بیش از 2 میلیون نفر به یارانه بگیران اضافه شد ! / واریز یارانه نقدی چه زمانی و با چه مبلغ؟1

اقتصاد 100- سخنگوی هیئت عمومی دیوان محاسبات اعلام کرد که بررسی اجرای قانون بودجه ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که حدود ۱۶۰ هزار و ۲۰ نفر از فهرست دریافت‌کنندگان یارانه حذف شده‌اند و در سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۸۱ میلیون نفر یارانه دریافت کرده‌اند. همچنین ۲ میلیون و ۲۲۸ هزار و ۵۲۷ نفر برای دریافت یارانه جدید ثبت‌نام کرده‌اند.

بیش از 2 میلیون نفر به یارانه بگیران اضافه شد ! /  واریز یارانه نقدی چه زمانی و با چه مبلغ؟1

مهدی کیایی گفت: بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۲، قرار بود بخشی از عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از فروش حامل‌های انرژی برای نوسازی ناوگان شهری و ماشین آلات راهداری‌ها هزینه شود، اما مبلغی پرداخت نشده است.​

وی افزود: گزارش تفریغ بودجه ۱۴۰۲ نشان می‌دهد منابع مالی که از تبصره مربوط به هدفمندی یارانه‌ها وصول شده، ۴۵۲ هزار میلیارد تومان بوده؛ دولت هم برای جبران کسری منابع پرداختی، ۱۱۸ هزار میلیارد تومان از محل تنخواه از بانک مرکزی و تنخواه از خزانه‌داری کل کشور تأمین کرده است.

سخنگوی هیئت عمومی دیوان محاسبات افزود: در نتیجه، پارسال ۳۱ درصد منابع هدفمندی یارانه‌ها از محل تنخواه تأمین شده که نشان دهنده بی‌انضباطی و نبود شفافیت مالی است و می‌تواند به افزایش پایه پولی و سطح قیمت‌ها منجر شود.

مهدی کیایی گفت: وزارت نفت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه مسئول بررسی و واریز این وجوه هستند. دیوان محاسبات هم برای تأمین تمام منابع هدفمندی یارانه‌ها پیگیری جدی خواهد کرد.

آخرین تصمیم دولت جدید درباره واریز یارانه نقدی

بر اساس تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ در بند الف، دولت موظف است با استفاده از منابع حاصل از اجرای هدفمندی یارانه‌ها به میزان ۳۱۵ هزار میلیارد تومان، طرح کالابرگ الکترونیکی را برای ۱۹ میلیون خانوار، که معادل ۶۹ درصد از کل خانوارهای کشور است، به اجرا درآورد. در مرحله قبلی اجرای این طرح، ۱۵۱ میلیون بسته غذایی بدون صف از طریق ۲۱۱ هزار فروشگاه در سراسر کشور به مردم توزیع شد. این اقدام نه تنها به تأمین امنیت غذایی در میان مردم کمک کرد، بلکه موجب رونق کارخانه‌های تولید مواد غذایی در کشور نیز گردید.

برای بررسی نحوه اجرای آن با علی‌رضا عسگریان، معاون وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی گفت‌وگویی کوتاه داشتیم که گفت: دولت جدید هنوز در این زمینه تصمیم نگرفته و احتمالا در جلسه وزارت اقتصاد در هفته آینده مساله نحوه اجرای کالابرگ مشخص می‌شود.

به گفته وی،‌ در مرحله قبل اجرای کالابرگ، دولت ۲۸.۵ همت منابع آورد و مردم هم ۸۸ همت آورده نقدی دادند و با این حساب ۱۵۱ میلیون بسته غذایی بر سفره‌های مردم قرار گرفت.

به گفته کارشناسان در شرایط تورم‌های پیاپی و کاهش ارزش پول ملی که به منزله کاهس قدرت خرید مردم است،‌ اجرای کالابرگ الکترونیکی برای امنیت غذایی جامعه به ویژه دهکهای کم درآمد ضروری است.

منبع:گسترش نیوز



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما