ماکسیمم اثرگذاری تهدیدها بر بازارها را شاهد بوده ایم

پیش بینی قیمت دلار و طلا بعد از حمله اسرائیل از نگاه فردین آقابزرگی

یک کارشناس اقتصادی با پیش بینی وضعیت بازار طلا و ارز بعد از حمله نظامی اسرائیل به ایران به «اقتصاد 100» گفت: ماکسیمم میزان اثرگذاری تهدیدها و عملیات نظامی را در روزهای قبل بر بازارها داشته‌ایم و بعد از این احتمالا باید فروکش کند یا کم‌تر بشود.

پیش بینی قیمت دلار و طلا بعد از حمله اسرائیل از نگاه فردین آقابزرگی

به گزارش اقتصاد 100، طی روزهای اخیر بازار سکه و طلا در تب و تاب تنش‌های منطقه‌ای، نوسانات قیمتی بی سابقه‌ای را تجربه کرد اما بعد از حمله نظامی شب گذشته اسرائیل به ایران بازارها وارد فاز نزولی شدند.

تنش ها در منطقه گسترده تر می شود یا ...؟

در همین رابطه فردین آقابزرگی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با « اقتصاد 100 » گفت: چیزی قریب به شش ماه است که عملا وارد یک تنش نظامی-سیاسی در منطقه شده‌ایم، محل انجام این مخاصمه چه در اسرائیل باشد چه در ایران از نظر من شاید خیلی تفاوت خاصی نداشته باشد.

وی ادامه داد: هر چند بر اساس صحبت‌های مقامات سیاسی اگر کشورها مستقیم‌ علیه یکدیگر دست به اقدامی بزنند، تهدیدآمیز تر تلقی می‌شود اما به هر روی بنده اعتقاد دارم سوابق گذشته هم چه در جنگ عراق چه در سایر تنش‌هایی که در خاورمیانه وجود داشته معمولا زمانی که کار به رویارویی مستقیم می‌رسد، قدرت‌های اقتصادی در دنیا تصمیم بر این خواهند گرفت که آرامش را به منطقه برگردانند. چون به هر حال کشورهای صاحب ثروتی چون عربستان، امارات، قطر و کویت در منطقه وجود دارند که منافع آن‌ها به منافع آمریکا گره خورده،  بنابراین شاید اجازه ندهد که ما بیشتر از این شاهد تنش‌ها باشیم. 

پیش بینی کاهش قیمت‌ها بعد از حمله نظامی اسرائیل

این کارشناس با تحلیل وضعیت بازارها بعد از حمله اسرائیل عنوان کرد: امروز 5 آبان ماه که بعد از انجام عملیات نظامی اسرائیل شاهد سبزپوشی بازار بورس و اُفت قیمت طلا و ارز هستیم، من گمان می کنم تابع همان اصطلاح در بازار سرمایه است که می‌گویند؛ «با شایعه بخر، با خبر بفروش» یعنی ماکسیمم میزان اثرگذاری تهدیدها و عملیات نظامی را در روزهای قبل بر بازارها داشته‌ایم و بعد از این احتمالا باید فروکش کند یا کم‌تر بشود.

آرامش در راه است

وی تاکید کرد: البته بنده این پیش بینی را به عنوان یک فرضیه مطرح می‌کنم، این که چه تصمیماتی اتخاذ شود جای خود را دارد. نه صرفا براساس واکنشی که بازار بورس، ارز و طلا در حال حاضر از خود نشان داده‌اند اما به نظر می‌رسد که فضا نسبت به قبل که ابهامات زیاد بود، توام با آرامش بیشتری خواهد بود. 

این تحلیلگر بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که«بیشتر تنش های سیاسی را در نوسانات بازارهای موثر می بینید یا ریشه اصلی در مسائل داخلی و تصمیم گیری های اشتباه دولتی است.»، عنوان کرد: به هرحال به طور سیستماتیک تنش‌ها بر روی بازارها و اقتصاد هر کشوری اثر منفی می‌گذارد ولی بنده فکر می‌کنم انتظارات تورمی بیشتر مبتنی بر رونمایی از بودجه 1404 بوده که بالغ بر 800 هِمَت کسری بودجه که چیزی تقریبا 77 تا 80 درصد بودجه عمومی سال 1403 است را ما برای سال آینده کسری داریم که عدد بسیار بزرگی است.

هشدار درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی

وی اضافه کرد: انتشار اوراق 700 هِمَتی یا تخصیص بودجه‌های نظامی بالای 450 هِمَت تاحدودی ممکن است اثرات منفی بر بازار سرمایه بگذارد و شاید هم این میزان از کسری بودجه مقدمه‌ای برای اصلاح ناترازی های انرژی و اصلاح قیمت حامل‌های انرژی تلقی شود که دولت راناگزیر می‌کند بعضی از یارانه ها را حذف کند.

آقا بزرگی با بیان اینکه 4100 همت هزینه‌های کشور در مقابل 2200 همت درآمد است، عنوان کرد: تا امروز ما چنین شکافی بین هزینه‌ها و درآمد در دولت و بودجه عمومی نداشته‌ایم. بنابراین این موضوع تاثیر خود را می‌گذارد و این بودجه آثار تورمی فزاینده خواهد داشت. جدا از مسائلی چون ریسک های سیستماتیک نظامی و منطقه ای عامل اثر گذار بر افزایش سطح عمومی قیمت ها و تورم قطعا همین بودجه و ناترازی دولت خواهد بود. 

کیف پول من

خرید ارز دیجیتال
به ساده‌ترین روش ممکن!

✅ خرید ساده و راحت
✅ صرافی معتبر کیف پول من
✅ ثبت نام سریع با شماره موبایل
✅ احراز هویت آنی با کد ملی و تاریخ تولد
✅ واریز لحظه‌ای به کیف پول شخصی شما

آیا دلار دیجیتال (تتر) گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری است؟

استفاده از ویجت خرید ارز دیجیتال به منزله پذیرفتن قوانین و مقررات صرافی کیف پول من است.



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما