بازار خودرو به آشوب کشیده شد! + قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی ها
اقتصاد 100-محصولات پرطرفدار ایران خودرو در هفتههای اخیر با جهش قیمتی روبرو شدهاند.
با آغاز موج جدید افزایش قیمتها در بازار خودرو، تغییرات چشمگیری در قیمت برخی از خودروها به ثبت رسیده است. این افزایش قیمتها موجب ورود برخی خودروها به کانالهای قیمتی جدید و تجربه رشدهای قابل توجه در قیمتها شده است.
افزایش قیمت خودروهای ایرانخودرو
- سورن پلاس XU7P با رشد ۱۱ درصدی، از ۶۲۰ میلیون تومان به ۶۹۰ میلیون تومان رسید و ۷۰ میلیون تومان افزایش قیمت را ثبت کرد.
- دنا پلاس توربو اتوماتیک با ۱۱.۵ درصد افزایش، قیمت آن از ۱ میلیارد تومان به ۱ میلیارد و ۱۱۵ میلیون تومان رسید.
- پژو پارس TU5 با افزایش ۸.۵ درصدی، از ۸۸۰ میلیون تومان به ۹۵۵ میلیون تومان رسید.
- تارا اتوماتیک V4 با افزایش ۹ درصدی، از ۹۸۰ میلیون تومان به ۱ میلیارد و ۷۰ میلیون تومان وارد شد.
افزایش قیمت خودروهای سایپا
- اطلس ، جدیدترین خودرو سایپا، با افزایش ۱۱.۹ درصدی، از ۵۵۰ میلیون تومان به ۶۱۰ میلیون تومان رسید.
- ساینا S با ۱۱ درصد افزایش، از ۴۳۵ میلیون تومان به ۴۸۰ میلیون تومان رسید.
- شاهین اتوماتیک پلاس با پیشرانه جدید، از ۱ میلیارد و ۱۸ میلیون تومان به ۱ میلیارد و ۱۱۰ میلیون تومان رسید.
افزایش قیمت خودروهای مونتاژی
- فیدلیتی ۵ نفره با افزایش ۱۰۰ میلیون تومانی، از ۱ میلیارد و ۸۲۰ میلیون تومان به ۱ میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومان رسید.
- فونیکس FX با افزایش ۶.۵ درصدی، از ۱ میلیارد و ۹۸۰ میلیون تومان به ۲ میلیارد و ۱۱۰ میلیون تومان رسید.
- جک J4 نیز از ۸۸۰ میلیون تومان به ۹۴۰ میلیون تومان رسید.
تحلیل وضعیت بازار و علت افزایش قیمتها
مرتضی مصطفوی، کارشناس صنعت خودرو، معتقد است که قیمت خودرو به دلیل سیاستگذاریهای نادرست، به کالای سرمایهای بدل شده است. او توضیح داد که بیش از ۶۰ درصد تقاضا برای خودرو بهجای مصرف نهایی، بر مبنای کسب سود صورت میگیرد. این وضعیت، به دلیل عوامل مختلفی نظیر ناکارآمدی تولید ، فساد در زنجیره تأمین قطعات و هزینههای اضافی مدیریتی ، باعث افزایش هزینه تولید و در نتیجه افزایش قیمتها شده است.
او همچنین بر این باور است که بدون اصلاح ساختار داخلی خودروسازی و خصوصیسازی واقعی خودروسازان ، تعادل قیمتی در بازار خودرو برقرار نخواهد شد. واردات خودرو هم، اگرچه افزایش یافته، ولی بدون اصلاحات اساسی در ساختار تولید داخلی و کاهش وابستگی به واردات، تأثیر مثبتی بر قیمتها نخواهد داشت.
نتیجهگیری
با توجه به مشکلات در ساختار صنعت خودرو و افزایش تقاضای سرمایهای، به نظر میرسد که تا زمانی که اصلاحات اساسی در این صنعت صورت نگیرد، روند افزایش قیمتها ادامه خواهد داشت. تنها راهحل اساسی برای کاهش قیمتها و ایجاد تعادل در بازار خودرو، خصوصیسازی و مبارزه با فساد است.
ارسال نظر