ایران در آستانه ورود به بازار مسکن عراق/ ۱۵۰ هزار واحد در بغداد ساخته می شود

اقتصاد 100- ایرج رهبر اعلام کرد که اتاق تعاون ایران آمادگی خود را برای ساخت ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در عراق اعلام کرده است. وی افزود: ما آماده ورود به بازار عراق هستیم و هیچ مشکل فنی‌ای نداریم؛ شرکت‌های ایرانی توانایی ساخت مسکن در کشور عراق را دارند و قبلاً نیز برای حضور در این بازار آمادگی نشان داده‌ایم.

ایران در آستانه ورود به بازار مسکن عراق/ ۱۵۰ هزار واحد در بغداد ساخته می شود

این آمادگی برای کشور سوریه هم وجود داشت و حتی در دولت نهم و دهم پروتکلی را هم برای همکاری با سوریه برای ساخت مسکن در این کشور به امضا رساندیم اما سوری‌ها متعهد به آن نبودند و در نهایت هم حاضر به همکاری با ایران و شرکت‌های ایرانی هم نشدند و رغبتی از خود نشان ندادند.

رییس انجمن صنفی انبوه‌سازان تهران با بیان اینکه بین شرکت‌های ایرانی تمایل بسیار زیادی برای حضور در بازار مسکن سازی عراق وجود دارد، گفت: با توجه به اینکه با کشور عراق هم مرز هستیم، رفت و آمدها برای اجرای پروژه‌ها و صدور خدمات مهندسی راحت‌تر خواهد بود اما با مشکلاتی برای صادرات خدمات مهندسی به عراق مواجه هستیم.

رهبر با اشاره به موانعی که تحریم‌ها برای حضور شرکت‌های ایرانی در عراق ایجاد کرده‌اند، افزود: در این بخش بسیار از تحریم‌ها لطمه دیده‌ایم و هم از لحاظ انتقال پول و از لحاظ ضمانت‌نامه‌ها با مشکلاتی مواجه هستیم، از این رو نیاز به انجام توافقاتی بین دو کشور و دو دولت وجود دارد.

وی تاکید کرد: در سال‌های گذشته از طریق بانک توسعه اسلامی برای ضمانت‌ نامه‌ها و نقل و انتقالات پول بین دو کشور استفاده می‌کردیم. ایران یکی از بزرگترین سهام‌دار بانک توسعه اسلامی محسوب می‌شود و این بانک از ایران حمایت می‌کرد و عراق هم در این بانک حضور داشت، به همین دلیل می‌توانستیم از این فرصت و ظرفیت برای عبور از این مشکلات استفاده کنیم اما الان این فرصت دیگر وجود ندارد و احتمالا تحت تاثیر همین موضوعات تحریمی حمایت‌های بانک توسعه اسلامی هم قطع شده‌است.

رییس انجمن صنفی انبوه‌سازان تهران گفت: یکی از مشکلات ما موضوع صدور ضمانت نامه‌ها است که برای شرکت در مناقصه‌ها به آن نیاز داریم و مهلت آن حداکثر ۱۰ روز است اما این امکان را در این مدت زمان نداریم و اگر هم ضمانت‌نامه‌ای صادر شود کشور عراق این ضمانت‌نامه را قبول نمی‌کند که البته این موضوع تنها به کشور عراق محدود نمی‌شود و نه تنها عراق بلکه سایر کشورها هم ضمانت‌نامه ایران را قبول ندارند.

رهبر ادامه داد: دو دولت ایران و عراق باید در این باره توافقات محکمی انجام دهند و نسبت به این توافقات تضمینی به یکدیگر داشته باشند تا شرکت‌های ایرانی بدون ریسک یا با کاهش ریسک وارد بازار عراق شوند.

 سایه روشن ساخت مسکن در عراق از سوی ایران

رئیس اتاق تعاون به‌تازگی از آمادگی ایران برای ساخت ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در عراق خبر داده است. او اعلام کرده است اگر زمین آماده در اختیار ایران قرار گیرد، آمادگی ساخت مسکن انبوه و ارزان‌قیمت در عراق وجود دارد. این در حالی است که بسیاری از پروژه‌های مسکن داخلی از جمله مسکن مهر و نهضت ملی مسکن همچنان نیمه‌کاره باقی مانده‌اند. به این ترتیب، این سوال پیش می‌آید که اگر توانایی ساخت مسکن در این ابعاد وجود دارد، چرا پروژه‌های داخلی هنوز به طور کامل به بهره‌برداری نرسیده‌اند؟

بهمن عبداللهی، رئیس اتاق تعاون در نشست هم‌اندیشی با هیات‌های تجاری عراق، به توانمندی‌های ایران در حوزه مسکن اشاره کرده و گفته است: «تعاون ایران در حوزه مسکن بسیار فعال است و این مساله پس از انقلاب بسیار پررنگ بوده است.»

او همچنین به ظرفیت بالای تعاونی‌های مسکن در ایران اشاره و بیان کرده است اتاق تعاون ایران به نمایندگی از تعاونی‌های کشور، آماده تامین مصالح و ساخت‌وساز، تامین کالای فروشگاه‌های مصرف و همکاری در بخش کشاورزی در بصره (عراق) هستند.

رئیس هیات تجاری عراق هم اظهار کرده است این همکاری‌ها باعث می‌شود هزینه ساخت‌وساز در عراق کاهش یابد و در عین حال، سرعت ساخت مسکن انبوه و ارزان‌قیمت بالا رود.

این اولین‌ بار نیست که ایران چنین توافقاتی را با عراق در زمینه مسکن مطرح می‌کند؛ در سال ۱۳۹۰، تفاهم‌نامه‌ای میان دو کشور مبنی بر ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در عراق امضا شد که طبق آن قرار بود ‍۱۰ هزار واحد در فاز اول ساخته شود.

پروژه مسکن مهر هنوز ناتمام است

اگرچه این نوع توافقات بین‌المللی در حوزه ساخت‌وساز امری طبیعی است، اما این سوال پیش می‌آید که اگر در ایران چنین توانایی‌ها و ظرفیت‌هایی وجود دارد، چرا هنوز نتوانسته است پروژه‌های مسکن داخلی را تمام کند؟

این اعلام آمادگی اتاق تعاون برای ساخت مسکن در عراق در حالی است که پروژه‌هایی از جمله مسکن مهر که از سال ۱۳۸۶ کلید خورده، هنوز به طور کامل ساخته نشده و بسیاری از واحدهای ساخته‌شده نیز هنوز به متقاضیان تحویل داده نشده است. وعده ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در قالب پروژه نهضت ملی مسکن نیز تاکنون عملیاتی نشده و حتی در مرحله شروع، متوقف شده است.

این خبر باعث شده سوالاتی در خصوص اولویت‌های داخلی و خارجی مطرح شود که اگر ایران واقعاً توانایی ساخت ۱۵۰ هزار واحد مسکن در کشور همسایه را دارد، چرا این توانمندی برای حل بحران و مشکلات حوزه مسکن داخل کشور به کار گرفته نمی‌شود؟ و اگر تعاونی‌‌ها امکان ساخت سریع مسکن را دارند چرا پروژه مسکن مهر ۱۷ سال ناتمام مانده و تکمیل و تحویل داده نشده است؟

منبع:گسترش نیوز



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

به نظر شما قبل از منطقی کردن قیمت بنزین کدام کار در اولویت است؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما