تصمیم نهایی دولت برای 3 نرخی کردن قیمت بنزین

اقتصاد100- سه نرخی شدن بنزین بار دیگر به بحث‌ها بازگشت؛ آیا دولت مسیر افزایش قیمت سوخت را در پیش گرفته است؟ با تکذیب افزایش قیمت توسط مسئولان، سناریوی معرفی نرخ سوم بنزین همچنان محل گفت‌وگو است.

تصمیم نهایی دولت برای 3 نرخی کردن قیمت بنزین

احتمال سه نرخی شدن بنزین بار دیگر به عنوان یکی از موضوعات داغ مطرح شد. این تصمیم به معنای آن است که چنانچه فردی بیش از سهمیه تعیین‌شده ۱۶۰ لیتری در ماه بخواهد بنزین مصرف کند، باید با قیمتی بالاتر بنزین خریداری نماید. این مسئله می‌تواند بار مالی را بر مصرف‌کنندگان سنگین‌تر کند، خصوصاً برای خودروهایی که مصرف سوخت آنها از مقدار معین بیشتر است و در نتیجه قیمت کالاها و خدمات وابسته نیز احتمالاً افزایش خواهد یافت.

با روی کار آمدن دولت جدید و آغاز سیاست‌هایی برای کاهش بحران‌های اقتصادی، نگرانی از تغییر قیمت بنزین نیز افزایش یافته است. در همین راستا، چندین دیدگاه متفاوت درباره قیمت بنزین مطرح شده و اخیراً بحث سه نرخی شدن بنزین دوباره به میان آمده است.

به گفته مصطفی نخعی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، در حال حاضر طرحی برای افزایش قیمت بنزین یا کاهش سهمیه‌ها نه در مجلس و نه در دولت مطرح نیست. وی همچنین افزود که چند سالی است که بحث نرخ سوم مطرح بوده، اما هنوز به مرحله تصویب نرسیده است.

جزئیات طرح سه نرخی شدن بنزین

براساس این طرح، جدا از قیمت‌های ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومانی فعلی، افرادی که خواهان دریافت بنزین بیش از سهمیه ۱۶۰ لیتری هستند، باید هزینه بیشتری پرداخت نمایند. در حال حاضر، سهمیه ۶۰ لیتر با قیمت ۱۵۰۰ تومان و ۱۰۰ لیتر با قیمت ۳۰۰۰ تومان ارائه می‌شود. هر مصرف اضافی نسبت به سهمیه مشمول قیمت سوم خواهد شد.

بنزین-سوپر-یا-معمولی

سه نرخی شدن بنزین چه تأثیری بر هزینه‌ها دارد؟

در نگاه اول، شاید این اقدام بر قیمت کالاها و خدمات اثر کمی داشته باشد، اما واقعیت این است که بسیاری از خودروهای داخلی، بیش از ۱۶۰ لیتر بنزین در ماه مصرف می‌کنند. علاوه بر این، عوامل متعددی مانند کیفیت پایین بنزین و استهلاک خودروها به دلیل استفاده از سوخت غیراستاندارد، موجب افزایش هزینه‌ها شده است.

تفاوت قیمت‌ها در سناریوی سه نرخی به شرح زیر است:

میزان بنزین نرخ فعلی (تومان) نرخ پیشنهادی (تومان)
۶۰ لیتر سهمیه‌ای ۱۵۰۰ بدون تغییر
۱۰۰ لیتر آزاد ۳۰۰۰ بدون تغییر
مازاد بر ۱۶۰ لیتر --- نرخ سوم

تأثیر بر کرایه تاکسی‌های اینترنتی

یکی از جنبه‌های حساس این تغییر، تأثیر آن بر کرایه تاکسی‌های اینترنتی است. این رانندگان سهمیه بنزین اضافی ندارند و تنها از سهمیه عمومی بهره‌مند می‌شوند. با توجه به اینکه خودروهای مورداستفاده در این بخش معمولاً نیاز به سوخت بیشتری دارند، رانندگان ممکن است مجبور شوند از قیمت سوم بنزین استفاده کنند که در نهایت ممکن است منجر به افزایش کرایه‌ها شود.

در همین راستا، بررسی‌ها نشان می‌دهد که اکثر خودروهای داخلی به طور متوسط به ۲۰۰ تا ۲۴۰ لیتر بنزین در ماه نیاز دارند که بیشتر از سهمیه فعلی است. اگر نرخ سوم اجرایی شود، احتمال اینکه هزینه سوخت در افزایش قیمت‌ها منظور شود، وجود دارد.

در آینده نزدیک باید منتظر ماند و دید که آیا طرح سه نرخی شدن بنزین اجرایی می‌شود و تبعات آن چگونه خواهد بود.

وبگردی
    ارسال نظر