کالابرگ های الکترونیک در هاله ای از ابهام / کمک هزینه مسکن افزایش خواهد یافت؟
اقتصاد 100- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره طرح کالابرگ الکترونیک اعلام کرد که در این هفته، دهکهای اول تا سوم با درآمد کم، با استقبال بیش از ۹۰ درصدی از این طرح روبرو شدهاند و وزیر افزود: بر اساس پیشبینیهای انجام شده برای مرحله سوم اجرای این طرح، مشارکت افراد به ۹۵ درصد خواهد رسید.
وی این را گفت که تداوم طرح کالابرگ الکترونیکی نیازمند بررسی مجدد است و این موضوع در دولت مطرح و مقرر شد معاون اول ریاست جمهوری آن را پیگیری کند اما تاکنون تصمیم قطعی برای تداوم آن گرفته نشده است.
بر اساس اعلام سرپرست اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان تهران، بیش از ۷۳ درصد مردم تهران از مرحله سوم طرح کالابرگ الکترونیک استقبال کرده اند که بیش از دو میلیون خانوار مشمول در دهکهای اول تا هفتم ساکن استان تهران هستند.
در هفته جاری گمانهزنیهایی از سوی برخی رسانهها در خصوص تغییر مصوبه دستمزد ۱۴۰۳ مطرح شد و از تشکیل جلسه شورای عالی کار به منظور بررسی مجدد مصوبه دستمزد و افزایش مبلغ کمک هزینه مسکن خبر دادند.
در همین راستا، کارشناسان اعلام کردند که منع قانونی برای اصلاح و بازنگری مصوبه دستمزد وجود ندارد ولی هرگونه تغییر و بازنگری نیازمند برگزاری جلسه رسمی و سه جانبه میان شرکای اجتماعی است.
اما مهرداد عظیمی - رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای - هم از صدور سه میلیون و ۵۰۹ هزار و ۸۴۲ گواهینامه مهارت برای کارآموزان در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: برای تحقق شعار امسال هفت برنامه را در نظر گرفته ایم که از جمله آنها می توان به صدور و تمدید مجوز آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای اشاره کرد.
هدفگذاری ایجاد اشتغال در استان تهران خبر دیگری بود که از سوی محمد آذرپناه سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران اعلام شد.
به گفته وی، هدفگذاری و تعهد ایجاد اشتغال استان تهران در سال جاری ۱۸۰ هزار و ۶۹۱ نفر است که انتظار میرود با برنامه ریزیهای صورت گرفته و همراهی دستگاههای اجرایی و جلب مشارکت مردم این هدف محقق شود.
خبر دیگر این هفته، صدور ضمانت نامه برای زنان سرپرست خانوار بود که البرزمحمدی مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری بخش تعاون از صدور ضمانت نامه برای ۱۶۳ نفر از زنان سرپرست خانوار با اعتبار ۱۲۵ میلیارد ریال خبر داد و گفت: در صورت تکمیل اطلاعات متقاضیان کمتر از ۲۴ ساعت ضمانتنامه صادر و در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.
شورای عالی کار ۲۹ اسفند سال گذشته پس از ساعتها مذاکره افزایش حداقل دستمزد کارگران برای سال ۱۴۰۳ را ۳۵ درصد تصویب کرد. این در حالی بود که نمایندگان کارگری حاضر به امضای صورتجلسه دستمزد نشدند و جلسه را ترک کردند.
در نشست نهایی تعیین دستمزد ۱۴۰۳ تمام آیتمهای مزد به جز کمک هزینه مسکن افزایش داشت. مبلغ حق مسکن همچنان ۹۰۰ هزار تومان باقی ماند اما بن خواروبار از یکمیلیون و ۱۰۰ هزار تومان به یکمیلیون و ۴۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد. حداقل مزد روزانه نیز ۲۳۸ هزار و ۸۷۲ تومان مقرر شد و حق عائلهمندی به ۷۱۶ هزار و ۶۰۰ تومان رسید.
مصوبه مهم و جدید شورای عالی کار اختصاص حق تاهل به کارگران بود که برای نخستین بار در دریافتی همه کارگران متاهل اعم از زن و مرد منظور و مبلغ آن ۵۰۰ هزار تومان تعیین شد.
پایه سنوات هم از ۵۳۷ هزار تومان به ۷۱۶ هزار و ۶۰۰ تومان رسید.سایر سطوح مزدی نیز ۲۲ درصد به علاوه عدد ثابت ۶۹۷ هزار و ۸۰۰ تومان تصویب شد.
با اعمال افزایش ۳۵.۳ درصدی، حداقل دستمزد کارگران دارای بعد خانوار ۳.۳ نفری ۱۲ میلیون و ۱۰۷ هزار تومان، کارگران دارای ۲ فرزند ماهانه ۱۱ میلیون و ۶۰۹ هزار تومان و حداقل مزد کارگران با یک فرزند در ماه به ۱۰ میلیون و ۸۹۲ هزار تومان افزایش یافت.
به دنبال تصویب افزایش ۳۵ درصدی حداقل مزد ۱۴۰۳بخشنامه دستمزد از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ و مفاد بخشنامه از فروردین ماه امسال در تمام کارگاهها و واحدهای مشمول قانون کار لازم الاجرا شد.
با نزدیک شدن به پایان فروردین ماه و در حالی که جامعه کارگری در انتظار اجرای مصوبه دستمزد است، گمانهزنیهایی از سوی برخی رسانهها در خصوص تغییر مصوبه دستمزد ۱۴۰۳ مطرح شده و از تشکیل جلسه شورای عالی کار به منظور بررسی مجدد مصوبه دستمزد و افزایش مبلغ کمک هزینه مسکن خبر میدهند. این پیشفرضها به دنبال این جریان مطرح شد که برخی نمایندگان کارگری در گفتوگو با رسانهها و جراید اعلام کرده بودند به جلسهای به ریاست معاونت روابط کار وزارت کار دعوت شدهاند و این طور تصور شده که جلسه شورای عالی کار برگزار خواهد شد در حالی که برگزاری جلسات شورا با ارسال دعوتنامه رسمی به شرکای اجتماعی همراه است و این جلسه فاقد هرگونه دعوتنامه بوده است.
چنانچه وزارت کار و کارفرمایان نیز تاکنون برگزاری چنین جلسهای را تایید نکردند و اعلام شد که این موضوع صحت ندارد. از سویی برخی فعالان کارگری از احتمال تغییر مصوبه دستمزد خبر میدهند در حالی که هرگونه اصلاح و بازنگری در مصوبه دستمزد باید در قالب یک جلسه رسمی و به شکل سه جانبه انجام شود و اطلاعرسانی لازم در این خصوص صورت گیرد و خارج از عرف و قواعد رسمی موضوعیتی ندارد.
در همین راستا حمید حاج اسماعیلی - کارشناس حوزه کار در گفتوگو با ایسنا، در ارزیابی احتمال تغییر مصوبه دستمزد با وجود ابلاغ رسمی بخشنامه،گفت: کارگران به دلیل اینکه میزان رقمی که برای دستمزد تعیین شده کمتر از هزینهها و شرایطی است که بتوانند نیازهای زندگی خانوار را تامین کنند، همچنان این مطالبه را دارند که در خصوص دستمزد سال جدید بازنگری صورت گیرد و جلسات مزد برگزار شود تا دستمزد با رضایت و امضای آنها دوباره تعیین شود ولی وزارت کار و کارفرمایان این مساله تصویب دستمزد سال ۱۴۰۳ را پایان یافته تلقی کردند و تاکنون زیربار این موضوع نرفتند.
وی ادامه داد: گروه کارگری همچنان از طریق مجاری قانونی و رسانهها به این مساله توجه دارند و برخی نمایندگان مجلس هم در این خصوص نظرات مشابه گروههای کارگری دارند و دعوت وزیر کار برای پاسخگویی هم مطرح شده است و به نظر میرسد که کارگران درخصوص مطالبات صنفی خود با مجلس نامهنگاری کردهاند ولی معتقدم باید در کنار جلب نظر نهادهای حاکمیتی، دولت و مجلس، مطالبات خود را از طریق نهادهای مربوطه و توسل به ابزارهای صنفی و درون تشکیلاتی پیگیری کنند.
حاج اسماعیلی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان بازنگری مصوبه دستمزد وجود دارد یا خیر؟ گفت: مصوبهای که بخشنامه و ابلاغ شده بدون برگزاری جلسه رسمی به راحتی قابل تغییر یا اصلاح یا هر عنوان دیگری نیست ولی اصلاح و بازنگری مصوبه فی نفسه منع قانونی ندارد.
مصوبه دستمزد که بخشنامه و ابلاغ شده بدون برگزاری جلسه رسمی به راحتی قابل تغییر یا اصلاح یا هر عنوان دیگری نیست ولی اصلاح و بازنگری مصوبه فی نفسه منع قانونی ندارد.
وی درباره اعلام آمادگی کارفرمایان پس از مصوبه دستمزد برای آنکه دستمزد با درصد بیشتری تصویب شود، گفت: اینکه اعلام می شود آمادگی داشتیم در بحث دستمزد انعطاف بیشتری نشان بدهیم ولی این اتفاق نمیافتد نشان میدهد که نقش چندانی در تعیین دستمزد در شورا ندارند. البته ما در سالهای گذشته هم این انتقاد را مطرح کردیم که نباید نقش یک طرف در جریان دستمزد آنقدر زیاد شود که دو شریک دیگر نقش کمرنگی داشته باشند چون به نفع سهجانبهگرایی نیست و همین مساله باعث میشود نمایندگان مجلس هم به این مساله حساس شوند و به فرایند تعیین دستمزد اشکال و ایراد وارد کنند.
این کارشناس در پایان گفت: با توجه به نارضایتی کارگران هر راهی که دولت و کارفرمایان برای حمایت بیشتر از گروههای کارگری مدنظر داشته باشند باید به غنیمت دانست ولی معتقدم اگر درصدد جبران خلأ دستمزد هستند با افزایش قابل توجه حق مسکن میتوانند این کار را انجام بدهند و از طریق مذاکره با شرکای اجتماعی حق مسکن را به ۲ تا ۳ برابر افزایش دهند.
در روزهای اخیر تعدادی از نمایندگان مجلس نسبت به فرایند تعیین دستمزد ۱۴۰۳ نقطه نظراتی داشتند و حتی وزیر کار را در خصوص مصوبه دستمزد به کمیسیون اجتماعی دعوت کردند. پیش از این بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه کار افزایش ۳۵ درصدی حداقل دستمزد کارگران را با توجه به هزینههای معیشتی و تورم موجود ایدهآل ندانسته و خواستار ترمیم دستمزد و تقویت قدرت خرید خانوارهای کارگری شده بودند.
نمایندگان کارفرمایی نیز از امکان افزایش دستمزد بیش از ۳۵ درصد در صورتی که گروه کارگری جلسه شورای عالی کار را ترک نمیکردند خبر داده و اعلام کرده بودند، اگر چه در بحث سبد معیشت روی رقم خود پافشاری کردند ولی در بحث دستمزد در صورت اجماع و با توجه به باز بودن فضا آمادگی برای انعطاف بیشتر را داشتند.
گلپور - رئیس کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران نیز به ایسنا گفته بود در صورت تمایل و حسن صداقت سایر شرکای اجتماعی برای تشکیل مجدد جلسه شورای عالی کار و متناسب سازی دستمزد با نرخ تورم حدود ۴۵ درصد از این موضوع استقبال میکنیم و آمادگی داریم.
با توجه به گمانهزنیهای اخیر و استقبال گروه کارگری از افزایش مجدد دستمزد و اعلام آمادگی گروه کارفرمایی باید منتظر ماند و دید که آیا مصوبه دستمزد ۱۴۰۳ در آستانه هفته کارگر با تغییر و تحولاتی همراه خواهد بود یا آنکه بخشنامه دستمزد که پیش از این به تمام بنگاهها و واحدهای مشمول قانون کار ابلاغ شده، مسیر اجرایی شدن را در پیش خواهد گرفت؟
ارسال نظر