بیت کوین در دوراهی/ جهش با نرخ‌ های پایین یا سقوط با تورم؟

اقتصاد 100- سود باز در معاملات فیوچرز بیت کوین افزایش یافته که نشان‌دهنده افزایش اعتماد معامله‌گران به پیش‌بینی جهت حرکت قیمت این ارز دیجیتال است. تحلیلگران بر این باورند که تغییرات سیاست پولی فدرال رزرو آمریکا ممکن است بیت کوین را به سمت یک شکست صعودی سوق دهد. باید دید کدام یک از عوامل تأثیرگذار قوی‌تر خواهند بود و روند بیت کوین را به کدام سمت هدایت خواهند کرد.

بیت کوین در دوراهی/ جهش با نرخ‌ های پایین یا سقوط با تورم؟

چالش روند صعودی بیت کوین

از نوامبر ۲۰۲۲،  قیمت بیت کوین  (BTC) تقریباً ۳۰۰٪ از پایین‌ترین سطح در حدود ۱۵٬۴۷۰ دلار افزایش یافته است. بر اساس تحلیل تکنیکال فیرلید استراتجیز (Fairlead Strategies)، اکنون این روند صعودیِ قابل توجه با یک سیگنال «استکوستیک اشباع خرید نزولی» به چالش کشیده شده است.

استوکستیکس (Stochastics) یک اسیلاتور مومنتوم است که تحلیلگران تکنیکال و معامله‌گران از آن برای مقایسه نرخ بازار ارز دیجیتال  با محدوده قیمت در یک دوره خاص، معمولاً ۱۴ روز، هفته یا ماه استفاده می‌کنند. این اندیکاتور بین ۰ تا ۱۰۰ در نوسان بوده و مقادیر بالای ۸۰ نشان‌دهنده شرایط اشباع خرید است.

«اشباع خرید نزولی» باعث می‌شود که نوسان‌گر از محدوده اشباع خرید بالای ۸۰ پایین بیاید که نشانه‌ای از تضعیف روند صعودی و احتمال کاهش قیمت است.

استوکستیک ۱۴ ماهه بیت کوین به زیر ۸۰ رسیده است. اگر این وضعیت تا پایان آگوست ادامه داشته باشد، استوکستیک اشباع خرید نزولی تایید خواهد شد.

تحلیلگران فیرلید اظهار داشتند: نمودار ماهانه بیت کوین، اشباع خرید نزولی را روی استوکستیک ماهانه نشان می‌دهد که در انتظار تایید است. اگر در پایان ماه تایید شود، این مورد یک کاتالیزور منفی و نشان‌دهنده محدوده معاملاتی پایان روند صعودی دوره‌ای از کف سال ۲۰۲۲ خواهد بود.

روند صعودی بیت کوین از ماه مارس متوقف شده است، به طوری که گاوها به طور مکرر نتوانستند جای پای خود را بالای ۷۰٬۰۰۰ دلار محکم کنند. این مورد در مقاومت خط روند نمودار ماهانه نشان داده شده است.

طبق گفته فیرلید، اشباع خرید نزولی روی اندیکاتور استوکستیک با نوارهای کم عمق‌تر در هیستوگرام مکدی (MACD) و یک ابر مسطح ایچیموکو (ناحیه سایه‌دار آبی) همراه بوده که نشانه‌ای از «محیطی چالش برانگیز در آینده» است.

هیستوگرام مکدی به طور گسترده برای اندازه‌گیری قدرت روند و تغییرات استفاده می‌شود. همپوشانی بالا و زیر خط صفر نشان‌دهنده تغییرات روند صعودی و نزولی و ارتفاع کندل‌ها نشان‌دهنده قدرت حرکت است. ابر ایچیموکو نیز یک شاخص حرکتی است.

بیش از ۱ میلیارد دلار به سود باز بیت کوین اضافه شد

معامله‌گران فیوچرز بیت کوین در ساعاتی پس از انتشار صورتجلسه نشست ماه جولای توسط فدرال رزرو (FOMC) ایالات متحده که برخی معتقدند کاهش نرخ بهره در سپتامبر را تایید می‌کند، بیش از یک میلیارد دلار به سود باز (OI) بیت کوین اضافه کردند.

در ۲۲ آگوست (۱ شهریور)، سود باز معاملات فیوچرز بیت کوین به ۳۱.۹۲ میلیارد دلار رسید که نسبت به ۱۲ ساعت قبل ۱.۲۶ میلیارد دلار افزایش داشت.

 

سود باز تعداد کل قراردادهای مشتقه تسویه نشده است. افزایش سود نشان‌دهنده اطمینان بیشتر معامله‌گران در پیش‌بینی جهت قیمت بیت کوین، چه بالا و چه پایین است.

بر اساس داده‌های کوین‌گلس (CoinGlass)، در دوره ۱۲ ساعته، معامله‌گران لانگ (خرید) با سهم ۵۰.۶۳٪ از کل موقعیت‌های فیوچرز، در مقایسه با ۴۹.۳۷٪ موقعیت‌های شورت (فروش)، برتری جزئی داشتند.

مارکوس تیلن، تحلیلگر ارشد تن‌اکس ریسرچ (10X Research) در گزارش ۲۲ آگوست (۱ شهریور) اظهار داشت که صورتجلسه فدرال رزرو «کاهش نرخ بهره را در سپتامبر تقریباً قطعی می‌کند».

تیلن بیان کرد: اکثریت قریب به اتفاق اعضای FOMC از کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر حمایت کردند و حتی برخی از اعضا کاهش ماه جولای را به عنوان یک گزینه قابل قبول در نظر گرفتند.

به نظر می رسد بیت کوین آماده شکست صعودی است. صورتجلسه FED چند ساعت پیش با لحنی بسیار نرم منتشر شد.

هنگامی که نرخ بهره کاهش می‌یابد، سرمایه‌گذاران معمولاً از دارایی‌های امن مانند اوراق قرضه و سپرده‌های مدت‌دار دوری جسته و به دارایی‌های ریسک پذیرتری مانند بیت کوین روی می‌آورند.

تیلن اظهار داشت: انتظار می‌رود سخنرانی جمعه آینده پاول این چشم‌انداز بد و دارایی‌های پرریسک مانند سهام و بیت کوین را تقویت کند، زیرا سیاست پولی زمینه مطلوبی را فراهم می‌کند.

در مقابل، در ۱۵ آگوست (۲۵ مرداد)، جاستین الیوت (Justin Elliot)، مدیر پورتفولیوی شرکت مدیریت سرمایه کالدول (Caldwell)، اظهار داشت که هیچ چیزی برای حمایت از «سطح تهاجم» مورد انتظار فدرال رزرو برای کاهش نرخ‌ها وجود ندارد.

 

منبع:گسترش نیوز



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

به ظر شما کدام پرونده فساد اقتصادی، رسوایی بزرگتری به بار آورد؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما