عضو سابق شورای عالی کار در گفتگو با «اقتصاد 100»؛

حامیان «مسکن 25 متری» در چه خانه‌هایی سکونت دارند؟ /دولت با انبوه سازان وارد معامله شود

یک کارشناس حوزه مسکن، به «اقتصاد 100» گفت: خانه 25 متری چیزی شبیه به یک آشپرخانه بزرگ است که نه تنها در شان مردم ایران نیست بلکه به نتیجه هم نخواهد رسید. باید دید ارائه دهندگان این طرح‌ها خودشان در چه خانه‌هایی سکونت دارند.

حامیان «مسکن 25 متری» در چه خانه‌هایی سکونت دارند؟ /دولت با انبوه سازان وارد معامله شود

به گزارش اقتصاد 100، قیمت های سرسام آور و نجومی در بازار مسکن ، حالا دیگر خانه دار شدن را برای قشر زیادی از مردم تبدیل به رؤیا کرده است.

وضعیت بحران زده بازار مسکن حتی با آمدن و رفتن دولت ها هم سروسامان نمی گیرد، نه مسکن مهر گره ای از مشکل مردم باز کرد نه نهضت ملی مسکن. 

در این میان بحث ساخت مسکن 25 متری حاشیه ای بزرگ و جنجالی در بازار ملک شده است.

مسکن 25 متری توهین بزرگ به مردم است

ناصر چمنی، کارشناس بازار مسکن درباره این طرح به خبرنگار «اقتصاد 100» گفت: طرح مسکن 25 متری در شرایط فعلی برای مردم ایران یک طرح توهین‌آمیز است. به ادعای تمام افراد فعال در سیستم اقتصادی ما در مملکتی زندگی می‌کنیم که چه از لحاظ نفتی و چه از لحاظ معدنی هر آن چیزی که لازمه شکوفایی یک کشور است در آن وجود دارد.

عضو سابق شورای عالی کار عنوان کرد: کشورهای حوزه خلیج فارس فقط نفت دارند اما کشور ما در کنارش چهار فصل، معدن طلا، مس، ذغال سنگ و هر آن چیزی که بخواهید را دارد. در کشوری با چنین سرمایه‌های عظیم و مردمی با فرهنگ که از دوران قدیم در خانه‌های بزرگ و حیاط دار زندگی می‌کردند که بعدها بر اثر فشارهای اقتصادی به خانه‌هایی با متراژ 70 متر تبدیل شد، صحبت از مسکن 25 متری فارغ از اینکه نتیجه‌ای در بر داشته باشد یا خیر، یک توهین بزرگ به مردم است.

وی ادامه داد: اصلا 25 متر در حدی نیست که بتوان نام آن را مسکن گذاشت. مگر می‌شود در کشوری با این حجم از زمین و امکانات از مسکن 25 متری صحبت کرد؟ از نظر من این پروژه به هیج وجه جواب نخواهد داد مثل تمام پروژه‌هایی که در دولت‌های سابق ناموفق بود.

حامیان طرح‌ مسکن 25 متری خودشان در چه خانه‌هایی سکونت دارند؟

این کارشناس عنوان کرد: پُشتِ هر پروژه‌ای یک بحث اجرایی باید وجود داشته باشد اما متاسفانه چون سیستم اجرایی و نظارتی دقیق بر اجرای پروژه‌ها در کشور ما وجود ندارد اکثرا آن‌ها بلاتکلیف می‌مانند؛ از مسکن مهر دولت احمدی نژاد تا نهضت ملی مسکن دولت آقای رئیسی که هیچکدام به نتیجه‌ای که روی کاغذ از آن به عنوان یک پروژه‌ی ملی نام می‌بردند، نرسید و سرانجام خوبی نداشت، این پروژه هم جواب نخواهد داد. ضمن اینکه بعید است اصلا استقبالی هم از آن صورت گیرد.

چمنی افزود: خانه 25 متری چیزی شبیه به یک آشپرخانه بزرگ است که نه تنها در شان مردم ایران نیست بلکه به نتیجه هم نخواهد رسید. باید دید ارائه دهندگان این طرح‌ها خودشان در چه خانه‌هایی سکونت دارند که چنین ایده‌هایی را برای مردم مطرح می‌کنند.

وضعیت مسکن روز به روز بدتر می‌شود

این کارشناس مسکن خاطرنشان کرد: دولت فرافکنی می‌کند، نه تنها این دولت بلکه منظور تمام دولت‌هاست. بحث مسکن تنها موضوعی است که دولت باید مستقیما به آن ورود کند تا بتواند کاری انجام دهد. آیا با میزان درآمد نفتی کشور در زمان احمدی نژاد نمی‌شد بهتر اقدام کرد؟ میزان درآمد نفتی که در دولت احمدی نژاد وجود داشت در طول تاریخ گمان نمی‌کنم در دولت دیگری تکرار شود. بنابراین باید مقایسه کرد با آن میزان درآمد نفتی مسکن‌هایی که ساخته شد را نمی‌توان بهتر مدیریت کرد؟

وی توضیح داد: دولت روحانی که اصلا وارد بحث مسکن نشد. طرح نهضت ملی مسکن دولت رئیسی هم تا به امروز نتیجه مطلوبی بر جای نگذاشته است. بحث ساخت یک میلیون مسکن در سال هم که همه شاهد بودند و کارشناسان هم تاکید داشتند که امکان پذیر نیست. دولت باید در زمینه مسکن فکری اساسی انجام دهد که متاسفانه نه تنها انجام نمی‌شود بلکه سعی می‌کنند با این گونه اقدامات رفع مسئولیت کنند و روز به روز هم وضعیت مسکن را بدتر از قبل می‌کنند. 

ناصر چمنی

قشر کارگر با این درآمد مسکن 25 متری هم نمی تواند بخرد

چمنی عنوان کرد: در حال حاضر 50 درصد جمعیت ایران را کارگران تشکیل می‌دهند که با حداقل حقوق و زیر خط فقر زندگی می‌کنند. درآمد این افراد به طور مشخص چیزی بین 10 میلیون و در بهترین حالت 20 میلیون تومان است. می‌‌گویند می‌خواهند برای اقشار کم‌ درآمد جامعه مسکن 25 متری بسازند اما  قیمتی که در بازار برای این واحدها در نظر گرفته می‌شود به هیچ عنوان برای قشر کارگر به صرفه نیست و حتی توان خریدش را هم ندارند.

وی اضافه کرد: دولت به این مسائل فکر نمی‌کند. کمک به این معنی نیست که شما متراژ مسکن را کاهش دهید. مشکل بالا بودن قیمت مسکن است که توانایی خرید برای نیمی از جامعه که درآمد کارگری دارند، امکان پذیر نیست.

حتی قادر به کنترل قیمت طلا و دلار هم نیستند

این کارشناس عنوان کرد: سیاست‌های اشتباهی که در بحث اقتصاد رخ داده وضعیت مسکن را به اینجا رسانده است. معلوم نیست حتی تا یک ساعت آینده دلار و طلا چه قیمتی دارند. زمانی که حتی قادر به کنترل این موارد نیستیم طبیعی است که قادر به کنترل قیمت مسکن هم نخواهیم بود.

وی اضافه کرد: اگر به دنبال کمک به کارگر هستیم باید کاری کنیم لااقل توانایی پرداخت اقساط وام مسکن را داشته باشند. اما متاسفانه می‌خواهند با پاک کردن صورت مسئله فقط ادعا کنند کاری را انجام داده‌اند. 

دولت باید مستقیما با انبوه سازان وارد معامله شود

این عضو سابق شورای عالی کار گفت: در کشور ما زمین‌های بسیار زیادی برای مسکن سازی وجود دارد. اگر دولت بخواهد معضل مسکن را حل کند باید خودش پا به میدان گذاشته و افرادی که توانایی ساخت مسکن دارند مثل انبوه‌سازان که قطعا توانایی مالی و تجربه کاری بیشتری دارند را شناساسی کرده و  با گروهی از آن‌ها که کارنامه قابل قبولی دارند مستقیما قرارداد ببندد.

وی تاکید کرد: نکته مهم اینجاست زمانی که اقدامی قرار است در کشور صورت گیرد پیش از آن که به مرحله اجرا برسد زمینه‌هایی برای رانت خواری به وجود می‌آید. این واقعیتی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. به همین دلیل اعتقاد دارم دولت باید مستقیما با انبوه سازان وارد معامله شود.

درب وزارت راه و شهرسازی را ببندید خیال همه را راحت کنید

چمنی بیان کرد: اگر قرار نیست وزارت راه و شهرسازی مسکن بسازد پس برای چه ایجاد شده است؟ وضعیت راه‌های کشور هم که با توجه به تصادفات جاده‌ای کاملا مشخص است و صحبت در مورد آن خودش احتیاج به یک کتاب دارد. در بحث مسکن هم که دائم به دنبال سلب مسئولیت از خود هستند. خب درِ وزارت خانه به این بزرگی را ببندید خیال همه را راحت کنید. 

قرار نیست دولت آپولو هوا کند

این کارشناس مسکن گفت: با حقوق 15 میلیون تومان کارگر قادر به پرداخت اقساط 21 درصد نیست. بنابراین دولت باید مستقیما وارد عمل شود و خانه‌ها را با اقساط کم بهره در اختیار قشر کم درآمد قرار دهد.این اتفاق قطعا شدنی است و چیزی نیست که دست نیافتنی باشد. بحث ساخت مسکن است قرار نیست آپولو هوا کنیم. 

 چرا تاوان کسری بودجه را قشر کم درآمد باید بدهد؟

چمنی گفت: فرض کنید بنده پدر یک خانواده هستم اگر من قادر به تهیه مایحتاج خانواده خود به صورت کامل نیستم آیا این مشکل من به عنوان یک پدر است یا فرزندی که نمی‌تواند سر سفر غذا بخورد؟ اگر ساده تر بخواهیم به مبحث کسری بودجه نگاه کنیم باید گفت این مشکل منِ شهروند نیست. ما در انتخابات شرکت می‌کنیم که همین مسائل مدیریت شود خب اگر به هر دلیلی قادر به مدیریت نیستید و مملکت با کسری بودجه مواجه می‌شود، چرا تاوانش را منِ کم درآمد باید بدهم؟ اگر امروز در پیشانی من مُهر کم درآمد زده شده بخاطر مدیریت اشتباه دولت است.

دولت باید در بحث کسری بودجه به مردم پاسخگو باشد

این فعال حوزه کارگری گفت: کسری بودجه مشکل مردم نیست، مشکل دولت‌هاست که چرا و چگونه مدیریت کرده‌اند که با وجود این همه ذخایر نفتی و گازی و طبق ادعا‌های خود مسئولین فروش نفت که ظاهرا بد هم نیست باز هم کسری بودجه دارند.

وی در پایان تاکید کرد: در واقع باید خود مسئولین و دولت پاسخگو باشند که چرا نتوانستند درست مدیریت کنند و دچار کسری بودجه شدیم نه اینکه تازه یک سری از امکانات هم بخاطر کسری بودجه از مردم دریغ شود.



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما