اسماعیل کوثری: مالیات بر عایدیِ سرمایه یقه فراریان مالیاتی را می‌گیرد نه مردم عادی را

نماینده مردم تهران در مجلس بر این باور است که برخلاف تصور برخی که طرح مالیات بر عایدیِ سرمایه را به تورم نسبت می‌دهند این طرح هیچ ارتباطی با تورم ندارد. با این طرح یقه کسانی که از پرداخت مالیات فرار می‌کنند گرفته می‌شود.

اسماعیل کوثری: مالیات بر عایدیِ سرمایه یقه فراریان مالیاتی را می‌گیرد نه مردم عادی را

به گزارش  اقتصاد 100، اخیراً طرحی تحت عنوان مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس مورد بررسی قرار گرفته و اکنون به شورای نگهبان رفته است که البته بعد رفع ایرادات شورای نگهبان، به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال می‌شود و در این بین ممکن است به خاطر اختلاف‌نظر‌ها بین مجلس، شورای نگهبان و مجمع رفت‌وبرگشت داشته باشد.

مواافقان این طرح در مجلس، این مالیات را واقعی می‎دانند و مخالفان آن نیز بر این باورند که به نوعی با تصویب و قانون شدن این طرح در واقع از تورم مالیات دریافت می‌شود و همین مسئله موجب نگرانی بسیاری از مردم و فعالان اقتصادی شده است چرا که بسیاری از مردم تلاش می‌کنند ارزش سرمایه‌شان را از شرّ تورم در امان نگه دارند در نتیجه به این طرح نگاه خوش‌بینانه‌ای ندارند.  

طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس با نام طرح مالیات بر سوداگری، دلالی و سفته‌بازی شناخته شده و موافقان و مخالفان نیز استدلال و دلایل منطقی خودشان را مطرح کرده‌اند. 

در واکنش به مطرح شدن این طرح در رسانه‌ها و سایت‌های خبری، اسماعیل کوثری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق این طرح در ابتدای گفت و گو با خبرنگار سایت اقتصاد 100، به توضیحات متخصصان اقتصادی در مجلس درباره این طرح اشاره می‌کند و درباره این طرح می‌گوید: اصل موضوع این است که یک سری افراد با سرمایه‌ای که در اختیار دارند به کار و معامله در جامعه می‌پردازند که به تَبَع آن سودی عایدشان می‌شود که لازم است مبلغی را تحت عنوان مالیات پرداخت کنند بخش دوم این طرح نیز به این موضوع باز می‌گردد که وقتی افراد در حال سوداگری و دلالی هستند به هر حال معامله‌ای در این میان صورت می‌گیرد به بیانی دیگر، حساب‌هایشان مشخص است که چه میزان پول و سرمایه جابجا می‌کنند که طبیعتا روی اقتصاد نیز اثر می‌گذارند. 

وی در پاسخ به این سوال که مشخصاً این طرح بیشتر در مورد چه کسانی و چه شغل‌هایی صدق می‎‌کند؟ افزود: در واقع از کسانی، مالیات دریافت می‌کنند که تاکنون فرار مالیاتی داشته‌اند نه از افرادی که در حال کاسبی و تجارت هستند و معاملات اقتصادی‌شان مشخص است چرا که این افراد مالیات خود را به طور مشخص پرداخت می‌کردند بحث اصلی در ارتباط با افرادی است که در حال برهم زدن بازار و به دنبال سوداگری و دلّالی هستند و چون تاکنون مالیات پرداخت نمی‌کردند با مطرح شدن این طرح در حال فضاسازی هستند تا مثل گذشته بتوانند فرارهای مالیاتیِ‌شان را ادامه دهند. 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: منتهی چون این طرح به قانون تبدیل می‌شود دیگر به راحتی نمی‌توانند از پرداخت مالیات فرار کنند و وضعیت بازار را دچار آشفتگی و ناامنی کنند. بنابراین با این طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس با نام طرح مالیات بر سوداگری، دلالی و سفته‌بازی شناخته شده و موافقان و مخالفان نیز استدلال و دلایل منطقی خودشان را مطرح کرده‌اند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: منتهی چون این طرح به قانون تبدیل می‌شود دیگر به راحتی نمی‌توانند از پرداخت مالیات فرار کنند و وضعیت بازار را دچار آشفتگی و ناامنی کنند. بنابراین با این قانون مالیات بر عایدی سرمایه امیدواریم که بازار به ثبات خوبی دست یابد. زمانی که این افراد در حال انجام سوداگری هستند تمام معاملاتشان از طریق سیستم انجام می‌شود و همه نقل و انتقالات پول در سیستم گویای همه چیز است.

او با اشاره به نگرانیِ بسیاری از مردم و فعالان اقتصادی مبنی بر اینکه این طرح باعث افزایش قیمت‌ها و در نتیجه افزایش تورم شود، تاکید دارد: برخلاف تصور برخی که آن را به تورم نسبت می‌دهند این طرح هیچ ارتباطی با تورم ندارد. با این طرح یقه کسانی که از پرداخت مالیات فرار می‌کنند گرفته می‌شود.

وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

به نظر شما در انتخابات جمعه 8تیر ، نهایتا چند نامزد با هم رقابت خواهند کرد؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما