بیمه بیکاری چیست؟/برای دریافت بیمه بیکاری باید فرد دارای چه شرایطی باشد

اقتصاد 100- در میان کشورهای خاورمیانه، ایران سومین کشوری است که برای افراد تحت‌ پوشش قانون کار و قانون تأمین‌ اجتماعی خود، بیمه‌ بیکاری پیش‌بینی کرده است. بیمه بیکاری یکی از پوشش‌های بیمه تامین اجتماعی است و برای حمایت از افرادی که بدون اراده خود و به صورت موقتی کار خود را از دست داده اند در نظر گرفته شده است. مسئله بیمه بیکاری، با سیل از دست دادن شغل‌ها در چند ماه گذشته و بالا رفتن نرخ بیکاری به یکی از مسائل روز کشور بدل شده است. در این مقاله به بیان شرایط چگونگی دریافت مستمری بیکاری می‌پردازیم.

بیمه بیکاری چیست؟/برای دریافت بیمه بیکاری باید فرد دارای چه شرایطی باشد

بیمه بیکاری چیست؟

مطابق قانون این تسهیلات بیکاری، آن دسته از بیمه‌شدگانی که بدون میل و اراده بیکار شده و آماده به کار باشند از مقرری بیمه بیکاری برخوردار می‌شوند. در حال حاضر ملاک اصلی برای حمایت‌های قانونی از بیمه‌شدگان بیکار، غیر ارادی بودن بیکاری آنها است؛ و تنها افرادی که به صورت غیر ارادی از کار بیکار شده­‌ا‌ند می‌توانند از مقرری بیکاری استفاده کنند و خروج این افراد از اشتغال به اراده و خواست آنها نبوده باشد. درضمن این تسهیلات بیکاری به بیمه‌شدگان بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد هم تعلق نمی‌گیرد.
گروهی متشکل از نمایندگان اداره کار و رفاه اجتماعی، تعاون و سازمان تأمین‌ اجتماعی مسئول تشخیص ارادی و غیرارادی بودن بیکاری است؛ و شعب تأمین‌ اجتماعی پس از تأیید ادارات نامبرده، درخصوص برقراری و پرداخت مستمری بیکاری برای بیمه‌شدگان اقدام می‌کنند. پرداخت این تسهیلات بیکاری مطابق با حداقل دستمزد است. به موجب قانون، کارگرانی که مشمول این تسهیلات بیکاری می‌شوند، پرداخت بیشترین سهم بیمه بیکاری ٨٠ درصد حقوق آنها است که این درصد نباید از حداقل مزد کمتر باشد و ۵۵ درصد از آن به عنوان حداقل مزدی که در سه ماه قبل از بیکاری دریافت کرده‌اند، ١٠درصد حق همسر و ١٠ درصد برای دو فرزند است. 

مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی باشند؛
تبعه کشورهای خارجی نباشند؛
مستمری بگیر بازنشسته و یا از کارافتاده کلی نباشند؛
دارای حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت حق این تسهیلات باشند؛
در زمره صاحبان حرفه و مشاغل آزاد و این تسهیلات شدگان اختیاری نباشند؛
از محل کار اخراج شده باشند؛
داشتن یک سال قرارداد کار با پرداخت حق این تسهیلات ؛
داشتن کارت پایان خدمت (برای آقایان) و یا گواهی اشتغال به تحصیل. 

منبع:صدآنلاین

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما