بمب خبری / لوازم یدکی خودرو سال بعد ۵۰ درصد گران میشود!
اقتصاد 100- روزهای پایانی سال چالش تامین قطعات با کیفیت توام با نرخ مطلوب برای مالکان خودروها ایجاد میکند، بررسیهای میدانی خبرنگار بازار حاکی از عدم افزایش نرخ بیشتر قطعات خودروهای داخلی دارد.
اما حال و احوال بازار لوازم یدکی مشابه سالهای گذشته نیست، چرا که معامله قطعات خودرو به دلیل کاهش قدرت خرید مشتریان به حداقل رسیده است. این موضوع سبب کاهش ایمنی خودروها در سفرهای نوروزی و افزایش معامله قطعات دست دوم خواهد شد، برای بررسی وضعیت فعلی بازار لوازم یدکی با سید احمد حسینی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشینآلات تهران به گفتوگو پرداختیم:
* باتوجه به افزایش تعمیر خودروها برای آمادگی سفرهای نوروزی، نرخ قطعات خودرو طی روزهای گذشته در بازار لوازم یدکی افزایش داشتته است؟
بازار لوازم یدکی طی ماهیان گذشته در رکود شدید قرار داشته است، باتوجه به سررسید تعهدات مالی فروشندگان لوازم یدکی فعالان این صنف اکنون فقط در تلاش برای فروش محصولات خود با نرخ خرید و بدون احستاب سود جهت تامین نقدینگی هستند. این موضوع بیانگر مدیریت دولت در بازار لوازم یدکی برای کنترل قیمتها نیست؛ بلکه بیانگر رکود شدید حتی در روزهای پایانی امسال است. در صورتی که نرخ ارز روز افزون و عدم تخصیص از سوی دولت برای این صنف قطعا در سال آینده شاهد افزایش نرخ قطعات با کاهش موجودی انبارها خواهیم بود.
* پیشتر به افزایش نرخ قطعات در سال آینده اشاره داشتید، لوازم یدکی در ۱۴۰۳ چند درصد گران خواهد شد؟
لوازم یدکی خودروها و مواداولیه موردنیاز تولید قطعات داخلی از خارج کشور وارد میشود، با در نظر داشتن شاخص افزایش نرخ ارز، رشد تورم و جهش تعرفههای گمرکی لوازم یدکی سال آینده ۵۰ درصد گران میشود. زیرا وزارتخانههای صمت و اقتصاد در تصمیم غیر کارشناسی اقدام به تغییر تعرفه ۵.۵ درصد واردات لوازم یدکی و تبدیل آن به ۵۱ درصد کردند. تحریمهای خارجی نمیتواند به صنعت و بازار کشور آسیب وارد کند، اما خود تحریمهای داخلی و بروکراسیهای اداری چالش جدی برای تولیدکنندگان و بازرگانان ایجاد میکنند. بنابراین تجار و تولیدکنندگان مجبور به افزایش نرخ محصولات خود در سال آینده خواهند بود.
* به عنوان رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو تهران نسبت به وضع تعرفههای جدید واردات لوازم یدکی خودرو به وزارتخانههای مربوطه اعتراض کردید؟
بله، برای تغییر یا اصلاح تعرفههای جدید گمرکی به وزارتخانههای صمت و اقتصاد بارها اعتراض کردیم، اماحاضر به پاسخگویی نیستند. هرچند که در خانه ملت روح الله ایزدخواه دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و در وزارت صمت محمد مهدی برادران معاون صنایع عمومی فقط پیگیر مشکلات صنف لوازم یدکی بودند.
درحالحاضر گیربکس اتوماتیک یک خودرو چینی از گیربکس اتوماتیک خودروهای ژاپنی گران تر است
منبع:روزگارخودرو
ارسال نظر