آشنایی با ۲۲ مورد خطای کارت بانکی و راه حل آن ها + جدول

اقتصاد 100- اول استفاده از کارت‌های نقدی یا کارت‌های عابر بانک به عنوان یکی از ابزارهای اصلی انجام تراکنش‌های بانکی است. این کارت‌ها با ارائه خدمات متنوعی همچون برداشت وجه، انتقال وجه، پرداخت قبوض و مشاهده موجودی حساب، نقش مهمی در زندگی روزمره اقتصادی ما ایفا می‌کند. با این حال، همانند هر فناوری دیگری، کارت بانکی نیز ممکن است با خطاها و مشکلاتی مواجه شود که منجر به نارضایتی مشتریان بانک شود.

آشنایی با ۲۲ مورد خطای کارت بانکی و راه حل آن ها + جدول

جدول خلاصه‌ای از چند خطای رایج کارت بانکی همراه با رفع مشکل

ردیف خطاء تفسیر
1 اطلاعات کارت نامعتبر است این خطا در همراه بانک، اینترنت بانک و برنامک‌های مالی معمولا به دلیل   “ورود نادرست cvv2 یا وارد نکردن آن” است.
2 سقف رمز ایستا به پایان رسیده است منظور از رمز ایستا همان رمز دوم ثابت قدیم عابر بانک‌ها برای خرید اینترنتی است. در حال حاضر سقف استفاده از رمز ایستا برای خرید اینترنتی 100 هزار تومان است. در صورت استفاده بیش از مبلغ 100 هزار تومان از رمز ایستا خطا به شما اعلام می‌شود.

 

در اینگونه مواقع از رمز پویا کارت نقدی (یکبار مصرف کارت) استفاده کنید.

3 تاریخ انقضاء کارت معتبر نیست در ورود تاریخ انقضاء کارت دقت کنید تا با این خطای کارت بانکی مواجه نشوید.

 

  1. توجه داشته باشید در اغلب برنامک‌های مالی و بانکی تاریخ انقضاء ذخیره شده و به صورت ستاره‌دار نمایش داده می‌شود.

اگر کارت خود را تعویض یا تمدید کردید، یادتان باشد حتما قسمت ستاره‌دار تاریخ انقضاء را ویرایش و اصلاح کنید. 

  1. وارد کردن نادرست و جابه‌جا ماه و سال تاریخ انقضا کارت
4 خطای داخلی این خطای کارت بانک مربوط به سوئیچ است. منتظر باشید مشکل رفع شود.
5 قالب پیام دارای اشکال است به مبلغ تراکنش دقت کنید. اگر مقادیر عددی نباشد معمولا این پیغام اعلام می‌شود.
6 تعداد دفعات ورود رمز غلط بیش از حد مجاز است این خطای کارت بانکی را بیشتر در دستگاه کارت خوان دیده‌اید. حواستان باشد اگر سه بار رمز کارت را نادرست وارد کردید کارت مسدود می‌شود و بایستی به شعبه بانک خود مراجعه کنید. البته فعالسازی مجدد را برخی از بانک‌ها به صورت غیرحضوری ارائه می‌دهند، این راه حل را از مراکز ارتباط با مشتریان بانک‌تان سوال کنید.

 

توجه : در این حالت با ورود کارت به دستگاه‌های خودپرداز کارت ضبط خواهد شد.

7 حساب پشت کارت یافت نشده است حساب خود را بررسی کنید. معمولا وقتی حساب مسدود کلی یا بسته شده باشد این پیام اعلام می‌شود.
8 مبلغ بیش از حد مجاز است یک خطای رایج کارت بانکی است که هنگام کارت به کارت اتفاق می‌افتد و دو علت متصور است:

 

  1. مبلغ از تراکنش مجاز روزانه کارت بیشتر شده است .(در حال حاضر 10 میلیون تومان است)
  2. سقف برداشت برای حساب تعریف شده باشد.
9 کارت محدود شده است  امکان اجرای درخواست به دلیل اعمال محدودیت بر روی کارت امکان پذیر نیست.

 

در این حالت کارت مقصد را بررسی کنید. می‌توانید به صورت آزمایشی به شماره کارت دیگری مبلغ را انتقال دهید، در صورت انجام قطعا شماره کارت مقصد مشکل دارد.

10 تعداد درخواست تراکنش بیش از حد مجاز است محدودیت در تعداد برداشت از حساب به وسیله عابر بانک است .
11 کارت فعال نیست وضعیت کارت خود را بررسی کنید.

 

در برخی بانک‌ها پس از صدور عابر بانک بایستی رمز 4 رقمی آن را تغییر دهید تا فعال شود. 

12 حساب متصل به کارت بسته است یا دارای اشکال است حساب خود را بررسی کنید. معمولا وقتی حساب مسدود کلی یا بسته شده باشد این پیام را می‌گیرید.
13 تراکنش موفق عمل نکرده است. یک خطای عمومی که نشان دهنده بروز خطای داخلی در عملکرد سوییچ، دیتابیس و … است . تا رفع مشکل منتظر بمانید.
14 وضعیت موسسه مقصد تراکنش غیر‌فعال است سوئیچ کارتی که برایش می‌خواهید پول انتقال دهید مشکل دارد.

 

منتظر بمانید یا شماره کارت یک بانک دیگر را بگیرید.

15 کاربر ثبت نشده (OTP ) رمز یکبار مصرف عابر کارت خود را فعال کنید.
16 شماره موبایل یافت نشد لازمه استفاده از رمز یکبار‌مصرف عابر بانک، اعلام شماره موبایل به بانک است. اگر شماره موبایل شما در سیستم بانک ثبت نشده باشد، هنگام فعالسازی رمز یکبار مصرف کارت این خطا را خواهید دید.
17 تاریخ استفاده از کارت به پایان رسیده است این پیغام در دستگاه کارتخوان به علت انقضاء کارت است ولی در بانک‌داری الکترونیک علاوه بر انقضاء کارت می‌تواند به دلیل ورود نادرست تاریخ انقضاء کارت نیز باشد.
18 رمز نامعتبر است  این پیغام یک خطای رایج کارت بانکی است. اگر 3 بار رمز اشتباه وارد شود، کارت مسدود می‌شود و بایستی به شعبه بانک صادر کننده کارت مراجعه کنید.

 

البته بعضی از بانک‌ها این خدمت را از طریق بانک‌داری الکترونیک خود ارائه می‌دهند.

19 تمهیدات امنیتی نقض گردیده است این خطای کارت بانکی زمانی رخ می‌دهد که در صفحه پرداخت (از طریق درگاه اینترنتی) یا کارت به کارت مدت زمان زیادی سپری شود

 

 به عبارت دیگر ورود مقادیر امنیتی کارت یا رمز پویا فاصله زمانی زیادی بین تاییدیه و انتقال زیاد رخ دهد. 

در اینگونه مواقع صفحه را بسته و مجدد عملیات بانکی خود را انجام دهید.

20 انجام تراکنش مربوطه توسط پایانه انجام دهنده مجاز نیست مشکل از کارت شما نیست. از طریق دستگاه دیگر انجام  دهید.
21 تراکنش نامعتبر است  این خطای کارت بانکی علل متفاوتی از قبیل قطعی سوئیچ و … دارد. گاهی اوقات ممکن است با اعلام تراکنش نامعتبر وجه از حساب کسر ولی خرید یا کارت به کارت شما انجام نشود. در این صورت بایستی تا 48 ساعت منتظر بمانید و سپس اعلام مغایرت کنید.

 

توجه : اعلام مغایرت برخی از بانک‌ها به صورت غیر حضوری انجام می‌شود. 

فرایند درخواست را از مرکز ارتباط با مشتریان بانک‌ها بپرسید.

22 تراکنش مجددا ارسال شود عملیات ناموفق است. مجدد درخواست خود را تکرار کنید.
 
منبع:بانک اول

 



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

به نظر شما قبل از منطقی کردن قیمت بنزین کدام کار در اولویت است؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما