چرا آیین‌نامه اسقاط خودروهای فرسوده ابلاغ نمی شود؟ / ساماندهی صنعت خودرو از حرف تا عمل

اقتصاد 100- بر این اساس یکسال از تصویب اصلاحیه ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو پیرامون از رده خارج کردن خودروهای فرسوده می گذرد و چند ماهی است صنعت خودرو منتظر ابلاغ آیین‌نامه اسقاط خودروهای فرسوده است اما آیین نامه این قانون هنوز ابلاغ نشده است.

چرا آیین‌نامه اسقاط خودروهای فرسوده ابلاغ نمی شود؟ / ساماندهی صنعت خودرو از حرف تا عمل

اسقاط در صنعت خودرو نقش مهم و تأثیرگذاری دارد. از رده خارج کردن خودروهایی که عمر مفید خود را کرده اند و جایگزین آن ها با خودروهای تولید روز کمک می کند تا در چندین بخش از جمله محیط زیست خدمت بزرگی به جامعه شود. کم کردن خودروهای غیر استاندارد قدیمی می تواند به بازار خودروهای تازه تولید شده با استانداردهای روز دنیا نیز کمک شایانی کند. اما شاهد آن هستیم که قوانین در این زمینه به موقع انجام نمی شود.

پس از برگزاری ۱۷ جلسه تخصصی در کمیسیون فرعی و چندین جلسه در کمیسیون اصلی زیربنایی، صنعت و محیط زیست دولت و همچنین گذشت بیش از یکسال از تصویب اصلاحیه ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو (١١ بهمن ماه سال ١۴٠١) و برگزاری ساعت‌ها جلسات کارشناسی،  چهارم دی ماه، آیین‌نامه اجرایی این ماده در کمیسیون اصلی زیربنایی دولت به تصویب‌ رسید و برای تصویب نهایی به هیات وزیران رفت.

این درحالیست که به اعتقاد فعالان این حوزه، عدم  اسقاط خودرو‌های فرسوده از جمله مهمترین معضلات اصلی در مسیر اجرای قانون هوای پاک است.  

یادآوری می‌شود که قانون ساماندهی صنعت خودرو حدودا ۴.۵ سال پیش مورد بحث مجلس قبلی قرار گرفت و در گیرو دار رفت‌وآمد به شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، در نهایت پس از سه سال، در خرداد ماه سال ۱۴۰۱ به تصویب رسید. قانون سه سال طول کشید تا تصویب شد. پس از آن، سه ماه به دولت مهلت داده شد تا آیین‌نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را تدوین، تصویب و ابلاغ کند؛ اما چه اتفاقی افتاد؟ به‌جای آنکه این آیین‌نامه تصویب و ابلاغ شود، ماده ۱۰ این قانون را اصلاح کردند و نام "قانون اصلاح ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو" را بر آن نهادند. به عبارت دیگر درست در شهریور ماه که قرار بود آیین‌نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده تصویب شود، ماده ۱۰ را اصلاح کردند.

بر این اساس ٩ ماه از فرصت سه ماهه دولت برای ابلاغ گذشته اما هنوز خبری از ابلاغ نیست.

مراکز اسقاط در آستانه تعطیلی کامل

در پی این تاخیر پیش آمده، یکی از مدیران مراکز اسقاط خودروهای فرسوده از تعدیل ٩۶ درصدی نیروهای فعال در مرکز خود خبر داده و گفت: طی سال‌های اخیر به لحاظ برخی تصمیمات در شرایطی قرار گرفته‌ایم که از ٨٠ پرسنل در حال حاضر با سه نفر مشغول هستیم و مراکز در آستانه تعطیلی کامل هستند.

همچنین محمود مشهدی‌شریف- رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور- در مصاحبه‌ای، تصریح کرد: متاسفانه ٩ ماه از فرصت سه ماهه دولت برای تصویب و ابلاغی آیین‌نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده گذشته اما هنوز این امر محقق نشده است.  

وی خاطرنشان کرد: بندهای تشویقی و تنبیهی بسیاری از آیین‌نامه در نظر گرفته شده که از جمله آن‌ها، تعداد گواهی اسقاط به ازای سن خودرو است که هر چه سن خودرو، کمتر تعداد گواهی اسقاط بیشتر و هرچه سن خودرو، بالاتر، تعداد گواهی اسقاط کم‌تر دریافت کند.

امیدواری نسبت به ابلاغ آیین نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده از ابتدای سال ١۴٠٣

اما در این رابطه، محمدمهدی ابراهیمی- قائم مقام رئیس ستاد نوسازی ناوگان اسقاط خودروهای فرسوده - اعلام کرده است: در حوزه دولت، اقدامات تصویب صورت گرفته و کارها به پایان رسیده است؛ بنابراین امیدوار هستیم که از ابتدای سال آینده، این قانون اجرایی شود.

منبع:تیترکوتاه

کیف پول من

خرید ارز دیجیتال
به ساده‌ترین روش ممکن!

✅ خرید ساده و راحت
✅ صرافی معتبر کیف پول من
✅ ثبت نام سریع با شماره موبایل
✅ احراز هویت آنی با کد ملی و تاریخ تولد
✅ واریز لحظه‌ای به کیف پول شخصی شما

آیا دلار دیجیتال (تتر) گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری است؟

استفاده از ویجت خرید ارز دیجیتال به منزله پذیرفتن قوانین و مقررات صرافی کیف پول من است.



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما