سورپرایز برای این افراد / واریز معوقات تصویب شد

اقتصاد 100- در چند ماه اخیر، برخی از پرستاران در شهرهای مختلف کشور دست به اعتراض زده‌اند. چند وقت پیش هم، پرستاران شیراز و تعدادی دیگر از شهر‌های کشور به رقم پایین دریافتیشان به‌عنوان یکی از اعضای کادر درمان اعتراض کردند.

سورپرایز برای این افراد / واریز معوقات تصویب شد

شاید حتی بتوان نخستین اعتراضاتی صنفی دولت چهاردهم را نیز همین اعتراض پرستاران دانست.

میزان مطالبات پرستاران از دولت

حالا محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان ۷.۵ همتی بودن جمع مطالبات پرستاران، از تصویب تمام حق و حقوق و مطالباتشان در اسرع وقت خبر داد.

بحث اضافه حقوق مربوط به آینده است

 وزیر بهداشت توضیح داد: این موضوع با آقای دکتر پزشکیان و آقای دکتر عارف مطرح و مصوب شده که تمام حق و حقوق و مطالباتشان در اسرع وقت پرداخت شود.

او تاکید کرد: ما باید سعی کنیم که حق و  حقوق پرستاران  مثل میزان پرداختی به اضافه کار افزایش پیدا کند. این افزایش طبیعتا باید محاسبه و پرداخت شود ولی همه مطالبات قبلی آنها پرداخت می‌شود. یعنی بحث اضافه حقوق مربوط به آینده است و منافاتی با پرداخت حق و حقوق فعلی آنها ندارد.

نرخ‌ پایین اضافه‌کاری و حقوق و کارانه دریافتی از دلایل اعتراض پرستاران

آنطور که پرستاران معترض می‌گویند، نرخ‌ پایین اضافه‌کاری و حقوق و کارانه دریافتی، کمبود نیرو، پرداخت نکردن تعرفه طبق دستورالعمل مصوب، حق اشعه، حق لباس و حق مسکن مصوب وزارت کار، تبعیض، تعداد بالای شیفت کاری از دلایل اعتراض آنها است و این موضوعات منجر به افزایش ترک کار این قشر از کادر درمان و مهاجرت شده است.

نکته حائز اهمیت این است که پرستارانی که تصمیم به مهاجرت ندارند هم ترجیح می‌دهند کار نکنند؛ چراکه معتقدند، حقوق بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان با تنش، استهلاک و میزان زمانی که باید در این شغل گذاشت برابر نیست. پرستارانی هم که مهاجرت می‌کنند می‌گویند حقوق دریافتیشان در خارج از کشور، هرچقدر هم که سختی کار داشته باشند به‌صرفه است و به آنها انگیزه ادامه دادن می‌دهد.

ارقام پایین برای اضافه‌کاری بیمارستان‌های دولتی که گاه پرداختش چندماه طول می‌کشد هم منصفانه نیست؛ عددی بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان به ازای هر یک ساعت.

یعنی اگر پرستاری ۱۰۰ ساعت در ماه را اضافه کار کند، ۲ میلیون تومان به ازای آن دریافت می‌کند و این در حالی است که در بیمارستان‌های خصوصی شیراز این رقم برای هرساعت اضافه، بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان است و یعنی ۱۰۰ ساعت اضافه کار برابر است با ۸ تا ۱۰ میلیون تومان اضافه کار؛ هرچند گفته می‌شود که در بیمارستان‌های خصوصی این رقم متغیر است و نمی‌توان مبنای ثابتی برای آن در نظر گرفت.

منبع:تیتر کوتاه



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

به نظر شما کدام پرونده فساد اقتصادی، رسوایی بزرگتری به بار آورد؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما