صادرات ایران به این کشورها رونق گرفته است!
اقتصاد 100- افزایش چشمگیر ارزش و حجم صادرات غیرنفتی ایران در سال ۱۴۰۳ موجب جذب بازارهای مهم جهانی شده است؛ چین، عراق، امارات، ترکیه و افغانستان به ترتیب بزرگترین مقاصد کالاهای ایرانی هستند.

ارزش صادرات (میلیارد دلار) | 45.06 | 53.4 | 18.78% |
وزن صادرات (میلیون تن) | 125.2 | 141 | 12.67% |
ارزش هر تن کالای صادراتی (دلار) | 359 | 378 | 5.42% |
رشد صادرات پتروشیمی
در طول مدت مذکور، صادرات کالاهای پتروشیمی یکی از اصلیترین محرکهای رشد صادرات کشور بوده است. وزن محمولههای پتروشیمی با ۵۸.۵ میلیون تن و ارزش آنها با ۲۳.۵ میلیارد دلار نسبت به سال گذشته به ترتیب ۲۹ درصد و ۳۱.۲۷ درصد رشد داشتهاند.
سه قلم عمده کالاهای صادراتی
سه قلم عمده کالاهای صادراتی در یازده ماهه سال جاری عبارتند از، گاز طبیعی با ۶.۶ میلیارد دلار (سهمی ۱۲.۴۶ درصدی)، پروپان مایعشده با ۳.۳ میلیارد دلار (سهمی ۶.۲۴ درصدی)، و متانول با ۲.۱ میلیارد دلار (سهمی ۳.۸۶ درصدی).
مقاصد اصلی صادرات ایران
در بین مقاصد صادراتی، چین با ۱۳.۸ میلیارد دلار، عراق با ۱۱.۲ میلیارد دلار، و امارات متحده عربی با ۶.۶ میلیارد دلار مهمترین شرکای تجاری ایران بودهاند. دیگر مقاصد شامل ترکیه، افغانستان، پاکستان و هند هستند که در مجموع ۸۲.۰۹ درصد از وزن و ۸۲.۷۸ درصد از ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص دادهاند.