مسکن دولتی را حتما باید راه انداخت

راهکار حل بحران مسکن از نگاه وزیر خاتمی /80 درصد قیمت مسکن را به جوانان وام بدهیم

چهره اقتصادی اصلاح طلب عنوان کرد: بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام پول‌هایی که در می‌آورند را کجا هزینه می‌کنند؟ این پول‌ها باید وارد حوزه مسکن شود.

راهکار حل بحران مسکن از نگاه وزیر خاتمی /80 درصد قیمت مسکن را به جوانان وام بدهیم

به گزارش اقتصاد 100، احمد خرم، وزیر راه دولت اصلاحات، با اشاره به چالش‌های پیچیده بازار مسکن در ایران راهکارهایی را برای خروج کشور از این بحران مطرح کرد.

 وزیر راه دولت اصلاحات در بخشی از گفت و گوی خود با پایگاه خبری اقتصاد 100 با بیان اینکه هیچ جوانی بدون اینکه مورد حمایت تسهیلاتی قرار بگیرد، نمی تواند صاحب مسکن شود، عنوان کرد:  باید 80 درصد قیمت مسکن را به جوانان وام بدهند که این نرخ سود بانکی وام هم نباید بیشتر از 4 درصد باشد. در غیر این صورت جوانان امکان خانه دار شدن ندارند. مسکن دولتی را حتما باید راه انداخت.

پول های بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام کجا هزینه می شود؟

خرم گفت: بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام پول‌هایی که در می‌آورند را کجا هزینه می‌کنند؟ این پول‌ها باید وارد حوزه مسکن شده، در بانک سپرده گذاری شود و به ازای هر یک میلیارد تومان سپرده ‌گذاری ، 4 الی 5 میلیارد تومان خط اعتباری تسهیلاتِ ساخت و خرید مسکن بدهند. باید 80 درصد پول مسکن را به مردم تسهیلات بدهند، اما نه تسهیلات 18 درصد که در واقعیت به 25 درصد هم می‌رسد.

احمد خرم

این چهره اصلاح طلب با بیان اینکه دولت باید از پول‌هایی که در اختیار دارد سپرده گذاری انجام داده و در ازای این سپرده گذاری چهار تا پنج برابر خط تسهیلات ایجاد کند، تاکید کرد: این موضوع برای دولت هزینه تلقی نمی‌شود. مردم وام دریافت می‌کنند و بعد از خرید خانه و پرداخت اقساط این پول به خزانه دولت باز می‌گردد. دولت به جای اینکه بودجه خود را هزینه جاری کند باید با سرمایه‌گذاری از طریق سپرده‌گذاری هزینه تولید مسکن، خدمات عمومی، زیرساخت‌ها، آب، برق و گاز را تامین کند. 

بی توجهی به صنعتی سازی در بازار مسکن

وزیر دولت اصلاحات گفت: از سوی دیگر سنتی سازی و بی توجهی به صنعتی سازی مسئله مسکن را دچار مشکل کرده است. زمانی که ما از دانش و تکنولوژی نوظهور استفاده می‌کنیم؛ اولا سرعت انجام کار بالا می رود، دوما کیفیت ارتقاع می‌یابد، سوما استفاده از دانش و تکنولوژی جدید ارزان‌تر شدن کالای تولیدی را به دنبال دارد و چهار اینکه مدیران با واگذاری کار به بخش خصوصی بیکار می‌شوند و بعد از چند ماه کارآفرینی در بین مدیران و کارشناسان گسترش پیدا می‌کند.

وی عنوان کرد: این طور نمی‌شود که ما فقط بگوییم 25 درصد تسهیلات باید به مسکن اختصاص یابد. خب هیچ بانکی هم به این مسئله عمل نکرد، مشخص است هیچ بانکی پول خودش را به مسکن نمی‌دهد در حالی که می‌تواند به بخش بازرگانی و تجارت بدهد و به جای 25 درصد، سود 50 درصدی نصیبش شود. به همین علت تسهیلات بانک مسکن از 6/7 درهم درصدِ کلِ وام به 4 درصد کاهش می‌یابد.

مشروح این گفتگو را در اقتصاد 100 با تیتر «هشدار احمد خرم، درباره نقش دلال ها در بازار مسکن /به داد مردم برسید، مردم خسته شده اند» بخوانید. 

 



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

تک نرخی شدن قیمت ارز به سود معیشتِ شهروندان است؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما