چشم بادامیها به دنبال بازار خود در ایران هستند!
اقتصاد 100- محمدرضا نجفیمنش رئیس انجمن صنایع همگن قطعهسازی کشور ضمن گلایه و هشدار نسبت به توسعه بازار خودروهای چینی بهویژه در حوزه خودروهای مونتاژی در کشور، گفت: در برههای هستیم که وضعیت صنعت خودرو با فشارهایی که از بیرون وارد میشود با شرایطی روبه رو هستند که بگویند صنعتگران داخلی''بلدکار'' نیستند و راهکار هم این است که این کار را بهدست چینیها بسپارند. قطعا این اتفاق، بزرگترین آسیب را به عنوان صنعت قطعهسازی داخلی میزند؛ چرا که چینیها در وهله اول تنها به دنبال بازار خود هستند و چندان دلسوز بازار داخل ما نیستند.
این درحالیست که صنعت قطعهسازی از مهمترین حلقه زنجیره تامین و تولید خودرو به عنوان یکی از مهمترین صنایع کشور و سالها برای آن زحمت کشیده شده است. دیدیم که شروع تحریمها در هر دو دوره ریاست جمهوری امریکا، با تحریم صنعت خودروسازی آغاز شد؛ چراکه میدانستند این صنعت بسیار مهم است؛ بنابراین نباید بگذاریم دستاوردهایی که طی سالها زحمت صنعتگران بهدست آمده، به راحتی "چینیزه" شده و از دست برود.
نجفیمنش، تصریح کرد: در کشور به سبب قیمتگذاری دستوری و دیگر سیاستهای اشتباه، خودمان خودمان را فلج کردیم. مجبورمان کردند به طور مثال خودرویی را با نرخ پایینتر از نرخ تمام شده، عرضه کنیم که این موضوع خود سبب ایجاد تعداد زیادی متقاضی و صفهای طولانی میشود که نه تنها متقاضی واقعی خودرو نیستند بلکه تنها به دنبال کسب سود از این مابهالتفاوت هستند.
وی با بیان اینکه دستگاههای قطعه سازان دائما در حال به روز رسانی است، گفت: بخشی از تولیدات ما بستگی به تقاضای خودروساز دارد، ما قطعات را به گونهای تولید میکنیم که مورد نظر خودروساز باشد به عنوان مثال در زمانی که تندر در کشور تولید میشود این خودرو جزء خودروهای با کیفیت بود و ما به عنوان قطعه ساز دقیقا قطعات را با کیفیتی که خودروساز مدنظر داشت تولید و به آنها تحویل میدادیم.
امیر جلالی رئیس کمیته ارز و گمرک انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور نیز در پاسخ به سوالی که با توجه به تاکیدات وزارت صمت در خصوص واردات و تولید خودرو برقی آیا انجمن فکری برای تولید قطعات مورد نیاز این خودروها کرده است، افزود: خودروهای برقی تعداد قطعات بسیار کمتری نسبت به خودروهای بنزینی دارند و با آمدن خودروهای برقی تعداد زیادی از قطعه سازان و فروشندگان قطعات در بازار یدک باید تغییر شغل بدهند.
وی بیان کرد: در کشور هندوستان سالانه حدود ۱۰۰ هزار خودرو برقی تولید میشود که بخش زیادی از قطعات مورد نیاز این خودروها از چین تامین میشود.
این عضو هیات رئیسه انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور با بیان اینکه در خصوص واردات خودروهای برقی هنوز در ابتدای کار هستیم، گفت: تصور عموم بر این است که با آمدن خودروهای برقی آلودگی هوا کم میشود بلکه این طور نیست زیرا الودگی نقطهای کم میشود. بطور کلی آلودگی هوای کشور کم نمیشود بلکه به دلیل تولید باتری و ضایعات آن الودگی کلی کشور بیشتر میشود اما در مجموع روی کاهش آلودگی نقطهای اثرگذار است.
در ادامه این نشست بابک کریمیان رئیس کمیته لوازم یدکی و مبارزه با قاچاق انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور در پاسخ به این سوال که چرا برخی قطعات یدکی مورد استفاده در نمایندگیهای معتبر خودروسازان کیفیت لازم را ندارد، و راهکار دستیابی مردم به لوازم یدکی با کیفیت و استاندارد چیست، گفت: وزارت صمت برای جلوگیری از عرضه لوازم یدکی بیکیفیت از طرح شناسه کالا و کد رهگیری بهره گرفته است لذا مردم میتوانند با استفاده از شناسه کالا و کد رهگیری درج شده روی کالا از استاندارد بودن و کیفیت محصولی که خریداری میکنند اطمینان کسب کنند.
وی افزود: با توجه به اینکه استفاده از خودروهای مونتاژِی و چینی در کشور در حال توسعه است و قطعات یدکی این خودروها وارداتی است و از آنجا که چینیها خودرو را ارزان میفروشند و قطعات آن را گران عرضه میکنند بنابراین بعضا خریداران این نوع خودروها در بحث لوازم یدکی و خدمات پس از فروش دچار مشکل میشوند.
منبع:روزگارخودرو
ارسال نظر