اختصاصی اقتصاد100؛

ریزش سنگین بورس قابل پیش بینی بود/ با آمدن دولت جدید می توان به بهبود بورس امیدوار بود

میر معینی، کارشناس بورس گفت: می توانیم امیدوار باشیم در صورتی که تحولات سیاسی منفی نداشته باشیم با روی کار آمدن دولت چهاردهم بازار سرمایه اُفت قابل ملاحظه‌ای نداشته باشد.

ریزش سنگین بورس قابل پیش بینی بود/ با آمدن دولت جدید می توان به بهبود بورس امیدوار بود

به گزارش اقتصاد100، حمید میرمعینی، کارشناس بازار سهام در پاسخ به سوالی درباره علت ریزش‌های شدید بورس در روزهای اخیر به خبرنگار اقتصاد100 گفت: ریزش‌های اخیر تنها مربوط به بازار سرمایه ایران نیست. تمام بازارهای مالی دنیا از جمله ایران تحت تاثیر تحولات سیاسی منطقه و ابر ریسکی که اتفاق افتاده قرار گرفته است. یکی از دلایل ریزش بازارهای مالی کشورهای توسعه یافته هم تنش های اخیر منطقه خاورمیانه است تا جایی که می توان افزایش نرخ طلا در بازارهای جهانی و افزایش قیمت نفت جهانی را نیز به تحولات سیاسی منطقه و تنش‌های اخیر مربوط دانست.

ریزش شدید بورس قابل پیش بینی بود

وی افزود: به هر حال ایران هم در کانون این تحولات بوده و قابل پیش بینی بود با افزایش تنش‌ها و اتفاقاتی از این قبیل بازار سرمایه به شدت تحت تاثیر قرار بگیرد. این طبیعت بازارهای مالی است که نسبت به جنگ، انتصابات، تظاهرات، بلایای طبیعی و هر عاملی که باعث شود سود آوری شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در آینده تحت تاثیر آن قرار بگیرد واکنش نشان می‌دهند. 

میرمعینی عنوان کرد: ما شاهد بودیم در روزهای گذشته که ترور اسماعیل هنیه اتفاق افتاد بازار سرمایه به اصلاح کِرَش یا اُفت قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرد. اگر چه اگر این تنش‌ها هم اتفاق نمی‌افتاد بازار سرمایه ما به تَبَعِ اقتصاد ضعیف و بحرانی کشور شرایط مساعدی نداشت.

اشتباه مدیریت سازمان بورس در ریزش آن بی تاثیر نبود

این کارشناس بورس خاطر نشان کرد: طی سه سال گذشته بخاطر سیاست گذاری اقتصادی اشتباهی که در دولت سیزدهم اتفاق افتاد و همین‌طور محدودیت‌های ناشی از تحریم عملا بازار سرمایه رو به نزول بود و آن کارکرد و اثرات لازم اقتصادی را نداشت. به نوعی بازار سرمایه نتوانست بنگاه‌های اقتصادی را تامین مالی کرده و جذب سرمایه‌گذاری انجام دهد و حتی سرمایه‌های خُرد و پراکنده جامعه هم به سمت بازار سرمایه نیامدند. از مهم‌ترین عواملی که در دولت سیزدهم موجب ضعف شدید بازار سرمایه شد می‌توان بحث قیمت‌گذاری دستوری، چند نرخی بودن نرخ ارز، افزایش نرخ سوخت و خوراک صنایع کشور، افزایش فشار مالیاتی، افزایش تعرفه‌های وارداتی، کاهش مشوق‌های صادراتی و کسری بودجه را نام برد. البته علاوه بر مشکلاتی که در بدنه سیاست گذاری اقتصادی دولت سیزدهم وجود داشت و همچنین سایه سنگین تحریم‌ها بر اقتصاد کشور، عملکرد مدیریت سازمان بورس هم خالی از اشتباه نبوده و بخاطر انفعالی که به عنوان مدیریت بازار سرمایه داشت نتوانست به درستی اوضاع را کنترل و مدیریت کند. بنابراین مجموعه ای از عواملی چون تنش‌های سیاسی، محدودیت تحریمی، سیاست گذاری غلط اقتصادی دولت سیزدهم، عملکرد ضعیف متولی سازمان بورس موجب شد شاهد بازاری کم رمق و کم تاثیر باشیم.

به گفته میرمعینی؛ لازمه مثبت شدن بورس در آینده به شکلی که در اقتصاد کشور تاثیر گذر باشد و بتواند سودآوری شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد، تغییرات اساسی در بحث سیاست گذاری اقتصادی است.

با آمدن دولت جدید می توان به بهبود بورس امیداور بود

میرمعنی در خصوص احتمال بهبود وضعیت بورس در دولت پزشکیان گفت: حتی با روی کار آمدن دولت جدید هم مثبت شدن بورس مسئله‌ای زمان بر است. اگر تنش‌ سیاسی نداشته باشیم و خدایی ناکرده به سمت جنگ نرویم انتظار می‌رود حتی با کاهش تعداد و تنوع سیاست گذاری های غلط دیگر شاهد اُفت بازار سرمایه  نباشیم. بنابراین حداقل این است که اگر کشور وارد یک مسیر پر التهاب سیاسی نشود بازار سرمایه اُفت چندانی نخواهد کرد چرا که سیاست گذاری‌های غلط در دوره های گذشته تاثیرات منفی خود را بر بورس گذاشته است. بنابراین ما می توانیم امیدوار باشیم در صورتی که تحولات سیاسی منفی نداشته باشیم بازار سرمایه اُفت قابل ملاحظه‌ای نداشته باشد. به نظر می رسد با توجه به درایتی که در دولت چهاردهم وجود دارد و فارغ از فشارهایی که به لحاظ ناترازی سیستم بانکی، ناترازی انرژی و بودجه پیش روی دولت جدید هست و به این زودی ها هم بر طرف نخواهد شد شاهد بهبود اوضاع باشیم البته نه به این سرعت. دولت جدید باید در این زمینه با مردم صحبت کرده و عنوان کند تغییراتی که قرار است اعمال شود زمان بوده و نیازمند مشارکت عمومی است. یکی از مهم ترین عواملی که می تواند به خروج  دولت از بحران اقتصادی به ویژه بازار سرمایه کمک کند بحث مشارکت مردم است.



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما