چرا هیچ‌کس در برابر بازنشستگان مسئولیت نمی‌پذیرد؟

موسی غنی‌نژاد با انتقاد از وضعیت نظام بازنشستگی گفت: از هر کسی که دریافتی دارد بیشتر از 30 درصد کم می‌شود اما از آنجایی که مسئولیت پذیری نسبت به آن وجود ندارد مشخص نیست کجا می‌رود و با آن چه می‌کنند.

 چرا هیچ‌کس  در برابر بازنشستگان مسئولیت نمی‌پذیرد؟

به گزارش اقتصاد 100، موسی غنی نژاد، اقتصاددان در گفتگویی درباره علت وجود مشکلات در نظام بازنشستگی توضیحاتی را مطرح می‌کند.

او در این باره می‌گوید: زمانی که مشخص نیست مسئول چه کسی است و اختیار در دست کیست این مشکلات به وجود می‌آیند. زیرا مسئولیت و آزادی دو روی یک سکه هستند. چرا هیچ‌کس مسئولیت را قبول نمی‌کند؟ چون سیستم دولتی است و در چنین سیستمی هیچ‌کس مسئولیت را نمی‌پذیرد و ادعا می‌کند که دستور از مقامی بالاتر ابلاغ شده است.

اما اگر نظام تامین اجتماعی ما یک نظام خصوصی و مبتنی بر مسئولیت‌پذیری شخصی و آزادی بود یا هر صندوقی که قرار بود برای زمان بازنشستگی با آن همکاری کنیم خصوصی بود ما می توانیستیم آن را پاسخگو کرده و بگوییم پول‌هایی تا به الان پرداخت کردیم، چه شده است؟ یا حتی هر سالی که سهم خود را پرداخت می‌کردیم می توانستیم بپرسیم چه می‌کنید؟

در صورتی که الان مشخص نیست چه اتفاقی می‌افتد. پول از همه کم می‌شود زیاد هم کم می‌شود. در واقع از هر کسی که دریافتی دارد بیشتر از 30 درصد کم می‌شود اما از آنجایی که مسئولیت پذیری نسبت به آن وجود ندارد مشخص نیست کجا می‌رود و با آن چه می‌کنند. این در حالی است که اگر یه شرکتی بود که خودش توانایی تصمیم‌گیری داشت می‌شد یقه آن را گرفت و حتی پول خود را از آن خارج کرده و در جای دیگر سرمایه‌گذاری کرد.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما