خبر خوش برای این دسته از رانندگان / تعداد حلقه لاستیک دولتی افزایش یافت
اقتصاد100- دولت با فروش لاستیک دولتی به صاحبان خودرو این امکان را فراهم کرده که متقاضیان با قیمت مناسبتری لاستیک خریداری کرده و لاستیکهای فرسوده خود را تعویض کنند. لاستیک دولتی معمولاً ۱۰ تا ۳۵ درصد ارزانتر از لاستیک آزاد توزیع میشود و هر فرد در سال ۴ حلقه لاستیک میتواند خریداری کند.
تنظیم بازار لاستیک خودرو توسط دولت، یکی از مسائل مهم در صنعت خودروسازی است. با توجه به اهمیت لاستیک برای عملکرد، ایمنی و صرفه جویی در سوخت خودرو، تنظیم بازار لاستیک می تواند تأثیر قابل توجهی بر روی اقتصاد، تولید و بهره وری داشته باشد. دولت می تواند با ایجاد قوانین و مقررات کنترلی برای واردات و تولید لاستیک، نرخ قیمت ها را کنترل کند و تضمین کند که مصرف کنندگان از محصولات با کیفیت و قیمت مناسب بهره ببرند. همچنین، تنظیم بازار لاستیک، می تواند به تناسب اندازه لاستیک با خودروها کمک کند و در نتیجه به بهره وری سوخت و افزایش ایمنی رانندگان کمک کند. به طور کلی، تنظیم بازار لاستیک به عنوان یک استراتژی دقیق و خوب، می تواند در تأمین نیازهای خودروسازان، مصرف کنندگان و اقتصاد کشور مؤثر باشد.
لاستیک دولتی به چه کسانی تعلق میگیرد؟
دولت با فروش لاستیک دولتی به صاحبان خودرو این امکان را فراهم کرده که متقاضیان با قیمت مناسبتری لاستیک خریداری کرده و لاستیکهای فرسوده خود را تعویض کنند. لاستیک دولتی معمولاً ۱۰ تا ۳۵ درصد ارزانتر از لاستیک آزاد توزیع میشود و هر فرد در سال ۴ حلقه لاستیک میتواند خریداری کند.
قیمت لاستیک در سال ۱۴۰۲ با افزایش قابل توجهی همراه شده و در برههای کمبود لاستیک باعث شد صاحبان خودرو برای خرید لاستیک با مشکل مواجه شوند. از این رو تقاضا برای خرید لاستیک دولتی که با قیمت مقرون به صرفهتری توزیع میشود بیشتر شده است.
هر فرد در سال امکان خریداری ۴ حلقه لاستیک را دارد. از آنجاییکه ثبت نام لاستیک دولتی با شماره ملی هر فرد امکانپذیر است، تعداد حلقههای خریداری شده بهطور خودکار روی سیستم ثبت خواهد شد و فرد نمیتواند بیش از ۴ حلقه لاستیک بخرد. البته عمر مفید لاستیک خودروهای سواری معمولا بیش از یک سال است و بعید است فردی به خرید بیش از ۴ حلقه لاستیک برای خودرویش نیاز پیدا کند.
اگر چه لاستیک دولتی به کد ملی تعلق میگیرد اما برای خرید لاستیک دولتی باید حتما صاحب خودرو باشید و کارت ماشین و کارت سبز خودرو را تحویل دهید. بنابراین شرط خاصی برای خرید لاستیک دولتی وجود ندارد و تمامی صاحبان خودروهای سنگین، نیمه سنگین و سواری میتوانند در سال ۴ حلقه لاستیک دولتی برای خودروی خود خریداری نمایند.
خرید لاستیک دولتی به دو روش حضوری و اینترنتی انجام میشود. در آذرماه امسال خبرهایی در خصوص توقف فروش اینترنتی لاستیک منتشر شد که رئیس جدید انجمن صنفی صنعت تایر ایران این تصمیم را موقتی اعلام کرد و گفت: چند روزی میزان خرید به اندازهای بود که ظرفیت پست برای آن کافی نبود، بنابراین فروش اینترنتی بسته شد که بعد از جابهجایی خریدهای قبلی، سایت دوباره باز خواهد شد.
پیش از این اتاق اصناف ایران اعلام کرده بود تمامی فعالان صنف عمده و خرده فروشی لاستیک می ایست کد نقش بگیرند. بر همین اساس در زمان فروش تایر سواری به مصرفکننده نیاز است شماره شاسی و شماره موتور خودرو نیز از خریدار دریافت و در سند خرده فروشی ثبت شود. کد نقش کد شناسایی است که به تمام واحدهای اقتصادی که در زنجیره تجارت فعالیت میکنند اختصاص داده میشود.
یکی از راههای خرید لاستیک دولتی مراجعه حضوری به نمایندگانی است که توسط شرکتهای تولیدکننده لاستیک در ایران معرفی شدهاند. برای این کار باید وارد وبسایت سازندگان لاستیک شده و فهرست نمایندگیهای فروش آنها را مشاهده کنید. در این فهرست نام صاحب نمایندگی، تلفن و آدرس آن ذکر شده است.
با وجود آنکه برخی برای اطمینان بیشتر سعی میکنند خرید خود را به صورت حضوری انجام دهند اما سختیهای مراجعه حضوری باعث شده که بخش دیگری از افراد به خرید اینترنتی تمایل بیشتری نشان دهند.
روش ثبتنام اینترنت لاستیک دولتی سریعتر بوده و میتوانید در هر ساعت از شبانهروز برای این کار اقدام کنید. ثبتنام لاستیک دولتی کویر، بارز و... از طریق وبسایت رسمی هر تولیدکننده انجام میشود و اطلاعات بیشتر میتوانید به وبسایتهای هر کدام از تولیدکنندگان تایر مراجعه کنید.
توزیع لاستیک دولتی رایگان
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در خصوص طرح تشویقی پرداخت الکترونیک گفت: طرح مذکور که با هدف ترویج فرهنگ پرداخت الکترونیکی و تشویق شهروندان به استفاده از دروازه پرداخت الکترونیکی به مرحله اجرا درآمده است، تاکسیرانانی که بیشترین تراکنش پرداخت در قالب لاگ هوشمند را ثبت کنند، شناسایی و به نفرات برتر لاستیک هدیه داده خواهد شد.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی در ادامه گفت: پس از پایان هر دوره لیست برندگان در کمیته فنی مشخص و اسامی اعلام خواهد شد.
مالکی در پایان گفت: هوشمندسازی و برنامهریزی هدفمند شبکه تاکسیرانی از جمله مهمترین رویکردهای سازمان در دوره جدید مدیریت شهری است و بر این اساس طرحی با نام «لاگ هوشمند» ویژه شناسایی ناوگان فعال در جهت افزایش سطح خدمات مناسب به شهروندان عزیز پایتخت آغاز شده است.
ارسال نظر