رحیمی جهان آبادی:

عدم تصویب FATF به اقتصاد کشور آسیب زده/ حق انتخابی نداریم/ پیوستن به FATF یک ضرورت برای شرایط امروز است

نماینده سابق مجلس گفت: عدم تصویب FATF به نوعی خودتحریمی در داخل کشور ایجاد کرده که علاوه بر تحریم‌های قبلی ما خودمان سیستم مالی کشور را در تنگنای بیشتر قرار داده‌ایم و قطعا این عدم توصیب در سال‌های اخیر آسیب ‌های اقتصادی به کشور وارد کرده است.

عدم تصویب FATF به اقتصاد کشور آسیب زده/ حق انتخابی نداریم/ پیوستن به FATF یک ضرورت برای شرایط امروز است

به گزارش اقتصاد100، برخی کارشناسان معتقدند بسیاری از کشورها به دلیل قرارگرفتن ایران در لیست‌سیاه FATF، برای رابطه اقتصادی با ایران محتاطانه رفتار می‌کنند.

مخالفان، پیوستن ایران به FATF را راهی برای گسترده ساختن تحریم‌ها می‌دانند و درمقابل موافقان معتقدند برای برقراری روابط بانکی بین‌المللی راهی جز اجرای استانداردهای جهانی نداریم. 

جلیل رحیمی جهان آبادی، در مصاحبه با پایگاه خبری اقتصاد 100، در خصوص مخالفت ها با FATF گفت: برخلاف نگرانی عده‌ای در کشور با پیوستن به FATF آسیب امنیتی و سیاسی نمی بینیم. ما کشوری هستیم که تعاملات بانکی و اقتصادی شفاف داریم و مسئله پنهانی وجود ندارد که بخواهیم نسبت به آن ایجاد حساسیت کنیم. 

مشروح گفتگوی اقتصاد 100 با جلیل رحیمی جهان آبادی، نماینده مجلس یازدهم را بخوانید؛

*طی سال‌های گذشته بحث پیوستن به FATF بسیار مطرح شده اما به نتیجه ای نرسیده، آیا ممکن است در دوره دولت و مجلس جدید  به نتیجه مشخصی بیانجامد؟

ما برای همکاری با سیستم مالی جهان و همچنین به این خاطر که روابط ما با بانک‌های جهان و کشورهای دیگر تابع یک سری مقررات بین المللی هست باید در چهارچوب این مقررات فعالیت کنیم. FATF یکی از قراردادهایی است که عمده کشورهای جهان عضو آن هستند و شفافیت مالی و نظارت‌هایی که در قالب FATF در حال انجام است لازمه کار اقتصادی و بانکی در عرصه بین‌المللی است. 

همان گونه که در گذشته ایران بخش عمده‌ای از الزامات FATF را به صورت داوطلبانه اجرا می کرد، در حال حاضر هم پیوستن به FATF یک ضرورت برای شرایط امروز کشور است و تعامل بین مجلس و دولت می تواند این ضرورت را تبدیل به یک راهبرد و سیاست مشخص کرده و شرایط پیوستن ایران به FATF را فراهم کند.

ما در مجلس دهم پیوستن ایران به FATF را تصویب کردیم اما در حال حاضر در مجمع تشخیص مصلحت نظام باقی مانده و هنوز تصویب نهایی نشده است. امیداواریم با دیدگاه مثبتی که دولت جدید برای رفع این مشکل دارد و همچنین تعاملی که با مجلس برقرار می کند این مشکل حل شود. 

*از دیدگاه شما تاکنون کشور و مردم به دلیل عدم پیوستن به FATF چقدر متضرر شده‌اند؟

باید این واقعیت را بپذیریم که یا قصد داریم با اقتصاد جهان کار کرده و تجارت کنیم یا می خواهیم دور تا دور کشور را دیوار کشیده و بدون توجه به سیستم مالی جهانی و قوانین بین‌المللی خودمان درآمدزایی کرده و سیستم مالی را مدیریت کنیم.

باور بنده بر این است که بخشی از تعاملات بین‌المللی چاره‌ای برای بسیاری از کشورها باقی نگذاشته است و عدم پیوستن ایران به FATF در سال‌های اخیر سیستم بانک‌داری، تجار، انتقال پول به داخل کشور را دچار مشکل کرده و حتی تعداد زیادی از شرکای ما که نفت به آن‌ها فروخته می‌شود برای جابجایی پول در سیستم بانکی دچار مشکل می‌شوند. 

برخلاف نگرانی‌هایی که از سوی یک عده مطرح می‌شود ما با پیوستن به FATF آسیب امنیتی و سیاسی نمی بینیم. ما کشوری هستیم که تعاملات بانکی و اقتصادی شفاف  داریم و مسئله پنهانی وجود ندارد که بخواهیم نسبت به آن ایجاد حساسیت کنیم. ضمن اینکه الزامات بین‌المللی هم شرایطی را ایجاد کرده که ما حق انتخابی هم  نداریم که لازم  باشد سیستم بانکی و مالی کشور را در تنگنای بیشتر قرار دهیم.

بنابراین عدم تصویب FATF  به نوعی خودتحریمی در داخل کشور ایجاد کرده که علاوه بر تحریم‌های قبلی ما خودمان سیستم مالی کشور را در تنگنای بیشتر قرار داده‌ایم و قطعا این عدم توصیب در سال‌های اخیر آسیب ‌های اقتصادی به کشور وارد کرده است.

*دلیل مخالفت ‌ها با پیوستن به FATF چیست؟

دلیل مخالفت با این مسئله از چند منظر است. برخی می‌گویند ما کشوری تحت تحریم هستیم که برای تضمین ادامه حیات خود و کنترل فشار غربی ها در حال دور زدن تحریم ها در بخش های مختلف هستیم و عضویت در FATF  دور زدن تحریم ها را برای ما دشوار می کند، از آن جایی که غرب هم دست از تحریم بیشتر بر نمی دارد کشور تحت فشار بیشتری قرار می‌گیرد.

دلیل دومی که از سوی مخالفان مطرح می‌شود این است که ما در قبال پیوستن به FATF باید از غرب امتیاز بگیریم. نباید طوری باشد که هر قراردادی غربی ها جلوی ما گذاشتند امضا کنیم  و در مقابل آن‌ها در کوچک ترین امتیاز حاضر به همکاری با ما نباشند. این دیدگاه معتقد است که برای پیوستن به FATF  این نکته را باید به عنوان بخشی از گفتگوی خود با غرب قرار دهیم و در قبال رفع برخی از تحریم‌ها و کسب امتیازاتی به  FATF  بپیوندیم. این افراد در واقع با شیوه پیوستن به FATF مخالف هستند نه با اصل آن.

مخالفت عده‌ای دیگر نیز از این منظر است که ممکن است پیوستن به FATF برخی اطلاعات و جریانات مالی کشور را در اختیار غربی‌ها قرار دهد و با توجه به نفوذی که در شبکه‌ها و نهادهای بین‌المللی دارند قصد آسیب رساندن به ما را داشته باشند زیرا حجم دشمنی آن‌ها با ما مثل باقی کشورها نیست و از هر سیاست و ابزاری برای فشار به مردم و دولت ما استفاده می‌کنند. 

* شما دلایل مخالفان را منطقی می‌دانید؟ 

 از نظر بنده بخشی از این دلایل منطقی است و ما برای پیوستن به FATF باید یک ما به اِزایی از غرب طلب کنیم و این مسئله را به عنوان بخشی از مذاکره خود با آن ها قرار دهیم. از طرفی هم شاید این حرف منطقی باشد که چون ما در حال دور زدن تحریم ها هستیم باید کار مطالعاتی و دقیق انجام دهیم که پیوستن ما به FATF مسیرها و راهکارهای ما برای دور زدن تحریم ها را تضعیف نکرده و در اختیار غربی ها قرار ندهد.

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما