مقایسه درآمد مشاوران املاک و حقوق معلمان

فاجعه در بازار مسکن /با مسکن 25 متری بازار را بهم ریخته اند

یک کارشناس مسکن به اقتصاد 100 گفت: نام مسکن 25 متری را نمی‌توان خانه گذاشت، لانه است. این توهین به مردم ماست.

فاجعه در بازار مسکن /با مسکن 25 متری بازار را بهم ریخته اند

مجید گودرزی کارشناس حوزه مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد 100 با بیان اینکه چالش اصلی در بحث مسکن، مباحث مرتبط با قانونگذاری است، گفت: ما متاسفانه در حوزه مسکن با یک بی قانونی مفرط مواج هستیم که شاید صدها سال ادامه داشته است. می توان گفت مسکن همواره یکی از آزادترین و رها شده‌ترین بخش‌های اقتصاد بوده و هر کسی به هر نحوی که خواسته قیمت گذاری انجام داده است. حتی اخیرا که قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها تصویب شده، متاسفانه نه دستگاه قضایی و نه دولت اهتمام لازم را بر این موضوع ندارند و به نظر می رسد دولت در طرف ذینفعان آشفتگی بازار مسکن قرار گرفته و ما همچنان شاهد قیمت‌های تصاعدی در بازار مسکن هستیم؛ قیمت هایی که بخش بزرگی از رفاه مردم را با چالش روبرو و حتی حذف کرده است.

هشدار احمد خرم، درباره نقش دلال ها در بازار مسکن/ به داد مردم برسید، مردم خسته شده اند

وی در ادامه تاکید کرد: زمانی که سهم مسکن از سبد خانوارها به طور میانگین 42 درصد اعلام می‌شود باید در نظر داشت که این رقم در شهرهای بزرگ بسیار بیشتر بوده و در خیلی از مناطق 100 درصد درآمد افراد را در بر می گیرد که یک فاجعه واقعی است و قطعا ابعاد اجتماعی به شدت وحشتناکی به دنبال خواهد داشت.

سابقه اصلاح طلبان در حوزه مسکن غیرقابل دفاع است

مجید گودرزی با اشاره به عدم ارائه برنامه‌ خاص از سوی دولت پزشکیان برای ساماندهی وضعیت مسکن عنوان کرد: سابقه اصلاح‌طلبان در حوزه مسکن، متاسفانه غیرقابل دفاع است. همان طور که عبدالعلی زاده وزیر مسکن آقای خاتمی اعلام کرد، دستور داده بود به حریم شهرها حتی یک وجب هم اضافه نشود و همین مسئله موجب کمبود عمدی در عرضه زمین شد.

این کارشناس حوزه مسکن یادآور شد: چالش بزرگی که امروز تبدیل به یک بحران ملی شده، کمبود زمین و سهم بیش از 60 درصدی زمین در بهای تمام شده مسکن است. از طرفی دیگر عباس آخوندی با تکالیف قانونی و حتی اصول قانون اساسی که برای دولت یک سری تکالیفی را تعیین می‌کند کاملا مخالف بود و متاسفانه شاهد بودیم که جهش‌های عظیمی در دولت آقای روحانی اتفاق افتاد و در طول هشت سال مسکن 725 درصد رشد کرد یعنی سالانه چیزی بالغ بر 90.6 درصد. این آمار نه تنها برای دولت آقای روحانی بلکه برای هر دولتی در دنیا یک کارنامه سیاه و یک بحران واقعی محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: نگرانی ما پیش از انتخابات دقیقا همین مورد بود. البته با توجه به اصلاح موضع خانم صادق (وزیر راه و شهرسازی پزشکیان) که در دولت آقای رئیسی کاملا مخالف طرح هایی مانند نهضت ملی مسکن بود و حالا قول‌هایی داده مبنی بر اینکه نظرش در خصوص طرح‌های ملی مسکن تغییر پیدا کرده، ما هم امیدوار شدیم. اما فارغ از اینکه دولت قولی بدهد یا خیر به هر حال مسکن جزء لاینفک  عملکرد دولت‌ها در تمام دنیاست. در حال حاضر نارضایتی در بخش مسکن در ایران به اوج خود رسیده با وجود اینکه ظرفیت‌ها در این بخش فوق العاده عظیم و بالاست.

مواضع آخوندی باعث بحران ملی در حوزه مسکن شد

مجید گودرزی بیان کرد: چه در برنامه توسعه پنج ساله هفتم چه در قانون اساسی به صراحت تکالیف برای دولت‌ها مشخص شده است. اینکه قرار باشد ترک فعلی از سوی دولت انجام شود و مردم آسیبی ببینند، پذیرفتنی نیست و می‌توان از طریق قانون پیگیری کرد. منتهی شاهد بودیم که درمورد آقای آخوندی این ترک فعل اتفاق نیافتاد و مواضع غلط او باعث بحران ملی در حوزه مسکن شد. 

مجید گودرزی

درآمد مشاورین املاک از یک معامله به اندازه 30 سال درآمد یک معلم است

او همچنین با اشاره به نقش مشاوران املاک در نابسامانی بازار مسکن گفت: متاسفانه یک بعد مهم آشفتگی در بازار مسکن بانک‌ها و و ذینفعان بزرگ و از سویی دیگر کم‌کاری های دولت در خصوص اجرای قوانین است. اما مشاورین املاک قیمت سازی می‌کنند و به هر حال  به واسطه این که کمیسیون‌ این افراد ارتباط مستقیم با افزایش قیمت مسکن دارد قاعدتا تلاش خواهند کرد درآمد بیشتری از این محل داشته باشند. کما اینکه یک معامله در مناطق مرفه و گران قیمت تهران شاید به اندازه سی سال درآمد یک کارگر ، معلم و بازنشسته باشد. این رویه غلطی است که باید اصلاح شود. سهم مشاورین املاک در تولید و عرضه مسکن به اندازه یک مشاوره است و نباید به گونه ای باشد که با یک معامله به اندازه سی سال زحمت یک معلم درآمد داشته باشند. 

بازار مسکن را با آگهی های کاذب و معاملات صوری بهم می ریزند

وی ادامه داد: ما شاهد هستیم که به صورت قارچ گونه املاکی های مجاز و غیر مجاز در شهرهای ایران رشد پیدا کرده‌اند. باید برای این افراد سقفی تعیین کرد و ارتباط بین کمیسیون و قیمت مسکن کاملا قطع شود. در غیر این صورت طبیعی است که همواره تلاش خواهند کرد قیمت مسکن را گران تر کنند. کما اینکه با درج آگهی‌های کاذب و معاملات صوری می‌شود بازار مسکن را بهم ریخت و قطعا از این ابزار استفاده خواهد شد. 

مسکن 25 متری توهین به مردم است

این کارشناس مسکن با انتقاد از طرح مسکن 25 متری عنوان کرد: نام مسکن 25 متری را نمی‌توان خانه گذاشت، لانه است. این توهین به مردم ماست. با وجود این که ظرفیت زمین، ساخت‌وساز و تمام ظرفیت‌ها در حوزه مسکن فوق‌العاده بالاست، این که دارند تلاش می‌کنند کپی برداری غلطی از ساخت و ساز در کشورهای جنوب شرقی آسیا انجام دهند، پذیرفتنی نیست. طبق قانون باید یک سری رفاهیات در محل سکونت افراد وجود داشته باشد که حذف حداکثری آن‌ها آسیب زننده است. از طرفی هم این طرح مخالف صریح و 100 درصدی قوانین بالا دستی مثل فرزندآوری است. اصولا تشکیل خانواده و فرزندآوری در واحدهای 25 متری عملا غیر ممکن است. 

مدارس غیر انتفاعی تبدیل به زندان‌های غیرانتفاعی شده‌اند

گودرزی اضافه کرد: از نظر بنده این طرح کاملا غلط و یک ظلم است که موجب بیشتر شدن مشکلات تشکیل خانواده می‌شود. حتی در حال حاضر هم ما شاهد هستیم که با آپارتمانی شدن واحدها و فاصله گرفتن از معماری ایرانی اسلامی میزان افسردگی در خانواده‌های ایرانی به ویژه در خانم های ساکن خانه‌های آپارتمانی بسیار بیشتر است. متاسفانه این رویه غلط به خیلی از واحدهای آموزشی کشور هم کشیده شده و بسیاری از مدارس غیر انتفاعی ما تبدیل به زندان‌های غیرانتفاعی شده‌اند زیرا رفاهیاتی مانند زمین بازی، حیاط ، پارکینگ و خلیی مواردی که لازمه واحدهای آموزشی است از این مدارس حذف شده‌اند و بیشتر از این واحدها سودجویی انجام می‌شود. امیدواریم جلوی این سودجویی‌ها که نسل آینده را با چالش روبرو کرده گرفته شود.  

وی همچنین تاکید کرد: حتی واحد آپارتمانی که متراژ مناسبی داشته باشند به علت عدم وجود فضای سبز و حذف برخی رفاهیات غیرقابل قبول هستند چه برسد به واحدهای 25 متری که ابدا قابل قبول نیستند و یک توهین به مردم ما محسوب می‌شوند. 

سوء استفاده از واحدهای 25 متری هم محرز است

گودرزی در پایان با تاکید بر اینکه طرح مسکن 25 متری تاثیری بر ساماندهی بازار مسکن نخواهد داشت، گفت: در واقع با گران فروشی کردن در این حوزه‌ها قصد دارند گران فروشی بیشتر در خانه‌های بزرگ مقیاس را توجیه کنند. متاسفانه سوء استفاده از این واحدها هم محرز است و می بینیم قیمت هایی که برای این واحدها در نظر گرفته شده هیچ تاثیری در کاهش فشار بر مردم ندارد. 

خواهش بنده این است مسئولین امر در اجرای قانون به ویژه در متراژ زمین‌ها و رفاهیاتی که باید در واحدهای مسکونی وجود داشته باشد، پافشاری کنند. در غیر این صورت ما با نسلی روبرو خواهیم بود که با مشکلات روحی و روانی مواجه هستند. 

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما