سهم بخش خانگی و صنعت از مصرف فرآورده‌های نفتی چقدر است؟

میزان سهم مصرف گازوئیل در بخش حمل ونقل در ایران بسیار قابل توجه است.

سهم بخش خانگی و صنعت از مصرف فرآورده‌های نفتی چقدر است؟

به گزارش اقتصاد 100، با توجه به حجم مصرف گازوئیل در ایران و یارانه اختصاصی از سوی دولت به این سوخت، احتمال تغییر قیمت برای گازوئیل در آینده، دور از ذهن سیاستگذاران نخواهد ماند.

بر اساس بررسی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به طورکلی 61 درصد گازوئیل در بخش حمل‌ونقل، 15 درصد نیروگاه و 11 درصد کشاورزی و 1 درصد در بخش صنایع مصرف میشود.

با توجه به حجم مصرف، 12.8 میلیارد دلار یارانه انرژی به گازوئیل در سال 1397 تخصیص یافته است و با توجه به اینکه 61 درصد گازوئیل مصرفی در کشور به بخش حمل‌ونقل بازمیگردد میتوان اذعان داشت در سال 1397، 7.8 میلیارد دلاد دارندگان خودروهای تجاری در ایران یارانه سوخت دریافت کرده‌اند. به معنای دیگر یارانه سوخت برای خودروهای تجاری در سال 1397 تقریباً برابر با 4 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور در سال یادشده بوده است. تقاضا برای خودروهای با مصرف کمتر با تغییر در قیمت سوخت بالا خواهد رفت و دیگر استفاده از خودروهای فرسوده بهینه نخواهد بود. از طرف دیگر با افزایش قیمت سوخت، با افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل روبه‌رو می‌شویم. بنابراین درصورت تغییر در قیمت گازوئیل با تغییر در تقاضا برای خودرو تجاری روبه‌رو خواهیم شد.

سهم مصرف فراورده‌های نفتی در بخش‌های مختلف

Screenshot_20240626-214515_Samsung Notes

 

وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

به نظر شما با توجه به نتیجه آرا، مشارکت در مرحله دوم انتخابات چه تفاوتی با مرحله اول دارد؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما