شرکت پژو با مدل 408X رسما به ایران بازگشت + فیلم
اقتصاد 100- پژو 408X پس از مطرح شدن خبرهایی درباره ورود مجدد این خودرو به ایران، اکنون به طور رسمی توسط ایران خودرو وارد کشور شده و در اختیار خبرنگاران قرار گرفته است.
چندی پیش خبری منتشر شد مبنی بر عرضه مجدد محصولات پژو به ایران از سوی یک شرکت خصوصی. بلافاصله پس از این خبر، ایران خودرو اعلام کرد که قصد دارد پژو ۴۰۸X را به کشور وارد کند. این خبر در حالی منتشر شد که همکاری ایران خودرو و پژو به دلیل تحریمها چند سال است که قطع شده و با توجه به موانع و محدودیتهای موجود، احتمال ورود این خودروها به ایران به نظر کم بود.
حالا پس از گذشت تقریبا یک ماه از این خبر، ایران خودرو از خبرنگاران دعوت کرده تا پژو ۴۰۸X، یکی از جدیدترین محصولات پژو، را تست و بررسی کنند. نکته جالب این است که این خودرو با نشان پژو در کنار لوگوی ایران خودرو و ایکاپ، وارد کشور شده است. ایکاپ، شرکت سرمایهگذاری مشترک ایران خودرو و پژو که در سال ۱۳۹۵ تأسیس شد، هدف اصلی خود را تولید محصولات پژو در ایران و صادرات به منطقه خاورمیانه قرار داده بود. اما با اعمال مجدد تحریمها در سال ۱۳۹۷، این همکاری لغو شد.
پژو ۴۰۸X، خودرویی که در چین و در همکاری با دانگ فنگ تولید شده، به عنوان یک کراس اوور اسپرت و کوپه شناخته میشود. این خودرو که در بازار جهانی در نسخههای سدان و کراس کوپه عرضه میشود، نسخه کراس کوپه آن با پسوند X از دیگر مدلها متمایز میشود. برخی خبرنگاران جهانی این خودرو را یک فستبک با ارتفاع بلندتر از معمول میدانند.
در طراحی این خودرو، برخلاف مدلهای قبلی پژو مثل ۳۰۰۸ و ۵۰۰۸، خبری از موتیف سهخطی در چراغهای جلو نیست و بهجای آن، چراغها به صورت عمودی طراحی شدهاند. همچنین استفاده از فلاپهای ضربهگیر در قسمت پایینی بدنه، ظاهری خشن و شبهآفرودی به پژو ۴۰۸X بخشیده است.
این خودرو در ابعاد طول ۴۶۸۷ میلیمتر، عرض ۱۸۵۹ میلیمتر و ارتفاع ۱۴۷۸ میلیمتر طراحی شده است و فاصله محوری آن ۲۷۸۷ میلیمتر است. صندوق بار آن ۵۳۶ لیتر فضا دارد که با جمعکردن صندلیهای ردیف دوم به ۱۶۱۱ لیتر افزایش مییابد.
پژو ۴۰۸ در بازار جهانی با انواع پیشرانهها عرضه میشود، از جمله مدلهای بنزینی توربوشارژ، پلاگینهیبرید و برقی. نسخه وارداتی به ایران دارای پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ است که قدرتی برابر با ۱۷۵ اسب بخار و گشتاوری معادل ۲۵۰ نیوتن متر تولید میکند. این خودرو از گیربکس ۸ سرعته AT ساخت آیسین بهرهبرده و سیستم تعلیق آن در جلو از نوع مکفرسون و در عقب از نوع تورشن بیم است. رینگهای ۱۸ و ۱۹ اینچی برای این خودرو در بازار چین قابل سفارش هستند.