نگرانی اوپک از چشم‌انداز تابستانی تقاضای نفت

اقتصاد100- روز پنجشنبه اوپک ریسک‌های نزولی برای تقاضای نفت در تابستان را شناسایی کرد و تا حدودی روشن کرد که چرا مجددا تولید نفت را کاهش داده است.

نگرانی اوپک از چشم‌انداز تابستانی تقاضای نفت

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی به نقل از رویترز، اعضای اوپک پلاس که شامل اوپک بعلاوه روسیه و سایرین می‌شوند، کاهش تولید داوطلبانه جدیدی را در 2 آوریل اعلام کردند که از ماه می اجرایی می شود. این حرکت غیرمنتظره باعث شده است تا قیمت نفت از زیر 80 دلار به سمت بشکه ای 87 دلار افزایش یابد.

اوپک پلاس اطلاعات کمی در مورد دلایل این کاهش غافلگیرکننده ارائه کرد و در بیانیه‌ای گفت که این کاهش‌ها «اقدامی پیشگیرانه» برای حمایت از ثبات بازار است. برخی از نمایندگان اوپک به رویترز گفتند که دلایل دقیق این کاهش را نمی دانند.

اما سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در بحث پیرامون چشم‌انداز بازار تابستان در گزارش ماهانه خود در روز پنج‌شنبه، اعلام کرد که ذخایر نفت قوی‌تر به نظر می‌رسد و رشد جهانی با تعدادی چالش مواجه است.

اوپک با اشاره به سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) گفت: «ذخایر تجاری OECD در ماه‌های اخیر در حال افزایش است و تراز محصولات نسبت به  زمان مشابه در سال گذشته دچار تنگنای کمتری است.»

اوپک همچنین اعلام کرد که افزایش تقاضای فصلی معمول ایالات متحده می تواند از هر گونه ضعف اقتصادی ناشی از افزایش نرخ بهره ضربه ببیند و بازگشایی چین پس از لغو اقدامات سختگیرانه کرونایی هنوز نتوانسته است کاهش مصرف جهانی نفت خام در پالایشگاه‌ها را متوقف کند.

اوپک گفت: «باید توجه داشت که چالش‌های بالقوه برای توسعه اقتصاد جهانی شامل تورم بالا، تشدید سیاست پولی، عدم ثبات بازارهای مالی و سطوح بالای بدهی‌های دولتی و خصوصی است.»

با این حال، اوپک پیش بینی خود مبنی بر افزایش 2.32 میلیون بشکه در روز تقاضای نفت (2.3 درصد) در سال 2023 را حفظ کرد و پیش بینی خود را برای چین افزایش داد. رقم رشد جهانی برای دومین ماه متوالی بدون تغییر باقی ماند.

اوپک پیش‌بینی رشد اقتصادی 2023 را 2.6 درصد اعلام کرد و به ریسک‌های بالقوه نزولی اشاره کرد. با این حال، این سازمان گفت که ورشکستگی بانک های ایالات متحده در ماه مارس تأثیر اقتصادی محدودی داشته است.

پس از انتشار این گزارش، قیمت نفت خام برنت به زیر 87 دلار در هر بشکه کاهش یافت.

اوپک اعلام کرد تولید خود در ماه مارس با کاهش تولید در عراق و آنگولا با کاهش 86 هزار بشکه در روز به 28.80 میلیون بشکه در روز رسید. صادرات شمال عراق متوقف شد، در حالی که آنگولا یک تأسیسات را برای تعمیر و نگهداری تعطیل کرد.

این گزارش برآورد خود را از میزان نفت خام مورد نیاز اوپک برای پمپاژ در سال 2023 حفظ کرد تا تعادل بازار را در 29.3 میلیون بشکه در روز ثابت نگه دارد و نشان می دهد در صورت ادامه تولید اوپک با نرخ ماه مارس یا کاهش بیشتر، کسری وجود خواهد داشت.

پایان پیام



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

تک نرخی شدن قیمت ارز به سود معیشتِ شهروندان است؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما