اتفاق عجیب و غیرمنتظره در بازار خودرو
اقتصاد 100- تولید خودروی سواری در سه خودروساز بزرگ کشور در بهار 1403 به نسبت بهار سال قبل کاهش بیش از 12 درصدی را به خود دیده است.
ایران خودرو ، سایپا و پارس خودرو در مجموع تا پایان خرداد امسال حدود 203 هزار و 800 دستگاه از انواع محصولات سواری خود را در خطوط تولید تکمیل کردند. این تیراژ تولید در حالی در کارنامه خودروسازان بزرگ ثبت شده که آنها در مدت مشابه پارسال در مجموع تیراژی حول و حوش 232 هزار و 400 دستگاهی را به نام خود ثبت کردند.
بنابراین به زبان تیراژ تولید محصولات سواری خودروسازان در بهار سال جاری به نسبت بهار 1402 با کاهش حدود 28 هزار و 600 دستگاه همراه شده است.
اما ریز تولید سه خودروساز بزرگ کشور در اولین فصل سال نشان می دهد ایران خودرویی ها با تولید حدود 113 هزار و 500 دستگاه انواع محصول سواری توانستند در صدر جدول تولید خودروی سواری قرار گیرند.
نارنجی های جاده مخصوص نیز با تولید حول و حوش 65 هزار و 600 دستگاهی رتبه دوم را در جدول تیراژ تولید خودروی سواری به خود اختصاص دادند.
پارس خودرویی ها نیز طبق معمول رتبه سوم را به خود اختصاص دادند. زیر مجموعه خودروسازی سایپا در بهار سال جاری نزدیک به 24 هزار و 700 دستگاه از انواع محصولات سواریحاضر در سبد محصولاتی خود را در خطوط تولید تکمیل کنند.
بررسی آیتم های اثرگذار روی قیمت بازاری خودرو نشان می دهد تولید و عرضه خودروهای سواری همواره یکی از ملاک های تعیین قیمت محصولات خودروسازان در بازار محسوب می شود.
بنابراین کاهش تولید محصولات سواری شرکت های خودروساز و به دنبال آن افت عرضه خودروسازان می تواند روی قیمت های بازاری خودرو اثر گذاشته و سبب افزایش قیمت محصولات خودروسازان در بازار می شود.
اما با توجه به جو حاکم بر بازار خودرو شاهد بودیم که قیمت بازاری محصولات پُرتقاضای سه خودروساز بزرگ کشور در فصل بهار نوسان چندانی به خود ندیده و دامنه تغییرات قیمتی محصولات خودروسازان در بازه زمانی مورد اشاره محدود بوده است.
بنابراین به نظر می رسد بازار خودرو به نوعی قِسر در رفته است. چنانچه کاهش تولید سواری روی قیمت بازاری اثر می گذاشت شاهد رشد قیمت خودروهای پُرتقاضا در بازار بودیم. این افزایش قیمت می توانست به گونه ای باشد که دست متقاضیان خودرو بیش از پیش از خرید محصولات شرکت های خودروساز در بازار کوتاه شود.
فعالان بازار خودرو معتقدند تا اینجای کار بازار خودرو به نوعی شانس آورده که قیمت بازاری محصولات خودروسازان هنوز از آیتم کاهش تیراژ تولید تاثیر نگرفته است و اگر این اتفاق می افتاد، نمودار قیمت بازاری خودرو به میزانی رشد می کرد که بخشی از مشتریان مجبور می شدند راه خروج از بازار را در پیش گیرند.
مشخص نیست بازار خودرو چه زمانی اثر کاهش تیراژ تولید خودروسازان را روی قیمت محصولات پُرتقاضا نمایان کند اما به نظر می رسد متقاضیان خودرو از این دست موقعیت ها برای خرید خودروی مورد نظر خود در سال جاری کمتر به دست بیاورند.
منبع:اقتصادآنلاین
ارسال نظر