۳۰۰خودرو اتومات جایزه خانواده‌های کم مصرف

اقتصاد 100- «کولر را روی دورکند گذاشتم. با همین روش مبلغ قبض برق سال گذشته‌مان خیلی ناچیز بود.» «من فقط کولرگازی اتاق را وقتی از اتاق بیرون می‌ریم خاموش می‌کنم و یک میلیون و۲۵۰هزار تومان از اداره برق خوزستان پاداش گرفتم.»

۳۰۰خودرو اتومات جایزه خانواده‌های کم مصرف

این بخشی از تجارب مخاطبان در واکنش به خبر اجرای پویش «با انرژی» است.مدیرعامل شرکت توانیرمصطفی رجبی دیروز۱۱ خرداد گفت که تابستان امسال به خانواده‌هایی که در مصرف برق صرفه جویی می‌کنند «۳۰۰ خودروی اتوماتیک دنا، ۲۰۷ و تارا» به قید قرعه «جایزه» داده می‌شود. البته کالاهای خانگی، بسته‌های اینترنت، دوچرخه و کالاهای الکترونیک هم ازدیگر جوایز پیش‌بینی شده پویش با انرژی است.این پویش با هدف «تشویق مردم» برای کاهش مصرف برق خانگی از امروز آغاز شده است و به گفته مدیرعامل توانیر، «نخستین دور برندگان مشارکت‌کننده» تیرماه معرفی می‌شوند. پویش با انرژی در حالی برگزار می‌شود که هدف وزارت نیرو «تابستان بدون خاموشی با همراهی مردم» است.

سال گذشته هم در طرح پاداش مصرف بهینه برق، ۴۲ درصد مشترکان پاداش گرفتند و قبض حدود ۸میلیون و۲۰۰ هزارمشترک رایگان شد یا از اداره برق بستانکار شدند. امسال هم اجرای این طرح در کنارپویش با انرژی به قوت خود باقی است.

مشترکان می‌توانند پس از نصب اپلیکیشن«با انرژی» در گوشی هوشمند، شناسه قبض برق را ثبت کرده و مشارکت در پویش را با امتیازگیری از صرفه جویی آغاز کنند. به گفته مدیرعامل توانیر راهکارهای ساده‌ای مثل استفاده از دور کند کولر آبی، قرار دادن درجه کولرگازی روی عدد ۲۴ یا عدم استفاده از وسایل پرمصرف برقی در ساعت‌های اوج، شانس دریافت جایزه را افزایش می‌دهد. پویش با انرژی درحالی برگزار می‌شود که معاون انتقال و تجارت خارجی شرکت توانیر محمد الله داد اعلام کرد اوج مصرف برق ۶ کشور همسایه با جمعیت۳۵۰ میلیون نفر با اوج مصرف برق ایران با جمعیت ۸۵میلیون نفر برابر است.

بر اساس داده‌های بین‌المللی، ایران در جایگاه ششمین کشور با شدت مصرف انرژی بالا قرار دارد و طبق آخرین آمارارائه شده تحت عنوان ترازنامه انرژی، سرانه مصرف برق خانگی در ایران معادل ۱۰۵۸ کیلووات ساعت برای هر نفر برآورد می‌شود. در حالی‌ که متوسط جهانی این آمار معادل ۱۸۲ کیلووات ساعت است. این یعنی میزان سرانه مصرف برق خانگی در ایران ۶ برابر متوسط جهانی است.

رئیس اتحادیه انجمن‌های انرژی ایران هاشم اورعی می‌گوید «قیمت برق در ایران» «پایین» است و به همین دلیل مصرفش هم بی‌رویه است و از آنجا که قیمت پایین است طرح‌های تشویقی صرفه جویی هم تاثیر چندانی در کاهش مصرف ندارد اما مدیر گروه علوم اجتماعی پژوهشگاه نیروغلامرضا حیدری فرهنگ‌سازی مدیریت مصرف را راهکار اصلی اصلاح الگوی مصرف برق می‌داند و می‌گوید مادامی که فرهنگ مصرف برق در کشور اصلاح نشود، افزایش قیمت برق تاثیر چندانی در شدت مصرف ندارداما اجرای طرح‌های تشویقی گام مهمی در ایجاد فرهنگ صرفه جویی است.

استاد ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران مهدی منتظرقائم می‌گوید تشکیل موسسه‌های مردم نهاد با هدف اصلاح الگوی مصرف برق، کمپین‌سازی توسط رسانه‌ها و ترغیب و اقناع جامعه برای کاهش مصرف، برجسته‌سازی هزینه تولید برق برای مردم از راهکارهای اصلاح الگوی مصرف است. همچنین افراد صرفه جو باید در جامعه شناخته شوند تا هم خود آنها در رفتار صرفه جویی مداومت داشته باشند و هم دیگران برای ارتقای جایگاه اجتماعی‌شان از طریق رفتار صرفه جویی برق اقدام کنند.

منبع:مشرق

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما