استفاده از خلخال برای مردان چه حکمی دارد؟

طلا و جواهر اقتصاد 100: خلخال نوعی زیورآلات است که برای زنان و مردان قابل استفاده است و مسئله حکم استفاده از خلخال برای مردان و حلال یا حرام بودن آن به عوامل زیادی مانند طرح و شکل آن، مواد استفاده شده در ساخت، و نوع استفاده بستگی دارد.

استفاده از خلخال برای مردان چه حکمی دارد؟

اگر دستبند مردانه به گونه‌ای باشد که شباهت زیادی به مدل های زنانه نداشته باشد و به تنهایی باعث به وجود آمدن نشانه‌های زنانگی نشود، مطابق با فتوای برخی از مراجع شرعی، استفاده از آن حرام نیست. اما در برخی فتاوا، استفاده از آن برای مردان حرام تلقی شده است.

به هر حال، با توجه به تنوع فتاوا و دیدگاه‌های مختلف مراجع ، بهتر است قبل از استفاده از دستبندهای مردانه، با مرجع تقلید خود مشورت کنید. اما نکته ای که در اکثر فتاوا به آن اشاره شده است، بحث جنس متریال به کار رفته برای ساخت این وسایل است؛ به گونه ای که استفاده از هر نوع فلزات زینتی و گرانبها مانند طلا و نقره برای مردان حرام در نظر گرفته می شود.

آیا خلخال برای مردان در موارد خاصی ممنوع است؟ 

در اسلام، استفاده از خلخال برای مردان مجاز است، اما در برخی موارد خاص ممنوع شده است. یکی از مواردی که استفاده از این نوع دستبندها را برای مردان ممنوع کرده است، استفاده آن در نماز است. در اسلام، نماز یکی از فرایض اسلامی است و باید با تمرکز و توجه انجام شود. استفاده از خلخال‌هایی که باعث عدم تمرکز و توجه به نماز می‌شوند، ممنوع است. به همین دلیل، دستبند‌هایی که می‌توانند توجه مرد را از نماز منحرف کنند، در هنگام نماز ممنوع هستند.

در برخی موارد دیگر هم استفاده از دستبند فلزی برای مردان ممنوع است. به طور مثال، استفاده از مدل‌هایی که ممکن است دیگران را اذیت کنند، ممنوع است. در صورتی که این زیورآلات زیادی صدای بلندی بدهد و دیگران را در محیط اطراف اذیت کند، استفاده از آن برای مردان صحیح نیست. همچنین، استفاده از خلخال‌هایی که از جنس طلا یا جواهرات گرانبها باشند، ممکن است باعث کبر و خودپسندی شود و برای مردان حرام هستند.به طور کلی، ممنوعیت استفاده از خلخال در فرهنگ و رسومات مختلف متفاوت است. استفاده از این زینت ها برای مردان در اسلام، با محدودیت هایی همراه است ولی در بیشتر مواقع اگر از جنس طلا نباشد، مانعی ندارد.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما