نجات بورس با فرمول رییس جدید!

اقتصاد 100- بورس تهران شهریور ماه نسبتا سختی را پشت سر گذاشت و نتوانست در آخرین ماه تابستان نیز روزهای طلایی رقم بزند؛ البته هنوز سهامداران بورسی امید دارند که با تغییر رییس روزهای خوش بورس بازگردد و مجدد بازار سبزپوش شود.

نجات بورس با فرمول رییس جدید!

آخرین روزهای دومین هفته شهریور ماه بود که نامه‌ای مبنی بر دریافت وام ۱۰,۵ میلیاردی مجید عشقی، رییس سابق سازمان بورس و هیات‌مدیره این سازمان منتشر شد. در ساعات اولیه انتشار این نامه واکنش‌های بسیاری از سوی سرمایه‌گذاران و فعالان بورسی شاهد بودیم، پس از حدود ۲۴ ساعت وی نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و دریافت وام با نرخ بهره ۴ درصدی را امری طبیعی بیان کرد و در نهایت همان روز نامه استعفای خود را به وزیر اقتصاد نوشت و پس از چندساعت این استعفا مورد تایید قرار گرفت.
نکته قابل توجه اینجاست که وام ۱۰,۵ میلیاردی اعضای سازمان بورس در زمان تغییر دولت از سیزدهم به چهاردهم پرداخت شده و به نوعی در این بازه زمانی مسوولان وقت از شرایط پیش آمده سوءاستفاده کردند! 

در نامه معاونت نظارت و بازرسی امور اقتصادی سازمان بازرسی کل کشور خطاب به همتی وزیر اقتصاد و رییس شورای عالی بورس تاکید شده بود: تیرماه سال جاری (در دوره زمانی تغییر دولت) در مجموع مبلغی حدود ۱۰,۵ میلیارد تومان تسهیلات با نرخ کارمزد ۴ درصد، دوره بازپرداخت ۱۰ ساله، از محل منابع داخلی سازمان بورس و اوراق بهادار آن‌هم در ازای دریافت تضمین به صورت چک معادل مبلغ تسهیلات، به اعضای هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار پرداخت شده است. 
پس از واکنش شدید نسبت به دریافت وام میلیاردی، عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد و امور داریی در توییتی نوشت: « پس از نامه سازمان بازرسی در مورد وام قرض‌الحسنه دریافتی توسط رییس و اعضای هیات‌مدیره سازمان بورس، موضوع را جهت بررسی سریع کارشناسی و اعلام نظر به بازرسی وزارتخانه ارجاع داده‌ام. در دولت چهاردهم برای حذف رانت‌ها آمده‌ایم و اجازه ویژه‌خواری به هیچ‌کس نخواهیم داد.»
پس از تجربه تمامی این شرایط سه شنبه هفته گذشته در جلسه شورای عالی بورس، با ارای اکثر اعضا حجت‌الله صیدی به عنوان رییس سازمان بورس اوراق بهادار انتخاب شد. بررسی رزومه وی و نظرات کارشناسان نشان می‌دهد که این رییس جدید می‌تواند نیاز سرمایه‌گذاران را تامین کند و به نوعی می‌تواند با اجرای قوانین و تامین منافع سهامداران روزهای خوشی را برای بازار رقم بزند و در نهایت می‌توان گفت پاییز خوشی در انتظار سرمایه‌گذاران بورسی است.

  سه  مدیر برای  بورس
وزیر اقتصاد، رییس جدید سازمان و عبده تبریزی مدیرانی هستند که می‌توانند روزهای خوش را برای بورس رقم بزنند.
عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد و دارایی گفت: «بخش عمده‌ای از چالش‌های بورس به تصمیمات دولت باز می‌گردد. سیاست‌گذاری، قیمت‌گذاری دستوری، نرخ ارز و اختلاف نرخ ارز بازار آزاد و نیمایی بحث‌های مهمی هستند کــه صنایع را با مشکل مواجه کرده است و شرکت‌های بورسی تقریبا نزدیک به ۵۰ درصد نسبت به دوره قبل کاهش سود داشته‌اند.باید به همراه سایر اعضای دولت تلاش کنیم تا این روند متوقف شده، شرکت‌ها احیا و شرایط بهتر شود و شاهد رشد سودآوری آنها باشیم و این ممکن نیست مگر با تعامل رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با سایر اعضای دولت.از دلایل انتخاب رییس جدید سازمان بورس هم این بود که می‌توانند تعامل خوبی با وزرا و روسای سازمان‌های مهم  مربوطه  داشته  باشند.»
حجت‌الله صیدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار بعد از کسب اعتماد از شورا عالی بورس اعلام کرد: «برنامه اصلی مدیریت جدید بازار سرمایه، کاهش ریسک در بازار و افزایش اعتماد به بورس است.بازار سرمایه در همه جهان دارای چالش‌های خاص خود است. ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در سال‌های اخیر شاهد افزایش ریسک‌های بازار بوده‌ایم. بخشی از این اتفاق ناشی از نبود قطعیت‌ها و عدم تعادل‌های موجود در اقتصاد ایران و بخش دیگر آن نیز تحت تاثیر تحولات سیاسی، اجتماعی و بین‌المللی  است. اقتصاد ایران به‌شدت نیازمند مثبت شدن نرخ رشد سرمایه است؛ رفع مشکلات بازار سرمایه و مسائل مربوط به آن، مقدمه تشکیل سرمایه را فراهم می‌کند. امیدواریم بتوانیم با افزایش شفافیت، ارتقای کارایی بازار، کاهش ریسک و صیانت از حقوق سهامداران، کمک‌کننده به تشکیل سرمایه و کسب بازده مناسب از بازار سرمایه  باشیم.»
حسین عبده تبریزی، مشاور اقتصادی رییس‌جمهور نیز در هفته گذشته در خصوص بورس و افق آن سخنانی را مطرح کرد و گفت: «بازار سرمایه با تغییراتی که در ساختار آن در حال انجام است، تا پایان سال جاری تقویت خواهد شد. با این تغییرات انتظار می‌رود بازار نه تنها به سمت تضعیف نخواهد رفت بلکه تا پایان سال جاری تقویت شده و رشد خواهد کرد.
بازار سرمایه، تا به امروز مسیر پر پیچ و خمی را گذرانده، اما باید بیشتر بر روی شفاف‌سازی‌ها کار شود. به نظر می‌رسد در صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی می‌توان اقدامات عمده‌ای انجام داد؛ چرا که بخشی از گرایش بورس، سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت است و ورود سرمایه‌های بلندمدت و ۳۰ ساله از سوی صندوق‌های بازنشستگی می‌تواند به تعادل  بازار  سرمایه  منتهی  شود.»
به نظر می‌رسد که بازار سرمایه به یک دغدغه مشترک برای سیاست‌گذاران تبدیل شده و اگر سیاست‌های اتخاذی هدفمند باشد و جزیره‌ای تصمیمی اتخاذ نشود، اتفاقات ویژه‌ای برای بورس کشور آن هم بعد از ۴ سال خواهد افتاد.
به‌طور کلی کارشناسان پیش بینی می‌کنند که در وهله اول وزیر اقتصاد و در مرحله دوم نیز رییس جدید سازمان بورس بتواند شرایط خوبی برای بازار رقم بزنند و تجربه تلخ ۴ سال زیان از خاطر سرمایه‌گذاران فراموش شود. بورس تهران ۴ سال سخت را پشت سر گذاشت و در این مدت متولی برای حمایت از بازار سهام وحود نداشت و به نوعی هر رییس به فکر منافع خود بوده برای نمونه مجید عشقی که وام میلیاردی از منابع بورسی برداشت کرد و در نهایت با زیان و اعلام حق بودن استعفا داد. اکنون نیز صیدی به عنوان رییس جدید سازمان بورس انتخاب شده و به نظر می‌رسد وی بتواند  روزهای بهتری برای  بازار رقم  بزند.

  بازار  از  دریچه  معاملات
در معاملات دومین روز کاری هفته یعنی یکشنبه، شاخص کل بورس تهران ۹ هزار و ۹۶۴ واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۶۵ هزار و ۵۰۷ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افت هزار و ۸۴۱ واحدی در رقم ۶۷۴ هزار و ۷۶۵ واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس ۲۲ واحد ریزش کرد به رقم ۲۱ هزار و ۵۶۷ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش ۹۷ واحد به سطح ۱۱۷ هزار و ۴۸۰ واحد رسید. 
روز یکشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۲۱۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد که نسبت به روز گذشته ۳۲۰ درصد افزایش داشته است. در این روز نماد وبملت بیشترین خروج پول حقیقی را داشت که ارزش آن ۳۴ میلیارد تومان بود. پس از بانک ملت، نمادهای ثفارس، کالا، شصفها و خساپا بیشترین خروج پول را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای ثپردیس، شیران، فملی، تیپیکو و خساپا تعلق داشت.
روز یکشنبه ارزش معاملات کل بازار سهام به ۲۱ هزار و ۹۷۹ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۳ هزار و ۳۰۷ میلیارد تومان بود که ۶۱ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد. در روز مذکور ارزش معاملات خرد سهام با افت ۱۲ درصدی نسبت به روز سه‌شنبه به رقم ۳ هزار و ۳۰۵ میلیارد تومان رسید.
در معاملات یکشنبه، ۱۲۲ نماد صف خرید داشتند و ۱۷۰ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت یک درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۸۴۸ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۲۱ درصدی به رقم ۴۱۵ میلیارد تومان رسید.

منبع:تعادل
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما