فرزین: خبر های خوبی برای بورس داریم

اقتصاد 100- رئیس ‎کل بانک مرکزی از راه اندازی بازار سلف ارزی بزودی در مرکز مبادله ارز و طلای ایران خبر داد و تاکید کرد:برای بازار سرمایه نیز خبرهای خوشی در راه است!

فرزین: خبر های خوبی برای بورس داریم

محمدرضا فرزین گفت:اخیراً تصمیم گرفتیم اجازه گواهی سپرده خاص بدهیم و ۲۸۰ همت را در بین بانکهای مختلف تقسیم کنیم که یک هفته به آنها مهلت دادیم. این کار از چهارشنبه آغاز شده و اکنون روز چهارم کاری آن است. امیدواریم با این 280 همت بسیاری از پروژه هایی را که در تأمین مالی دچار مشکل شدند و همچنین سرمایه در گردش بسیاری از واحدهای تولیدی تأمین شود. گواهی سپرده برای پروژه‌های با بازدهی بالا بسیار مناسب است و تاکنون استقبال بسیار خوبی از آن شده است. برای بازار سرمایه نیز خبرهای خوبی داریم که در آینده اعلام می‌شود.

او ادامه داد: در حال حاضر در بازار ارز و در مرکز مبادله ایران به زودی ارز بازار سلف را راه اندازی می کنیم و تلاش می کنیم به این واسطه ارز را پیش فروش کنیم تا اطمینان خاطر را درخصوص نوسانات نرخ ارز به وجود آوریم. از ابزار سوآپ استفاده خواهیم کرد. هم اکنون در سامانه نیما ارزی که عرضه می کردیم محدودیت بر روی درهم بود به همین دلیل نیز تلاش کردیم یوآن و سایر ارزهایمان را سوآپ کنیم و با درهم عرضه کنیم. در حال حاضر میزان درهمی که در سامانه نیما عرضه می کنیم،‌ برایش تقاضا وجود ندارد و عرضه بیش از میزان تقاضاست. این امر درخصوص یورو نیز صادق است. 

او افزود:نرخ ارز با کاهش تنش‌های سیاسی کاهش یافته و انتظار می رود این روند ادامه دار باشد و حتما به قیمت سابق برگردد.

 به گفته او  یکی از سیاست‌های سال جاری، کاهش رشد نقدینگی و پایه پولی بود که در نتیجه اجرا در ۱۲ ماه منتهی به دی به ۲۵.۲ و ۳۱.۳ رسید‌.

فرزین ادامه داد :بسیاری از بانک ها مشکل کفایت سرمایه دارند که می‌تواند آثار تورمی داشته باشد‌. سیاست اساسی در سال آینده اصلاحات اساسی در بانک ها بوده که ممکن است پر هزینه باشد. تا کنون دو موسسه منحل شده و یک موسسه دیگر به زودی منحل می‌شود. برای سال آینده نیز ۸ بانک در مسیر اصلاح قرار گرفتند‌. در مورد بازار ارز سیاست همچنان پیش‌بینی‌پذیر کردن نرخ ارز از مسیر مرکز مبادله است.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی بخش عمده‌ای از ارز پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها در مرکز مبادله عرضه می‌شود. در بازار ارز بزودی بازار سلف راه اندازی می شود تا ارز حداقل برای یک ماه پیش فروش و به تدریج دوره آن را طولانی‌تر شود.

منبع:شاخص آنلاین

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما