تولید ملی یا توهین ملی! / آپشن کم نظیر خودروهای سایپا + فیلم
اقتصاد ۱۰۰- این روزها فیلمی در فضای مجازی منتشر شده است که یک نمایشگاه دار در همدان با خبرنگار صدا و سیما درخصوص آپشن کم نظیر و شگفت انگیز شرکت سایپا گفتگو می کند.
در این فیلم که دی ماه سال 98 برای اولین بار منتشر شده است، این نمایشگاه دار گفت: فردی برای خرید خودروی پراید ۱۳۱ سایپا به نمایشگاه مراجعه کرد و یکی از همکاران ما به اشتباه از سوئیچ تیبا به جای سوئیچ اصلی استفاده کرد و با کمال تعجب سوئیچ تیبا، خودرو پراید 131 را باز کرد.
این نمایشگاه دار در ادامه گفت: بعد سوئیچ پراید 131 را بر روی خودرو تیبا امتحان کردیم و متوجه شدیم که تیبا را باز می کند. همچنین سوئیچ تیبا را بر روی خودرو پراید 111 صفر کیلومتر98 امتحان کردیم و آن هم باز شد و بعد این سه خودرو را بر روی همدیگر امتحان کردیم و متوجه شدیم سوئیچ این خودروها نه تنها در همدیگر را باز می کنند بلکه حتی استارت هم می زند و خودروها روشن می شوند.
گفتنی است از آنجا که طبق استانداردهای اجباری تولید خودرو در ایران از دهه 80 نصب ایموبلایزر و هوشمندسازی سوییچ خودروها برای هر خودرو اجباری شده چطور این امکان امنیتی بر روی خودروهای تولیدی سایپا در اواخر دهه 90 وجود ندارد و با این وصف مردم احساس امنیت نداشته و هر لحظه احتمال سرقت خودرو توسط افراد سودجو و باسابقه به راحتی وجود دارد، آیا شرکت سایپا و مراجع استاندارد مستقر در شرکت های خودروسازی می توانند خیال مردم را از این جهت راحت کنند که تولیدات فعلی این مشکل را ندارد و نظارت و پاسخگویی دقیق وجود دارد و یا این که باید منتظر باشیم تا مانند این موضوع مردم به صورت اتفاقی پی به ایرادات جدید خودروهای تولید داخل ببرند و مانند مواردی از تولیدات بی کیفیت ایران خودرو و سایپا در ماههای قبل در فضای مجازی شاهد انتشار فیلم هایی از ابداعات و شاهکارهایی از این دست در شرکت های داخلی باشیم؟
آنچه مشخص است اینکه اگر این نقص های فنی در محصولات خودروسازان دیگر کشورها مشاهده می شد، قطعا مدیران خودروساز به طور رسمی از مشتری و مردم عذرخواهی کرده و با یک فراخوان عمومی دیگر مشتریان را از این نقص آگاه کرده و مساله را پیگیری می کردند.
اما قضیه به اصطلاح خودروسازان داخلی و حتی شرکت های چینی در ایران با دیگر خودروسازان جهان متفاوت است و باتوجه به سابقه بد این شرکت ها در رابطه با مشتری مداری، خود را پاسخگو نمی دانند و نه تنها خودروسازان بلکه متولی اصلی آنها یعنی وزارت صمت و دیگر سازمان ها و نهادها همچون سازمان حمایت، شورای رقابت، نهادهای نظارتی و ... مثل همیشه توپ را در زمین دیگری می اندازند و در آخر کی بود کی بود، من نبودم.
ارسال نظر