جنجال لاتاری ایران خودرو + تنها متغییر طرح فروش خودرو
اقتصاد 100-خبر بد برای متقاضیان خودرو: ایران خودرو مبلغ بلوکه کردن حساب وکالتی را به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش داد.
افزایش مبلغ بلوکهشده در طرح فروش ایرانخودرو: نگرانیها و سوالات بدون پاسخ
در طرحهای اخیر فروش خودروهای داخلی، مبلغ مورد نیاز برای بلوکه کردن در حساب وکالتی متقاضیان افزایش یافته است. در مرحله اول، مبلغ 100 میلیون تومان برای بلوکه شدن در نظر گرفته شده بود و در مرحله بعدی این مبلغ به 230 میلیون تومان رسید. اما حالا، با افزایش قیمت خودروهای داخلی، این رقم به 300 میلیون تومان هم رسیده است که نگرانیها و اعتراضات بسیاری از متقاضیان واقعی خودرو را به همراه داشته است.
چرا این افزایش مبلغ بلوکهشده برای مصرفکنندگان واقعی نگرانکننده است؟
برای بسیاری از مصرفکنندگان واقعی که سالهاست منتظر فرصتی برای خرید خودرو از طریق شرکتهای خودروسازی هستند، فراهم کردن این مبلغ برای بلوکه کردن در حساب وکالتی چالشی بزرگ است. این متقاضیان که توانایی خرید خودرو از بازار آزاد را ندارند، مجبورند برای شرکت در این طرحها داراییهایی مانند طلا، سکه، یا حتی خودروهای قدیمی خود را بفروشند تا پول لازم را برای بلوکه کردن در حساب وکالتی تامین کنند. مشکل بزرگتر این است که پس از بلوکه کردن این مبالغ در حسابهای وکالتی، هیچ تضمینی وجود ندارد که آنها در نهایت موفق به خرید خودرو شوند.
دلالان و مشکل واقعی
تجربه فروشهای قبلی نشان داده که بسیاری از دلالان با خرید کارت ملی افراد و پرداخت مبلغی به آنها وارد این چرخه شدهاند و شانس مصرفکنندگان واقعی برای دریافت خودرو را کاهش دادهاند. این افراد با هدف کسب سود، با پرداخت مبلغی به مالکان کارت ملی، اقدام به بلوکه کردن وجوه در حسابهای وکالتی میکنند و این امر باعث میشود که در نهایت، احتمال دریافت خودرو برای مصرفکننده واقعی کاهش یابد.
طرح شورای رقابت و منتفعان اصلی
افزایش مبلغ بلوکهشده به 300 میلیون تومان طبق مصوبه 543 شورای رقابت است که از خودروسازان خواسته تا از توان مالی متقاضیان برای خرید خودرو اطمینان حاصل کنند. طبق این مصوبه، در فروش فوری و فوقالعاده باید حداقل 50 درصد از مبلغ فروش خودرو در حساب بانکی متقاضی موجود باشد و این مبلغ تا زمان خرید خودرو قابل برداشت نباشد.
با این حال، سوالی که مطرح میشود این است که آیا این تصمیمات واقعا به نفع مصرفکنندگان واقعی است؟ بسیاری از افراد در شرایط اقتصادی کنونی به سختی میتوانند این مبلغ را فراهم کنند، و در نهایت هیچ تضمینی برای برنده شدن در قرعهکشی و خرید خودرو وجود ندارد. این در حالی است که بانکها از وجوه بلوکهشده برای مدت زمان مشخصی بهرهبرداری مالی میکنند و میتوانند از این منابع برای رفع کسریهای مالی خود استفاده کنند.
در نهایت، با افزایش مبلغ بلوکهشده و وضعیت نامشخص دریافت خودرو، این سوال بهطور جدی مطرح میشود که آیا طرحهای جدید فروش خودرو واقعا به نفع مصرفکنندگان واقعی است یا اینکه تنها نهادهایی مانند بانکها و خودروسازان از این روند منتفع میشوند؟ و در شرایطی که قیمت خودروها بهطور مداوم افزایش مییابد، آیا قوانین و اقدامات حمایتی در راستای حقوق مصرفکنندگان واقعی تغییر خواهند کرد؟
طرحهای فروش خودرو باید به گونهای طراحی شوند که شانس واقعی خرید خودرو را برای متقاضیان حقیقی افزایش دهند و از ورود دلالان به این چرخه جلوگیری کنند. در غیر این صورت، همچنان این دغدغهها و نارضایتیها برای مصرفکنندگان ادامه خواهد داشت.
ارسال نظر