واکنش بازار ارز،بورس و مسکن به انتخاب چهاردهم

اقتصاد 100- اقتصاد ایران نخستین روزهای تابستان را درحالی آغاز کرد که تمام بازارها تحت تاثیر نتایج چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستند. نتیجه‌ای که به برگزاری دور دوم انتخابات و تعیین تکلیف راهیابی مسعود پزشکیان یا سعید جلیلی به ساختمان پاستور موکول شده است. معامله‌گران معتقدند بازارها در واکنش به نتیجه دور دوم انتخابات و پیروزی هر نامزد، دو سناریوی متفاوت را در پیش خواهند گرفت.

واکنش بازار ارز،بورس و مسکن به انتخاب چهاردهم

دلار در کانال ۶۲ هزار تومان

کارشناسان اقتصادی هرگونه پیش‌بینی را برای روزهای آتی دشوار می‌دانند و معتقدند انتخابات هر نتیجه‌ای داشته باشد روند نرخ اسکناس امریکایی به دلیل رشد تقاضا تا پایان تابستان افزایشی است. در نخستین سناریو بازار با انتخاب یکی نامزدها از محدوده امن خود خارج و وارد فاز صعودی خواهد شد. این در حالیست که در سناریوی دیگر، اگر نامزد اصلاح طلب پیروز انتخابات شود، وضعیت بازار اندکی متفاوت خواهد شد؛ آنها می‌گویند بازار احتمالا آرامش موقت حاصل از این نتیجه انتخابات را تجربه خواهد کرد اما مولفه‌های دیگری همچون انتخابات ریاست جمهوری امریکا، نمایان شدن کسری بودجه و… قرار گرفتن بازار بر روند صعودی را تا پایان سال محتمل خواهد کرد. با این همه، این وضعیت پایدار نخواهد بود و بازار در بلندمدت مسیر نزولی را دنبال خواهد کرد. در نخستین روز هفته و مصادف با اعلام نتیجه انتخابات جمعه، نرخ دلار در تهران و هرات با عقب نشینی از کانال ۶۱ هزار تومان، در حدود ۶۰ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد. این روند برای درهم امارات هم تکرار شد و ارزش آن در پایان معاملات به ۱۶۷۰۰ تومان رسید. اما روز گذشته این ارز تغییر جهت داد و وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد. کارشناسان تاثیر پیروزی هر یک از کاندیداهای ریاست‌جمهوری بر بازار ارز را متفاوت می‌دانند.

معاملات مسکن متوقف شد

بازار مسکن همچنان در رکود به‌سر می‌برد و به‌نظر می‌رسد معامله‌گران منتظر نتیجه نهایی انتخابات و مشخص شدن سکاندار دولت بعدی هستند. به بیان بهتر، ممکن است در روزهای آینده مشخص شود که ما با یک دوره چهارساله رونق در اقتصاد روبه‌رو خواهیم بود و به تبع آن، بازار مسکن نیز از این وضعیت منتفع خواهد شد. در این شرایط، ممکن است به طور مقطعی قیمت‌ها به دلیل رشد تقاضا، با افزایش نسبی همراه شود.

ترجیح سهامداران به خروج از بورس

در چنین وضعیتی «ابهام» از آینده منجر به قرمزپوشی تابلو بورس در معاملات روز گذشته شد؛ به‌شکلی که شاخص کل با سقوط ۲۳ هزار و ۱۱۰ واحدی در سطح ۲ میلیون و ۷۲ هزار واحد ایستاد. فعالان بازار معتقدند ادامه دست‌فرمان دولت سیزدهم و سیاست‌های اتخاذشده توسط تیم اقتصادی ابراهیم رئیسی یا تحول در سیاست‌های کلان اقتصادی، دو سناریویی هستند که تا حدودی تکلیف آینده سرمایه‌گذاری در بورس تهران را روشن خواهند کرد.

نگاه دولت به اقتصاد و بازار سرمایه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و نمی‌توان منکر اثرات اقتصادی آن بر کشور شد. انتخاب سعید جلیلی به‌عنوان چهاردهمین رئیس‌جمهور ایران باتوجه به شعارهای مطرح‌شده توسط این نامزد به‌منزله تداوم مسیر اقتصادی دولت سیزدهم است. ارزش دلاری بازار سرمایه در ابتدای دولت سیزدهم بیش از ۲۳۰ میلیارد دلار برآورد شده است. ارزش این بازار در زمان به شهادت رسیدن ابراهیم رئیسی و پایان دوره ریاست‌جمهوری وی به کمتر از ۱۵۰ میلیارد دلار کاهش یافت. یعنی باید اقرار کرد که در این دوره خسارت‌های قابل‌توجهی به بورس و بازار سرمایه تحمیل شد.

بنابراین بازار سرمایه نیازمند تحولات جدی در رویکرد اقتصادی کلان حاکم بر کشور است. تداوم این دست‌فرمان از یک‌سو به ضرر اقتصاد تمام می‌شود و از سوی دیگر نیز به ضرر فعالان بورس تهران منتهی خواهد شد.

منبع:سرانه

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما