شرط کاهش نوسانات مسکن در تهران چیست؟ / بهروز ملکی چه گفت؟

اقتصاد 100- بهروز ملکی، تحلیلگر ارشد بازار مسکن درباره روند قیمتی مسکن در سال ۱۴۰۳ گفت: عوامل بسیار متنوعی می‌توانند بر قیمت مسکن تاثیرگذار باشند.

شرط کاهش نوسانات مسکن در تهران چیست؟ / بهروز ملکی چه گفت؟

این کارشناس مسکن با تاکید بر اینکه بازار مسکن از سال ۹۶ به بعد یک سوپرترند افزایشی را تجربه کرده ادامه داد: بخش عمده‌ای از این اتفاق که مربوط به ۲ الی ۳ دهه گذشته است ناشی از افزایش شدید جمعیت در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ بوده که این افراد به تدریج بزرگ شده و متقاضی بازار مسکن شدند. به جز این مسئله شوک ارزی که از سال ۹۶ به بعد در کشور اتفاق افتاد و قیمت ارز را به شدت تحت‌الشعاع قرار داد هم مزید بر علت شد.

او همچنین رشد نقدینگی در اقتصاد کشور را از عوامل اثرگذار برگرانی مسکن دانسته و اضافه کرد: ۳ مورد ذکر شده همه از مواردی هستند که قیمت مسکن را به فراتر از ۸۰ میلیون تومان در تهران رساندند.

بهروز ملکی درخصوص برداشت خود از وضعیت بازار مسکن در سال ۱۴۰۳ نیز گفت: اگر شوک ارزی خاصی نداشته باشیم و بانک مرکزی بتواند این روند نزولی نقدینگی را تداوم ببخشد می‌توانیم امیدوار باشیم که امسال قیمت اسمی مسکن افزایشی کمتر از تورم داشته باشد. همچنین اگر پیش فرض‌های که عرض کردم محقق شود احتمالا امسال بازار نسبتا آرامی در حوزه خرید و فروش مسکن خواهد بود.

این کارشناس مسکن درباره بازار اجاره‌بها اما بیان کرد: برداشت ما این هست که رشد اجاره‌بها در سال جاری می‌تواند بیشتر از رشد قیمت مسکن باشد.

منبع:اینتیتر

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما