گوگل اطلاعات نادرست Gemini را در تبلیغ سوپربول اصلاح کرد
اقتصاد ۱۰۰ - انقلاب هوش مصنوعی در صنعت فناوری با ChatGPT، چتبات شرکت OpenAI، آغاز شد. از آن زمان، سرویسهای رقیبی مانند گوگل جمنای به میدان آمدند که ابزارهای کمکی مفیدی برای کارهای آموزشی و پژوهشی محسوب میشوند.
![گوگل اطلاعات نادرست Gemini را در تبلیغ سوپربول اصلاح کرد](https://cdn.eghtesad100.ir/thumbnail/1wZ3JvPMlCBF/vKATQCJZ1E5lg_QRKQ8Zy6Wfsdzl44BrS9x7IAwvKa2JqaqwDOvBRgzMiMbfjjWneBVG919gLpNirnVe6MnqekM1bEhLBZdTTZNRdyMHzAm-fq57Z-c2XEGoIv2ljWpI7G9wORDCCYNc7EfoEiO9A7RATXWH3mzo/000.jpg)
به گزارش گروه دانش و فناوری، با این حال، نباید هر آنچه را که هوش مصنوعی ارائه میدهد، بدون قید و شرط پذیرفت و ماجرای اخیر تبلیغ سوپربول Gemini نمونهای از این مساله است.
گوگل برای تبلیغ دستیار هوش مصنوعی خود، Gemini، در جریان مسابقه سوپربول یک جایگاه تبلیغاتی خریداری کرد. هدف این تبلیغ نشان دادن کاربردهای عملی چتبات بود و در آن، صاحب یک کسبوکار کوچک برای تولید سریع توضیحات محصولات خود از Gemini استفاده میکرد.
گوگل مجبور شد دادههای نادرست تبلیغ سوپربول Gemini را اصلاح کند
در این مورد خاص، اطلاعاتی درباره پنیر گودا ارائه شد و Gemini ادعا کرد که این نوع پنیر «۵۰ تا ۶۰ درصد از مصرف جهانی پنیر را تشکیل میدهد.» اما این اطلاعات نادرست بود و برخی افراد به سرعت به این اشتباه پی بردند.
![گوگل مجبور شد دادههای نادرست تبلیغ سوپربول Gemini را اصلاح کند](https://techrato.com/wp-content/uploads/2025/02/1-186.jpg)
بعدی، اصلاح شده
![گوگل مجبور شد دادههای نادرست تبلیغ سوپربول Gemini را اصلاح کند](https://techrato.com/wp-content/uploads/2025/02/2-35.jpg)
قبلی
اندرو نوواکویچ، استاد بازنشسته اقتصاد کشاورزی در دانشگاه کرنل، اظهار کرد که تقریبا قطعی است که گودا پرمصرفترین نوع پنیر نیست.» در ابتدا، جری دیشلر، رئیس بخش برنامههای ابری گوگل، از پاسخ چتبات دفاع کرد و گفت که این اطلاعات «بر اساس دادههای وب» ارائه شده و hallucination نیست.
با این حال، کاربری در شبکه اجتماعی X با نام کاربری @@Goog_Enough متوجه شد که گوگل تبلیغ را ویرایش کرده است. در نسخه اصلاحشده، دیگر اشارهای به درصد مصرف جهانی گودا نشده و فقط عنوان شده که “گودا یکی از محبوبترین پنیرهای جهان است.” همچنین، صاحب کسبوکار کوچک حاضر در تبلیغ، این داده نادرست را از وبسایت خود حذف کرد.
میشل وایمن، سخنگوی گوگل، درباره این تغییر توضیح داد: »پس از مطرح شدن سوال درباره آمار گودا، ما با صاحب فروشگاه Wisconsin Cheese Mart صحبت کردیم و از او پرسیدیم که چگونه این موضوع را مدیریت میکند.»
او افزود: «بر اساس پیشنهاد او، Gemini متن توضیح محصول را بدون این آمار بازنویسی کرد و ما رابط کاربری را بهگونهای بهروز کردیم که نشان دهد کسبوکار چگونه این موضوع را مدیریت میکند.»
هوش مصنوعی ابزار مفیدی است، اما باید درست استفاده شود
این اولین باری نیست که نشان داده میشود باید در مواجهه با خروجیهای هوش مصنوعی احتیاط کرد. آزمایشهای اخیر در حوزه آموزش نیز نتایج ناامیدکنندهای داشتهاند، بهطوری که گروههایی از دانشآموزان که با کمک ChatGPT کار کردند، عملکرد ضعیفتری نسبت به کسانی داشتند که از روشهای سنتی استفاده کردند.
هوش مصنوعی، در صورت استفاده صحیح، میتواند بسیار کارآمد باشد، اما نباید فراموش کرد که این ابزار صرفاً نقش کمکی دارد و نباید تمام کار را به آن سپرد.
انتهای پیام