تاثیر نامزدهای ریاست جمهوری بر بازارها

اقتصاد 100- بازارهای مالی همواره تحت تاثیر عوامل مختلفی دچار نوسان و تغییر می شوند. از مهم ترین عواملی که بر بازارهای مالی اثر گذار است می توان به تقاضا و عرضه، نرخ بهره، سیاست‌های مالی و پولی، اقتصاد جهانی، عملکرد شرکت‌ها، و حتی عوامل جغرافیایی اشاره کرد.

تاثیر نامزدهای ریاست جمهوری بر بازارها

در هفته های اخیر اتفاقات از قبل پیش بینی نشده ای در کشور رخ داد و با انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری و بازار داغ سیاست در داخل کشور مواجه شدیم. اتفاقاتی که باعث می شود هر کسی از ظن خود درباره آینده اقتصادی کشور و همچنین وضعیت بازارها با رئیس جمهور احتمالی بی اندیشد.

​ به این بهانه با یوسف کاووسی کارشناس اقتصادی و تحلیل گر بازارهای مالی به بررسی وضعیت حال حاضر و اثر آن بر بازارهای دلار، طلا، سکه و بورس پرداخته است که در ادامه می خوانیم.

نقش عوامل داخلی بر بازارهای مالی

یوسف کاووسی کارشناس اقتصادی به خبرنگار گفت: نوسان قیمت در بازارهای مالی به ویژه دلار، سکه، طلا و بورس کمتر تحت تاثیر مسائل داخلی است. عمده تاثیری که دارد، تاثیر در بازارهای خارج از کشور و همچنین ارتباطات بیرونی کشور است. اگر ما ارتباطات کشور را در سطح بین المللی درست کنیم، می تواند اثرات مثبتی روی این بازارها داشته باشد. مثلا اگر در مورد بورس وضعیت ارتباطات ما در سطح بین الملل درست شود، صادرات بورسی خوب می شود و پول حاصل از آن می تواند به بورس نیز تزریق شود.

وی در ادامه افزود: البته نه مثل الان که در بازار مرکز مبادله دلار حاصل از صادرات را ۴۰ هزار تومان می خرند، در صورتیکه بازار آزاد دلار نزدیک ۶۰ هزار تومان قیمت دارد. این اتفاق سیاست درستی نیست و صادرکنندگان به این روال مجبور هستند چون راهی جز این ندارند و اگر ادامه ندهند مجوزها، کارت بازرگانی و مشتریان خود را خارج از کشور از دست می دهند. اگر صادرکنندگان نخواهند با زیان فعالیت داشته باشند، باید ارزش کالاهای صادراتی را کمتر از ارزش واقعی نشان دهند و در ادامه دلار کمتری به مرکز مبادله می برند و باقیمانده آن را در بازار آزاد می فروشند و این روند خود یک نوع انحراف  در درآمدهای دولت به حساب می آید.

کاووسی درباره نقش تحولات سیاسی و انتخابات پیش رو در آمریکا گفت: البته آمدن آقای ترامپ هم خطرات قابل توجهی را ایجاد خواهد کرد و ممکن است تمام احتمالات را به هم بریزد. اگر این گزینه پیروز شود که زمزمه های پیروزی آن هم شنیده می شود، در این صورت باید فکر دیگری برای حل وضعیت پیش رو کرد.

نقش عوامل بین المللی بر اقتصاد کشور

کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: ممکن است در بازارهای داخلی هم تصمیماتی گرفته شود که در بازارهای خارجی اثرگذار باشد. مثلا در زمانی که قطعنامه ها علیه ایران صادر می شد، در گذشته این تصور وجود داشت که این قطعانامه ها نعمت است یا فقط یک کاغذ پاره است که هیچ مشکلی را برای ما به وجود نمی آورد، اما تمام این حدسیات گذرا بود و امروز بعد از ۲۰ سال اثرات این قطعنامه ها را با پوست و استخوان درک می کنیم. ‌

کاووسی اشاره کرد: مردم وقتی می بینند که وضعیت داخلی و خارجی کشور به این شکل است، سعی می کنند ریال نگه ندارند و پول نقدی خود را به دلار، یورو، سکه و طلا تبدیل کنند تا در حداقل ترین شرایط ممکن ارزش سرمایه خود را حفظ کنند.

وضعیت بازار سرمایه در کشور

وی ادامه داد:  بازار بورس  هم انقدر به آن پرداخته شده است اما نتیجه کار به جایی نرسیده است که حتی مسئولین بورس هم حرفی برای گفتن ندارند. بورس از سیاست های دولت تاثیر می گیرد، چه در وجه داخلی، چه در وجه خارجی و همچنین شرکت های بزرگ که رانت محور هم هستند، با درز کردن اطلاعات به بیرون باعث می شوند بازار جور دیگری دیده شود و سهام شان به شکل دیگری معامله شود. در این بین کسانی که این سهم ها را خریده اند،  دچار ضرر و زیان می شوند.

کارشناس اقتصادی تاکید کرد: در این ۳ سال گذشته علی رغم وعده هایی که در دولت قبل شنیده ایم و در دولت سیزدهم گفته شده بود نگاه مان به بورس ویژه است، ولی در مجموع همه بورس را به عنوان یک فرزند نامشروع نگاه می کنند و اینکه بورس یک فعل حرام است. البته این نگاه را صریح نمی گویند ولی در ذهن بسیاری از مسئولین و مقامات و بزرگان این دیدگاه وجود دارد.

نقش نامزدهای انتخاباتی بر نوسانات بازارهای مالی

کاووسی اظهار داشت: تاثیر نزدیک شدن به انتخابات هم بستگی به این داشت که چه کسانی تایید شوند. اگر گزینه های قابلی تایید می شدند، می توانستیم بگوییم که اثر مثبت آن از فردا در بازارها دیده می شوداما وقتی آدم های قابل تایید نشوند و آدم های ضعیف و سطح پایین تایید شوند، رقابت بین یک گروه محدودی انجام می شود و این گزینه ها همه کسانی هستند که قبل از این امتحان خود را پس داده اند. یکی در بنیاد شهید و بنیاد اقتصادی و سهام های اقتصادی بنیاد است. همه این گزینه ها مشخص هستند و مشکلاتی که در این۳ سال ایجادکردند، کاملا واضح است.

وی ادامه داد: کسانی که در این وادی ها نبوده اند، مثل آقای جلیلی، زاکانی و قالیباف که در این حوزه ها فعالیت نداشته اند، خیلی قادر نخواهند بود که مثلا بر بازار بورس اثر گذار باشند. اگر اثر گذار بودند مثلا در ۴ سال گذشته که آقای قالیباف رئیس مجلس بود، می توانست بر تصمیمات گرفته شده در مجلس اثر گذار باشد. ولی بعید می دانیم که در زمان حضور در قوه ریاست جمهوری نیز بتوانند کارخاصی را انجام دهند. در مجموع روزهای پر تنش سیاسی را در کشور پشت سر می گذاریم و امیدوار هستیم با یک انتخابات قابل قبول که البته برمی گردد به یک خروجی قابل قبول از شورای نگهبان بتوانیم اعتبار کشور را در سطح جهانی بیشتر کنیم.

منبع:گسترش نیوز
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما