چگونه می‌توان برای آینده خود سرمایه‌گذاری کرد؟

اقتصاد 100- امروزه، اغلب افراد به دنبال حفظ سرمایه و برنامه‌ریزی مالی برای آینده خود هستند. هدف از این کار، برنامه‌ریزی برای مواجهه با چالش‌هالی مالی، ایجاد آینده‌ای بهتر برای خود و خانواده و حفظ ارزش پول در طول زمان است. هر فرد سرمایه‌گذار، با توجه به هدف و میزان ریسک‌پذیری شخصی، استراتژی سرمایه گذاری مناسب خود را اتخاذ می‌کند. برای این منظور، روش‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری، از جمله سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، مسکن، طلا و … وجود دارد.

چگونه می‌توان برای آینده خود سرمایه‌گذاری کرد؟

هرکدام از این روش‌ها مزایا و معایب خود را دارند. بنابراین نیاز است هر فرد براساس شرایط و هدف شخصی خود، افق سرمایه‌گذاری و … روش مناسب را انتخاب کند. با در نظر گرفتن این موارد، سرمایه گذاری می‌تواند به عنوان یک ابزار قدرتمند برای رشد مالی و دستیابی به آینده‌ای پایدار و مطلوب مورد استفاده قرار گیرد.

اهداف مهم در سرمایه‌گذاری

افراد برای موفقیت در سرمایه‌گذاری ، باید شرایط و اهداف شخصی خود را در نظر بگیرند. یکی از اصول مهم سرمایه‌گذاری، تنوع‌بخشی است. تنوع بخشی به معنای توزیع سرمایه بین دارایی های مختلف برای تعادل بازدهی و ریسک سرمایه‌گذاری است.

سرمایه‌گذاری می‌تواند با افق‌های زمانی مختلف (کوتاه‌مدت، میان‌مدت یا بلندمدت) انجام شود.   در سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت، افق زمانی در اکثر مواقع کمتر از یک سال است. در این نوع سرمایه‌گذاری معمولاً افراد به دنبال کسب سود از نوسانات بازار در بازه های کوتاه مدت هستند. در سرمایه‌گذاری بلندمدت، افق زمانی معمولاً بیشتر از یک سال است. برای سرمایه گذاری بلندمدت و حفظ ارزش دارایی‌ها، سرمایه‌گذاری در دارایی‌های پایدارتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

سرمایه‌گذاری در بورس

سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه می‌تواند به دو روش مستقیم و غیر مستقیم انجام شود. در سرمایه‌گذاری مستقیم، افراد خودشان به خرید و فروش سهام می‌پردازند. موفقیت در این روش، نیازمند داشتن زمان کافی، دانش بورسی لازم و … است.

اما در سرمایه‌گذاری غیر مستقیم، افراد مسئولیت مدیریت دارایی‌های خود را به متخصصان و تحلیلگران با تجربه و مورد تایید سازمان بورس واگذار می‌کنند. این روش برای افرادی مناسب است که فرصت یا دانش لازم برای تحلیل و بررسی بازار را ندارند.

صندوق های سرمایه گذاری

صندوق‌های سرمایه گذاری یکی از روش‌های مناسب سرمایه‌گذاری غیرمستقیم هستند. این صندوق‌ها انواع متعددی دارند که می‌توان به صندوق‌های سهامی، صندوق‌های درآمد ثابت، صندوق‌های طلا، صندوق‌های اهرمی، صندوق‌های شاخصی، صندوق‌های مختلط، صندوق‌های بازنشستگی و … اشاره کرد.

صندوق‌ها سرمایه‌های خرد و کلان افراد را جمع‌آوری می‌کنند و در دارایی‌های مختلفی مانند سهام، طلا، سپرده بانکی، اوراق بدهی، اوراق مشارکت و … سرمایه‌گذاری می‌کنند.

صندوق بازنشستگی تکمیلی

سرمایه‌گذاری در صندوق بازنشستگی تکمیلی یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری با پول کم است. هدف از صندوق بازنشستگی تکمیلی فراهم کردن منابع مالی برای دوران بازنشستگی، حفظ رفاه و امنیت مالی در آینده و کیفیت زندگی پس از بازنشستگی ایجاد است.

ترکیب دارایی‌های این صندوق‌ها حداقل ۷۰ درصد شامل سهام و حق تقدم سهام، حداکثر ۲۰ درصد به گواهی سپرده کالایی مبتنی بر طلا و در نهایت حداکثر ۲۵ درصد به اوراق با درآمد ثابت تخصیص پیدا کرده است. با توجه به طبیعت صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی، ترکیب دارایی‌ها در آن‌ها بسته به نظر مدیر صندوق متفاوت است. هدف اصلی این صندوق‌ها، تأمین مالی سرمایه‌گذار در دوران بازنشستگی از طریق سرمایه‌گذاری مداوم و اصولی است. عموماً این صندوق‌ها برای بازه زمانی بلندمدت طراحی شده‌اند.

صندوق بازنشستگی تکمیلی آتیه مفید یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که با مدیریت حرفه‌ای دارایی سعی در ایجاد اندوخته مناسب مخصوص دوران بازنشستگی دارد. صندوق آتیه مفید  دارای سه نوع واحد سرمایه‌گذاری است. واحدهای سرمایه‌گذاری عادی نوع اول به نام کارفرما و با پرداخت معادل یا درصدی از مبلغ صدور واحدهای نوع دوم صادر می‌شوند. واحدهای سرمایه‌گذاری عادی نوع دوم به نام نیروی کار صادر شده و به‌عنوان وثیقه نگهداری می‌شوند. واحدهای سرمایه‌گذاری عادی نوع سوم نیز برای سایر سرمایه‌گذاران قابل خریداری هستند.
با داشتن برنامه سرمایه‌گذاری مناسب، افراد در زمانی که در حال انجام کار هستند، می‌توانند نیازهای مالی خود را در دوران بازنشستگی تامین کنند. با این روش، افراد می‌توانند بخشی از درآمد خود را مثلاً به صورت ماهانه یا سالانه سرمایه‌گذاری کنند. با داشتن دید بلندمدت، افراد می‌توانند دغدغه‌های خود را در دوران بازنشستگی کاهش دهند و از سود مرکب حاصل شده بهره‌مند شوند.

با مراجعه به سایت https://learning.emofid.com/ امکان کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آموزش بورس و سرمایه‌گذاری فراهم است. این سایت با ارائه محتواهای آموزشی متنوع مانند دوره‌های ویدیویی و کلاس‌های آنلاین، به افراد  کمک می‌کند تا آگاهی خود را در زمینه سرمایه‌گذاری افزایش داده و تصمیمات مالی بهتری بگیرند.

منبع:تابناک

وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

به نظر شما با توجه به نتیجه آرا، مشارکت در مرحله دوم انتخابات چه تفاوتی با مرحله اول دارد؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما