عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

سهم تعاونی‌ها در اقتصاد ایران فقط 5 درصد است/ حتی نیم درصد از درآمد واگذاریها به بخش تعاون نرسید

یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: در ماده 29 قانون اصل 44، آمده است 20 درصد درآمد حاصل از واگذاری‌ها در زمینه تقویت تعاونی‌ها باید مصرف شود که متاسفانه طی سال‌های اخیر کمتر از نیم درصد به تعاونی‌ها اختصاص پیدا کرده است.

سهم تعاونی‌ها در اقتصاد ایران فقط 5 درصد است/ حتی نیم درصد از درآمد واگذاریها به بخش تعاون نرسید

هادی قوامی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در خصوص اهمیت بحث تعاونی‌ها و ضرورت توسعه و ترویج فرهنگ تعاونی‌ها در کشور به ویژه در دولت پزشکیان، به خبرنگار اقتصاد 100 گفت: آنچه که مشخص است این است که اقتصاد ایران از گذشته دور ارتباط تنگاتنگی با تعاونی‌ها دارد. اخیرا در مراسمی که به مناسبت روز تعاون و با حضور رئیس جمهور برگزار شد از شخصیت بزرگی به نام آقای دکتر فرهادی تقدیر شد که بیشتر سال‌های عمرش را در حوزه پژوهش در خصوص بحث تعاون صرف کرده است.

او با اشاره به اهمیت بحث تعاون خاطرنشان کرد: بررسی‌ها و تحقیقات نشان می‌دهد که از سده‌های گذشته تعاونی‌های سنتی واره وجود داشته است واره سنتی بین زنان عشایر بود در واقع سنت شیردوشی بوده است بدین گونه که زنان عشایر، شیر گوسفندان را به صورت تعاونی در اختیار یک نفر قرار می‌داند تا فرآورده‌های لازم را از آن تولید کند. در واقع همین فرهنگ همیاری و تعاون موجب می شد که این زندگی عشایری تقویت شود لبنیات تولید کند، پویا باشد ضمن اینکه تعاونی در فرهنگ دینی ما نیز وجود دارد در قرآن به تعاون اشاره شده است.  

نماینده مردم اسفراین در مجلس ادامه داد: بنابراین اگر روح تعاونی در کارها حاکم شود یقینا موفق خواهیم شد با توجه به اینکه شعار سال جاری نیز جهش تولید با مشارکت مردمی است این مشارکت نیازمند روحیه تعاونی است.

قوامی در پاسخ به این سوال که چرا جایگاه تعاونی‌ها در جامعه و کشور تضعیف شده است؟  چه برنامه‌هایی برای تقویت تعاونی‌ها در دستور کار مجلس و دولت است؟ تصریح کرد:  در حال حاضر سند بخش تعاون ابلاغ شده است اگر می‌خواهیم جایگاه تعاون در اقتصاد ایران از 5 درصد فعلی به 25 درصد برسد باید همه تلاش‌ها به کار گرفته شود تا اندیشه و فرهنگ تعاون گسترش پیدا کند و در عین حال موانع قانونی که پیش روی تعاونی‌ها است حذف شده و بسیاری از الگوها به ویژه الگوهای بومی تقویت و احیا شوند.    

این نماینده مجلس تاکید کرد: در ماده 29 قانون اصل 44، آمده است که 20 درصد درآمد حاصل از واگذاری‌ها در زمینه تقویت تعاونی‌ها باید مصرف شود که متاسفانه طی سال‌های اخیر کمتر از نیم درصد به تعاونی‌ها اختصاص پیدا کرده است. تقویت تعاونی‌ها مهمترین کاری است که نمایندگان مجلس باید بر آن نظارت کنند و کمک کنند قوانینی که در خصوص بحث تعاونی‌ها تصویب شده اجرایی شود تا در نتیجه بتوانیم اقتصاد را به سطح مطلوب برسانیم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از دولت‌ها توجه چندانی به تعاونی‌ها نداشتند و بیشتر به سمت شرکت‌های تجاری و خصولتی حرکت کردند که خروجی چندان مطلوبی نیز نداشتند.  بنابراین ضروری است در بحث تعاونی‌ها بازنگری صورت گیرد به بیان دیگر با نگاهی نو به تعاونی‌ها پرداخت چراکه فرهنگ تعاونی ریشه در فرهنگ ایرانی است. دولت آقای پزشکیان دولت وفاق ملی است بدین معنا که همه به دولت یاری برسانند. در واقع دولت به ریشه اصلی‌اش یعنی تعاون بازگشته است شعار دولت نیز ریشه در فرهنگ تعاون و همیاری دارد.                                                                                                                                                                                                                                                                                                

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما