کامران ندری:

پزشکیان مسیر سختی در پیش دارد/ برخی از ترس رقیب به او رای دادند/ طیب نیا گزینه مناسبی برای معاون اولی دولت چهاردهم است

کامران ندری گفت: مشکلات اقتصادی بسیار است اما در راس آن می توان از منطقی شدن رابطه ایران با دنیا نام برد که تاثیر به سزایی در برآورده شدن انتظارات مردم دارد.

پزشکیان مسیر سختی در پیش دارد/ برخی از ترس رقیب به او رای دادند/ طیب نیا گزینه مناسبی برای معاون اولی دولت چهاردهم است

با به پایان رسیدن چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی مسعود پزشکیان، گمانه زنی ها درباره ترکیب احتمالی تیم اقتصادی دولت جدید حسابی داغ شده است. 

در روزهای اخیر برخی رسانه‌ها از علی طب‌نیا به عنوان گزینه مد نظر پزشکیان برای معاون اولی نام برده‌اند و برخی او را بخاطر داشتن سابقه موفقیت آمیز در کاهش تورم در دولت اول حسن روحانی بهترین گزینه برای حضور در دولت چهاردهم به عنوان فرمانده اقتصادی می دانند.

کامران ندری، در مصاحبه با پایگاه خبری اقتصاد 100، در واکنش به این گمانه‌زنی ها طیب نیا را فردی میانه رو معرفی کرده و گفت: او گزینه مناسبی برای معاون اولی دولت چهاردهم است از این جهت که در بین گزینه های موجود ویژگی های حداقلی را برای این سِمَت داراست..

مشروح گفتگوی اقتصاد 100 با کامران ندری، اقتصاددان را بخوانید؛

*آقای ندری پیش بینی شما از ترکیب و چینش تیم اقتصادی دولت پزشکیان چیست؟ 

در حال حاضر نمی توان اظهار نظر دقیقی درباره تیم اقتصادی آقای پزشکیان ارائه داد اما به طور کلی به سه نکته می‌توان اشاره کرد؛ نخست اینکه اطرافیان دکتر پزشکیان عمدتا چهره‌هایی هستند که به دولت آقای روحانی هم  کمک می‌کردند، در  درجه دوم می توان به دیدگاه ها و نظرات مطرح شده از سوی شخص پزشکیان به عنوان رئیس جمهور اشاره کرد  مبنی بر اینکه اعلام کرده قصد دارد به صورت فراجناحی عمل کند و از همه نیروهای نخبه در حوزه اقتصادی استفاده کند و به بیانی دیگر بهترین‌ها را به کار بگیرد. سومین نکته نیز در خصوص توصیه‌های رهبری از آقای پزشکیان برای ادامه دادن الگوی مدیریتیِ ابراهیم رئیسی و استفاده از نیروهای جوان و انقلابی است که در دولت سیزدهم حضور داشته‌اند.

* فکر می کنید با توجه به طیف بندی مختلف چهره هایی که در اطراف پزشکیان هستند این تیم اقتصادی هماهنگ و منسجم چیده خواهد شد و تجربه دولت سیزدهم که تیم ناهماهنگ اقتصادی را شاهد بودیم تکرار نخواهد شد؟

به نظر می‌رسد آقای پزشکیان مسیر سختی را در پیش دارد. در واقع آقای پزشکیان بین مثلثی از افرادی که از او حمایت کرده‌اند و احتمالا توقعاتی هم خواهند داشت، دیدگاه‌های شخصی‌اش، بدین گونه که در مناظرات، خود را فردی مستقل و نه طرفدار جناح خاصی معرفی کرد و همچنین رفع دغدغه‌های رهبری، احاطه شده است. در نتیجه به نظر می‌رسد هماهنگ کردن این سه ضلع مثلث در چینش تیم اقتصادی کار دشواری باشد.

در مجموع آقای پزشکیان شخصیت مستقلی دارد اگر این بُعد از شخصیت وی غلبه داشته باشد طبیعی است که تیم اقتصادی دولت چهاردهم شکل مطلوب‌تری به خود خواهد گرفت اما به هر حال نمی‌توان مطالبات طیفی را که از او در انتخابات حمایت کرده‌اند نادیده گرفت. باید دید از سه نکته‌ تاثیر گذار بر انتخاب تیم اقتصادی که به آن اشاره شد کدام یک تاثیرگذاری و کشش بیشتری در انتخاب چهره‌های اقتصادی دولت خواهند داشت. ضمن اینکه مسئله خالص سازی را نباید دست کم گرفت فشارهای بسیاری را ممکن است به پزشکیان وارد کنند که البته این فشارها در مورد همه دولت‌ها، همواره وجود داشته است، امیدوارم او بتواند تصمیمی بگیرد که رضایت مردم را جلب کند و این می‌تواند بهترین دعا برای او باشد. نمی‌توان اظهار نظر دقیقی مبنی براینکه آقای پزشکیان تا چه اندازه بتواند در مقابل فشارها ایستادگی کرده و مستقل تصمیم گیری کند ارائه داد.

* گمانه هایی از حضور اقای طیب نیا در معاونت اولی دولت مطرح است، فکر می کنید چهره ای با تجربه و سوابق اقتصادی آقای طیب نیا چقدر بازوی کمکی مناسبی برای عبور دادن کشور از این شرایط است؟

آقای طیب نیا را می‌توان فردی میانه‌رو در نظام سیاسی دانست که نه افراطی و نه اهل سازش و تسلیم است. از دیدگاه بنده طیب نیا گزینه مناسبی برای معاون اولی دولت چهاردهم است از این جهت که در بین گزینه های موجود ویژگی های حداقلی را برای این سِمَت داراست.

خالص سازی در گذشته لطمه بزرگی به کشور وارد کرد. بسیاری از افراد جامعه توقع  زیادی از آقای پزشکیان ندارند منتهی خالص سازی موجب افسردگی و ناامیدی بسیاری از افراد شد و امیداوارم در دولت جدید از شدت آن کاسته شود. انتظار نداریم اقای پزشکیان کار خارق‌العاده انجام دهند اما کسانی که به او رای دادند دنبال کاهش تخریب های اقتصادی و کاستن از این ناامیدی گسترده در سطح جامعه هستند.

هرچند که پزشکیان وعده مشخصی نداده اما به هر حال یک روزنه امیدی را بین مردم به وجود آورده که انتظار می رود در همین ابتدای کار به بخشی از حرف‌هایی که زده عمل کند.

* شرایط فعلی اقتصاد کشور می طلبد تیم اقتصادی دولت چند اقدام ضربتی را در دستور کار داشته باشند، فکر می کنید این اقدامات ضربتی باید درکدام حوزه ها باشد؟

مشکلات اقتصادی بسیار است اما در راس آن می توان از منطقی شدن رابطه ایران با دنیا نام برد که تاثیر به سزایی در برآورده شدن انتظارات مردم دارد. آنچه در ابتدا باید برای آقای پزشکیان مهم باشد به دست آوردن اعتماد عمومی جامعه است، چرا که هیچ تصمیم و برنامه‌ای هر چقدر هم خوب باشد بدون حمایت عامه مردم نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت. در واقع این موضوعی است که به دولت آقای رئیسی هم گوشزد می‌شد، منتهی خیلی توجهی نمی‌کردند و علیرغم اینکه برنامه‌های خوبی هم داشت اما از سرمایه اجتماعی و حمایت مردمی برای اجرای آن برخوردار نبود. 

برای چالش‌‌ها و مشکلات اقتصادی کشور راه حل وجود دارد اما آن چه که اهمیت دارد میزان همراهی مردم است به این دلیل که این راه‌ حل‌ها ساده نبوده و ایثار مردم را می‌طلبد، لذا باید جامعه به آقای پزشکیان باور داشته باشد. برای شکل‌گیری این اعتماد آقای پزشکیان باید در شروع کار کم‌ترین خطا را مرتکب شود.

از آن جایی که آقای پزشکیان موفق به اخذ 26 الی 25 درصد از آرای عمومی شدند ضمن اینکه از این تعداد برخی هم از ترس رقیب به او رای دادند لذا تصمیمات اولیه حائز اهمیت بوده و اگر خطایی اتفاق بیفتد امکان جبران آن در آینده بسیار دشوار خواهد بود. لذا امیدوارم آقای پزشکیان بتواند بهترین مشاوران را به کار بگیرد و ضمن مشورت با آن ها گام‌های اولیه را بدون اشتباه بردارد.

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما