سه راهکار زاکانی برای ارزان کردن تهران
اقتصاد 100- علیرضا زاکانی، شهردار تهران در آیین بهرهبرداری از ۲۲ میدان میوه و ترهبار تهران که در قالب یکصدمین پویش امید و افتخار در شهرری برگزار شد، گفت: ۸۶۱ پروژه در تهران اجرا شده است که ۸۴ درصد آنها در همین دوره مدیریت شروع و به پایان رسیده و ۱۶ درصد آن در دوره قبل شروع شده بود و در این دوره به پایان رسید.
شهردار تهران افزود: کل ارزش این پروژهها ۱۷۸ هزار میلیارد تومان بود که با احتساب پروژه های مسکن، ۴۲۹ هزار میلیارد تومان پروژه در دست اجرا است.
زاکانی با بیان اینکه نوع انتخاب پروژهها معطوف به نیاز مردم بود، ادامه داد: در مورد اداره تهران ۲ نگاه وجود داشت، یک نگاه کسانی که معتقد بودند باید تهران را گران کنند تا مردم از تهران بروند.
وی اضافه کرد: راه دوم این است که تهران ارزان شود که مردم رفاه و آسایش داشته باشند و مشکلات موجود حل شود؛ ما در همین مسیر گام برداشتیم و این نیز شدنی است.
شهردار تهران با اشاره به اینکه شروع گرانی در تهران سبب شد تا امروز کل کشور گران شود، گفت: عدهای در گذشته نگاه اول را دنبال کردند و با گران کردن تهران میخواستند مهاجرت معکوس اتفاق بیفتد اما مردم حاشیهنشین شدند و در شهرکهای اطراف تهران ساکن شدند.
زاکانی گفت: امروز میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در تهران بیش از ۸۰ میلیون تومان است و باعث شده در همه شهرها قیمت بالا برود. امروز ۵۱ درصد مردم تهران اجارهنشین هستند و دو سوم حقوق خود را برای اجارهبها پرداخت می کنند. راه حل این است که از همان جا که گرانی شروع شده، ارزانی شروع شود، اگر قیمت مسکن در تهران ارزان شود در کل کشور مسکن ارزان میشود.
شهردار تهران بیان کرد: برای ارزان کردن تهران ۳ سرفصل مد نظر قرار دادیم که شامل معیشت مردم، مسکن مردم و خدمات به مردم است که در این راستا میادین میوه و تره بار را که از سال ۵۸ در تهران دایر شده است، توسعه دادیم و خدمات غیرحضوری را به آن اضافه کردیم.
زاکانی افزود: ۴۰ درصد میوه تهران توسط میادین میوه و تره بار توزیع میشود و اگر این اهرم نباشد دچار به همریختگی توزیع میوه و تره بار میشویم.
وی با بیان اینکه یکی از دغدغههای دولت توجه به رفاه و معیشت مردم است، ابراز کرد: در دولت تیمی مشخص شد که قرار شد توسط تعدادی از وزرا، معاون اول رییس جمهوری و شهرداری تهران کار ویژه در تهران انجام شود.
شهردار تهران ادامه داد: برای معیشت مردم به عنوان سرفصل ارزانسازی، علاوه بر حوزه معیشت مردم، پوشاک و لوازم منزل را نیز هدفگذاری کردیم و در میادین میوه و تره بار و فروشگاه شهروند امکانات خرید غیرحضوری فراهم شده است. امروز ۲۰ فروشگاه شهروند و ۲۵ میدان میوه و تره بار با نرم افزار موبایلی شهرزاد خدمات تحویل درب منزل دارند.
زاکانی با بیان اینکه در تهران روزی ۳۰۰ تن گوشت توزیع میشود، گفت: از این رقم ۷۰ تن در میادین میوه و تره بار توزیع میشود که ۳۵ تن گوشت گوساله و ۳۵ تن گوشت گوسفندی است.
شهردار تهران با بیان اینکه تامین مسکن برای عدهای از مردم خواب و خیال شده است، گفت: در روزهای آینده احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکن را شروع میکنیم. شهرداری مسکن را به صورت شیوههای نوین در دست میگیرد و با قیمتهای معقول و اجارهداری حرفهای به مردم اجاره میدهیم.
شهردار تهران گفت: اتوبوسهای فعال در تهران حدود ۸۰۰ دستگاه بود که به ۲۰۳۰ اتوبوس افزایش دادیم و ۵ هزار دستگاه دیگر اضافه خواهد شد تا اتوبوسهای تهران به بیش از ۷ هزار دستگاه برسد که یک آمار بینظیر است.
وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر ضرورت هوشمندسازی در تهران اظهار کرد: در راستای هوشمندسازی شهر به مردم تعهد کردیم خرید آنلاین را به آنها هدیه کنیم.
وی با بیان اینکه اکنون در مرحله تمرین هستیم، افزود: تلاش ما این است که مردم دیگر به بازارها و میادین میوه و تره بار مراجعه حضوری نداشته باشند و میخواهیم مردم میوه و تره بار و حتی گوشت، مرغ را به صورت آنلاین و غیر حضوری خریداری کنند.
زاکانی ادامه داد: میوه شب عید از جمله سیب و پرتقال و همچنین خرمای مورد نیاز در ماه مبارک رمضان خریداری و به اندازه کافی در انبارها وجود دارد و با قیمت مناسب به زودی به مردم عرضه میشود.
وی با بیان اینکه فروشگاههای شهروند نیز خرید آنلاین را شروع کردهاند، گفت: هم اکنون مردم می توانند خرید آنلاین در فروشگاههای شهروند داشته باشند و کالاهای خود را درب منزل تحویل بگیرند.
در این مراسم مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران اظهار کرد: افزایش کیفیت محصولات کشاورزی و همچنین افزایش میادین و بازارهای میوه و ترهبار شهرداری تهران یکی از اقدامات خوب و جهادی این دوره مدیریت شهری است. انشالله تا پایان دوره مدیریت شهری ۱۰۰ بازار میوه و تره بار عملیاتی خواهد شد.
وی با اشاره به اهمیت پایش و سنجش سموم برخی میوهها و سبزیجات و همچنین اقلام پروتئینی و مواد غذایی از جمله گوشت و مرغ گفت: این مورد باید در میادین میوه وترهبار مورد توجه قرار بگیرد چرا که پایش و سنجش سموم در محصولات پروتئینی و میوهجات بسیار مهم است.
پیرهادی ادامه داد: بهزودی شاهد افتتاح آزمایشگاه مجهز در سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران خواهیم بود.
رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورا با بیان اینکه تاکید ما بر راهاندازی این آزمایشگاه و پایش محصولات است، افزود: در بودجه سال آینده ۳۰ میلیارد تومان جهت تجهیز و راهاندازی آزمایشگاه ویژه پایش و سنجش سموم در میادین میوه و ترهبار پیشبینی شده است.
حسین نظری هم درحاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران چند نکته مورد توجه جدی قرار گرفته که از جمله میتوان به کیفیت اشاره کرد که در ایجاد ساختاری درست این کیفیت مناسب را ایجاد کردیم تا رضایت شهروندان را کسب کنیم. از سوی دیگر قیمت نیز مورد توجه بوده تا با سطح بازار تفاوت معناداری داشته باشد. در حال حاضر نیز حدود 30 درصد قیمت میادین کمتر از سطح بازار است و حتی قیمتهای میادین در قیمتگذاری سطح بازار نیز موثر است.
وی ادامه داد: در دو سال گذشته توفیقات خوبی را کسب کردیم و توسعه محلهای احداث بازارهای میادین میوه و ترهبار به خوبی پیش رفته است و هرکجا که زمین در اختیار داشتهایم این بازارها احداث شدهاند.
معاون خدمات شهری شهرداری تهران تاکید کرد: برای توسعه میادین میوه و ترهبار نیازسنجی انجام شد که در نتیجه آن مقرر شد 135 بازار احداث شود؛ قطعا در این مسیر به محض تملک زمین این بازارها احداث میشود. امروز 22 بازار در سطح بازار به بهرهبرداری میرسد که به این ترتیب در مجموع در سال جاری 40 بازار احداث شده اما در مورد وعدهای که پیشتر در خصوص احداث 100 بازار داده شده بود در حال تملک زمین هستیم؛ اما این کار قاعده ویژه خود را دارد که باید براساس شاخصهای مورد نیاز به سمت توسعه حرکت کنیم.
نظری در پاسخ به سوالی در خصوص تامین میوه شب عید نیز اظهار کرد: هماهنگیهای لازم انجام شده و قول همکاری اخذ شده تا بتوانیم تامین میوه شب عید را بدون هیچ مشکلی انجام دهیم\ به این ترتیب برای شب عید شهروندان نباید دغدغهای داشته باشند.
وی ادامه داد: علاوه بر کیفیت و قیمت، کیفیت برخورد با شهروندان و مشتریان در میادین میوه و ترهبار مورد توجه ویژه ما قرار گرفته و مقرر شده است که مدارا و احترام در برخورد با شهروندان و مشتریان در دستور کار قرار گیرد. در همین مسیر برای همکارانمان در سطح میوه و ترهبار لباس یکپارچه همراه با اتیکت نام طراحی شده و به زودی اجرایی خواهد شد. همچنین در میادینی که امکان استفاده از چرخ دستی وجود دارد این اقدام انجام خواهد شد تا شهروندان بتوانند با رفاه و آسایش بیشتری نسبت به خرید خود اقدام کنند.
مهدی بختیاری زاده، سرپرست سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران هم در این مراسم اظهار کرد: در سازمان میادین و میوه و تره بار شهرداری تهران در ابتدای دوره جدید مدیریت شهری، ۲۹۰ بازار به صورت فعال داشتیم که ۶۱ درصد محلات را پوشش میداد. با تدبیر شهردار تهران قرار شد ۱۰۰ بازار را در این دوره تاسیس کنیم و سطح خدمات را گسترش دهیم.
وی افزود: تکلیف سازمان در سال ۱۴۰۲ تاسیس ۴۰ بازار در سطح شهر تهران بود که چند بازار در طول سال افتتاح شد. امروز ۲۰ بازار دیگر همزمان افتتاح می شود و دو بازار نیز به سطح وسعت و خدماتشان افزود شده است.
بختیاری زاده گفت: با احتساب بازارهایی که تاکنون افتتاح شده است، ۸۱درصد محلات تهران تحت پوشش سازمان میادین و میوه و تره بار شهرداری قرار گرفته است و تا پایان سال با افتتاح هایی که انجام می شود، سطح خدمات و تعداد بازارها افزایش مییابد.
وی افزود: با این ۲۲ بازار ۴۶۰هزار نفر از خدمات بازارها در ۱۵ منطقه استفاده خواهند کرد. ضمن اینکه نزدیک به همین تعداد هم در این بازار ها مشغول به کار خواهند شد.
سرپرست سازمان مدیریت میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران تصریح کرد: برای افزایش سطح فروش و خدمات، بحث فروش مجازی در سطح شهر تهران از امروز آغاز خواهد شد و افراد میتوانند کالای مورد نیاز خود را با همان قیمت در میادین و بازارهای میوه و تره بار شهرداری تهران انلاین خرید کنند.
وی با اشاره به اینکه در سال پیش رو از دو منظر افزایش و گسترش کمی بازارها و توسعه کیفی محصولات و البته ارتقای کیفیت برخورد با شهروندان در دستور کار است، اظهار کرد: در نباشیم این دوره مدیریت شهری خدمات بهتری را به مردم ارائه کنیم.
منبع:اکوایران
ارسال نظر