خبر فوری /تولید خودرو به بن بست رسید
اقتصاد 100-خودروسازی ایران در حالی با زیان سنگین دست و پنجه نرم میکند که سایر صنایع وابسته سودآور هستند.
![خبر فوری /تولید خودرو به بن بست رسید](https://cdn.eghtesad100.ir/thumbnail/YJMOAFvIlUJQ/vKATQCJZ1E5lg_QRKQ8Zy6Wfsdzl44BrS9x7IAwvKa2JqaqwDOvBRgzMiMbfjjWneBVG919gLpNirnVe6MnqekM1bEhLBZdTTZNRdyMHzAm-fq57Z-c2XEGoIv2ljWpI7G9wORDCCYNc7EfoEiO9Ayl6JOCaolol/%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88.jpg)
در گزارش اخیر درباره وضعیت صنایع خودروسازی و صنایع مرتبط با آن، بررسی شده است که چرا با وجود سوددهی صنایع پیشین مانند فولاد، مس، آلومینیوم و پتروشیمی، خودروسازی در ایران همچنان زیانده است.
عامل اصلی زیاندهی خودروسازی: بر اساس این تحلیل، یکی از دلایل اصلی زیاندهی صنعت خودروسازی، سیاست قیمتگذاری دستوری است. این سیاست که در صنعت خودرو به شدت اعمال میشود، به نوعی موجب شده که قیمت محصولات خودرویی ثابت بماند و در حالی که هزینه تولید افزایش مییابد، خودروسازان نتوانند قیمتها را بهطور آزادانه افزایش دهند. برخلاف صنعت خودروسازی، صنایع فولاد، مس، آلومینیوم و پتروشیمی که بهطور مستقیم به دولت وابستهاند، از طریق عرضه در بورس با مکانیزم عرضه و تقاضا قیمتگذاری میشوند، که به آنها امکان سوددهی بیشتر را میدهد.
تفاوت زیاندهی در خودروسازی و سوددهی صنایع مرتبط: با نگاهی به وضعیت مالی خودروسازان بزرگ ایران، مانند ایرانخودرو و سایپا، بهوضوح مشاهده میشود که این شرکتها در ششماهه اول سال جاری زیانهای سنگینی را ثبت کردهاند. ایرانخودرو بهتنهایی زیانی بالغ بر 7,300 میلیارد تومان ثبت کرده و زیان انباشته آن به بیش از 122 هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که برخی از صنایع مرتبط با خودروسازی، مانند فولاد مبارکه و فملی (مس)، در همان دوره توانستهاند سودهای عملیاتی قابل توجهی بهدست آورند. بهطور مثال، فولاد مبارکه در ششماهه نخست سال 61 هزار میلیارد تومان سود عملیاتی کسب کرده است، که این رقم بسیار بیشتر از درآمد عملیاتی ایرانخودرو است.
راهکارهای پیشنهادی: بسیاری از کارشناسان معتقدند که برای رفع این مشکل و جبران زیان انباشته خودروسازان، باید قیمتگذاری دستوری حذف شود. همچنین، پیشنهاداتی مانند الزام صنایع پیشینی (فولاد، مس، آلومینیوم و پتروشیمی) به فروش مواد اولیه با قیمتهای پایینتر به خودروسازان مطرح شده است، اما این راهکار از سوی کارشناسان بهعنوان تعمیم سیاستی اشتباه در نظر گرفته میشود. در عوض، بهنظر میرسد که تنها راه حل درست، حذف قیمتگذاری دستوری در صنایع مختلف کشور و از جمله خودروسازی است.
در مجموع، صنعت خودرو به دلیل قیمتگذاری دستوری و هزینههای بالای تولید همچنان در شرایط زیانده قرار دارد، در حالی که صنایع مرتبط با آن با سیاستهای متفاوت و متکی به مکانیزم بازار، موفق به تحصیل سود میشوند.