38 میلیون نفر نه شاغلند نه در جستجوی کار

تصویر خطرناک از وضعیت بیکاری در ایران

اقتصاد 100 - نزدیک به شصت درصد جمعیت در سن کار ایران بیکار هستند.

تصویر خطرناک از وضعیت بیکاری در ایران

 به گزارش اقتصاد 100، آخرین گزارش‌های منتشر شده در خصوص وضعیت بازار کار نشان می‌دهد در بهار سال جاری نرخ مشارکت اقتصادی  جمعیت 15 ساله و بیشتر حدود 41.2 درصد بوده و نسبت به بهار سال 1402 تغییری نداشته است.

این بدان معناست که از مجموع 65 میلیون نفر جمعیت در سن کار کشور 41.2 درصد  از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند.

 منظور از فعالیت در اینجا داشتن شغل یا تلاش برای یافتن شغل است . به این ترتیب جمعیتی که در جستجوی شغل هستند و بیکار مانده‌اند در کنار شاغلان جمعیت فعال اقتصادی محسوب می‌شوند.

 غیرفعال بودن 59 درصد جمعیت بالای 15 سال در ایران بدان معناست که 38 میلیون نفر در کشور نه شاغل هستند و نه تمایلی به جست‌و‌جوی کار دارند. نکته تاسف‌برانگیز اینجاست که 73 درصد از این جمعیت 38 میلیون نفری را زنان تشکیل می‌دهند .

 اتاق بازرگانی تهران در گزارشی که تصویر اقتصاد ایران را در آستانه استقرار دولت چهاردهم روشن می‌کند اعلام کرده است 69 درصد از جمعیت فعال کشور در گروه سنی 18 تا 35 سال قرار دارند. به این ترتیب امکان تشکیل خانوار و بهره‌گیری از نیروی جوانی برای این گروه از افراد فراهم نیست.

تعداد بیکاران ایران در بهار سال 1403 نیز چیزی در حدود یک میلیون و دویست هزار نفر برآورد می‌شود. این جمعیت جویای کار هستند و هنوز توفیقی در یافتن شغل نداشته‌اند.

 



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

به نظر شما کدام پرونده فساد اقتصادی، رسوایی بزرگتری به بار آورد؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما