات مرتبط با سرمایه گذاری، هیچ وقت نمی توان یک پاسخ یا یک راهکار یکسان برای همه افراد ارائه کرد، زیرا شرایط و ترجیحات افراد همواره با یکدیگر متفاوت بوده و حتی اگر بتوانیم پیش بینی نسبتاً دقیقی از آینده بازارهای مختلف داشته باشیم و این اطلاعات را در اختیار افراد قرار دهیم، لزوما انتخاب های آنها یکسان نخواهد بود. لذا بجای بیان یک پاسخ کلی و اشتباه، بهتر است به بررسی مهمترین پارامترهای موثر در سرمایه گذاری در مورد این 2 دارائی بپردازیم تا افراد بتوانند متناسب با شرایط و ترجیحات خود، گزینه مناسب برای سرمایه گذاری را انتخاب کنند

آیا سرمایه گذاری در بیت کوین با شرایط فعلی منطقی است؟

مهم ترین پارامترها برای تصمیم گیری در بحث سرمایه گذاری

بازده انتظاری

ریسک سرمایه گذاری

نقدشوندگی

افق زمانی سرمایه گذاری

توان سرمایه گذاری (تناسب توان مالی با گزینه سرمایه گذاری)

ترکیب فعلی پورتفوی دارایی و سرمایه گذاری

در دسترس بودن گزینه های سرمایه گذاری

1.مقایسه بازده انتظاری سکه بهار آزادی و بیت‌کوین

باید توجه کرد که بازده انتظاری سکه بهار آزادی از دو بخش ناشی می شود:

بازده ناشی از تغییرات قیمتی (ناشی از تغییرات قیمت جهانی طلا، قیمت دلار و حباب قیمتی)

عدم نفع (یا زیان) ناشی از هزینه های خرید و فروش شامل اجرت ساخت، سود فروشنده و مالیات بر ارزش افزوده

و بازده انتظاری در بیت‌کوین ناشی از:

خبر بد برای خریداران بیت کوین در ایران

بخوانید

رشد قیمت بیت‌کوین (ناشی از تقاضا، فراگیر شدن و تحولات فناوری)

عدم نفع ناشی از کارمزدهای تراکنش

بازده انتظاری سکه بهار آزادی در سال 1403

بازده ناشی از تغییرات قیمتی سکه

وضعیت کلان اقتصادی کشور و در کنار مسائل منطقه ای و جهانی از جمله انتخابات آمریکا و احتمال بازگشت ترامپ به قدرت، یک چشم انداز صعودی برای قیمت دلار در کشور ایجاد کرده است. از طرف دیگر چشم انداز کلی نسبت به قیمت جهانی طلا نیز عمدتاً صعودی است و همین موضوع نیز چشم انداز سکه را نیز صعودی می نماید.

اما یک نکته مهم در قیمت انواع سکه بهار آزادی و امامی، وجود حباب قیمتی است، بدین معنا که در حال حاضر قیمت آنها بسته به نوع سکه‌ها در بازار بین 10 تا 70 درصد بیش از ارزش ذاتی آنها می باشد. لذا تغییر میزان حباب قیمتی می تواند اثر مهمی در چشم انداز بازده انتظاری قیمت انواع سکه داشته باشد:

قیمت بیت کوین به تومان، امروز جمعه 29 تیر 1403

بخوانید

اگر حباب قیمتی سکه ها افزایش یابد، با توجه به چشم انداز صعودی قیمت دلار در ایران و طلای جهانی، شاهد رشد قیمت انواع سکه و بازده انتظاری مثبت و بالا خواهیم بود.

اگر حباب قیمتی سکه ها ثابت بماند، با توجه به چشم انداز صعودی قیمت دلار در ایران و طلای جهانی، کماکان شاهد رشد قیمت انواع سکه و بازده انتظاری مثبت خواهیم بود.

اگر حباب قیمتی سکه کاهش یابد، بسته به میزان کاهش حباب و افزایش قیمت دلار و طلای جهانی، بازده انتظاری قیمت سکه می تواند صعودی، ثابت یا حتی نزولی گردد، این امر به خصوص برای سکه گرمی و سکه های ربع و نیم بهار که حباب بیشتری دارند، محتمل تر خواهد بود.

حال در سال 1403 احتمال افزایش حباب قیمتی بیشتر است یا کاهش؟

حباب قیمتی بدلیل عرضه انحصاری از سمت دولت شکل می گیرد و لذا کاهش یا افزایش آن بستگی به سیاست های دولت در عرضه انواع سکه در بازار دارد.

بطور کلی در اقتصاد پیدایش حباب یک پدیده موقتی است و انتظار بر آن است که به سرعت از بین برود، اما از آنجائیکه حباب قیمتی سکه ناشی از سیاست های دولتی است، مشابه اقتصاد آزاد نمی توان انتظار داشت که به سرعت از بین برود. اما بطور کلی به دلیل آنکه از سال 1402 شاهد افزایش ورود طلای خام به کشور هستیم، با قطعیت می توان گفت که بانک مرکزی پتانسیل زیادی برای افزایش عرضه سکه و کاهش حباب قیمتی دارد. از طرف دیگر از آنجائیکه با استقرار دولت چهاردهم انتظارات قیمتی کاهشی بوده است، در حال حاضر احتمال کاهش حباب قیمتی بیش از ثبات یا افزایش آن است.

عدم نفع (یا زیان) ناشی از خرید و فروش سکه

قیمت بیت کوین به دلار، 31 تیر 1403

بخوانید

بطور کلی عدم نفع (یا زیان) خرید و فروش سکه در مواردی نظیر اجرت ساخت، سود فروشنده و مالیات بر ارزش افزوده بسیار پایین می باشد و لذا از این بابت عدم نفع سکه بسیار جزئی و قابل چشم پوشی است.

بازده انتظاری بیت‌کوین در سال 1403

بیت‌کوین به عنوان پرچمدار بازار رمزارزها، به شدت تحت تأثیر پذیرش عمومی، قوانین دولتی و تحولات فناوری بلاک‌چین است. پیش‌بینی بازده بیت‌کوین به دلیل نوسانات بسیار بالا و پیچیدگی‌های موجود، چالش‌برانگیز است. با این حال، در صورت ادامه پذیرش عمومی و استفاده از بیت‌کوین در تراکنش‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها، بازده آن می‌تواند قابل توجه باشد. همچنین، هرگونه تغییر در قوانین و مقررات جهانی مربوط به رمزارزها می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر قیمت بیت‌کوین داشته باشد.

ریسک نوسانات قیمتی بیت کوین یکی از ویژگی‌های برجسته آن است. در سال 2021، بیت کوین به نزدیک 70 هزار دلار رسید، اما در سال 2022 تا حدود 16 هزار دلار سقوط کرد. سپس دوباره شروع به افزایش کرد و به بیش از 30 هزار دلار در سال 2023 رسید. در اوایل سال 2024، بیت کوین مجدداً به بالای 40 هزار دلار صعود کرد و در حال حاضر در محدود بین 50 تا 70 هزار مجدد در نوسان می باشد. احتمال تکرار چنین سناریویی همچنان وجود دارد، زیرا بازار ارزهای دیجیتال به دلیل عدم ثبات و تأثیرپذیری از عوامل خارجی، همچنان بسیار ناپایدار است.

با توجه به توضیحات فوق و با لحاظ احتمالات سناریوهای مختلف، کماکان بازده انتظاری مثبتی برای انواع سکه بهار آزادی (به خصوص سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم و جدید) در سال 1403 پیش بینی می شود.

2.مقایسه ریسک سرمایه گذاری در سکه بهار آزادی و بیت‌کوین

ریسک های سکه بهار آزادی در سال 1403

ریسک نوسان قیمتی (ناشی از نوسان قیمت جهانی طلا و نوسان قیمت دلار در ایران)

ریسک تغییر حباب قیمتی سکه

ریسک امنیتی (نگهداری فیزیکی سکه)

ریسک‌های بیت‌کوین در سال 1403

بیت کوین چه زمانی به بالاترین قیمت خود رسید؟

بخوانید

ریسک نوسان قیمتی (نوسانات شدید قیمت بیت‌کوین به دلیل شرایط بازار رمزارزها)

ریسک قوانین و مقررات (تغییرات در قوانین دولتی مرتبط با رمزارزها)

ریسک امنیت سایبری (هک شدن کیف پول‌ها و صرافی‌ها)

بازار بیت‌کوین به دلیل نوسانات بالای قیمتی و تحولات سریع فناوری و مقررات، دارای ریسک به مراتب بیشتری نسبت به سکه بهار آزادی است.

3.مقایسه نقدشوندگی سکه بهار آزادی و بیت‌کوین

نقدشوندگی انواع سکه بهار آزادی و بیت‌کوین معمولا بالا می باشد.

4.مقایسه افق زمانی سرمایه گذاری سکه بهار آزادی و بیت‌کوین

در شرایطی که افق زمانی برای سرمایه گذاری در سکه بهار آزادی می تواند کوتاه مدت، میان مدت و حتی بلندمدت باشد، سرمایه گذاری در بیت‌کوین نیز می‌تواند کوتاه مدت یا بلندمدت باشد، هر چند نوسانات زیاد بازار رمزارزها معمولاً افق‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت را برای افراد غیر حرفه ای توجیه پذیرتر می کند.

قیمت بیت کوین امروز شنبه ۱۳مرداد ۱۴۰۳

بخوانید

5.مقایسه توان سرمایه گذاری در سکه بهار آزادی و بیت‌کوین

معمولا اکثر افراد با هر توان مالی، توانایی سرمایه گذاری در بازار بیت‌کوین و سکه را دارند، اما سرمایه گذاری در بیت‌کوین نیازمند دانش و تجربه بیشتری در زمینه رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین است.

برای خرید و فروش بیت کوین، داشتن دانش کار با پلتفرم‌های معاملاتی ارز دیجیتال ضروری است. باید بتوانید حساب کاربری ایجاد کنید، کیف پول دیجیتال راه‌اندازی کنید، و با امنیت بالا تراکنش‌ها را انجام دهید. همچنین، آشنایی با انواع سفارش‌ها (مثل محدود و بازار)، و توانایی تشخیص و اجتناب از کلاهبرداری‌ها و حفظ امنیت دارایی‌ها اهمیت زیادی دارد.

6.ترکیب فعلی پورتفوی دارایی و سرمایه گذاری

یکی از نکات مهم در انتخاب گزینه مناسب برای سرمایه گذاری آن است که وضعیت فعلی پورتفوی ما از نظر ترکیب دارایی های موجود چگونه است؟ اگر پورتفوی فعلی شامل سکه یا بیت‌کوین باشد، انتخاب گزینه‌ی جدید باید بر اساس ترکیب فعلی انجام شود تا تنوع پورتفوی حفظ شود.

7.در دسترس بودن گزینه های سرمایه گذاری

خرید و سرمایه‌گذاری بر روی سکه طلا برای تمام افراد با هر توان مالی و در هر نقطه‌ای از کشور در دسترس است. بیت‌کوین نیز برای همه در دسترس است، اما نیازمند آشنایی با بازار رمزارزها و دسترسی به ابزارهای معاملاتی دیجیتال است.

وارن بافت، سرمایه‌گذار و کارآفرین مشهور آمریکایی، رئیس و مدیرعامل شرکت Berkshire Hathaway که به دلیل موفقیت‌های چشمگیر در سرمایه‌گذاری و تحلیل بازار، به عنوان یکی از موفق‌ترین سرمایه‌گذاران جهان شناخته می‌شود اعتقاد دارد:

بیت کوین یک دارایی بی‌ارزش و سفته‌بازانه و هیچ ارزش ذاتی ندارد. بافت همچنین هشدار داده که بیت کوین بیشتر به درد کلاهبرداران می‌خورد و سرمایه‌گذاران عادی باید از آن دوری کنند.

نتیجه گیری

با توجه به توضیحات فوق، افراد بر اساس توانایی و ترجیحات خود قادر هستند نسبت به مقایسه سکه و بیت‌کوین اقدام کرده و آنها را متناسب با شرایط در پورتفوی خود قرار دهند.

بطور کلی در افق زمانی یکساله 1403، خرید و سرمایه گذاری در انواع سکه بهار آزادی راحتتر و ریسک آن به مراتب کمتر از سرمایه گذاری در بیت کوین می باشد، بعلاوه پیچیدگی های خرید و فروش آن نیز به مراتب کمتر می باشد. علاوه بر آن طلا به عنوان یک دارایی فیزیکی مقبولیت به مراتب بالاتری نسبت به رمزارزهایی دارد که هیچگونه پشتوانه فیزیکی ندارند.

منبع:ایونا

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

برای جبران کسری بودجه دولت،کدام روش را مناسب تر می دانید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما